DERFOR ER DE FØRSTE FEM SEKUNDENE AVGJØRENDE FOR DIN YOUTUBE-REKLAME

    Av: Ellen Froknestad - 23. mars 2020

    DERFOR ER DE FØRSTE FEM SEKUNDENE AVGJØRENDE FOR DIN YOUTUBE-REKLAME

    Markedsføring på YouTube kan være både effektivt og billig. Med et par smarte valg kan du komme langt. Utnytter du YouTubes fem magiske sekunder godt nok?

     

    YouTube – en attraktiv plattform for markedsførere

    YouTube er i skrivende stund verdens nest mest brukte søkemotor. Selv om selskapet ikke forteller hvor mange videoer som blir sett daglig, blir det anslått at tallet ligger mellom en og fem milliarder videoer per dag.

    YouTube er også en god markedsføringsplattform dersom du skal nå yngre målgrupper. I 2015 var 44,4 % av britiske Youtube-brukere mellom 25 og 44 år. Det er sannsynlig at tallene er noenlunde like for nordmenn.

    Det høye antallet brukere, kombinert med de relativt lave kostnadene for å reklamere på YouTube, gjør plattformen tiltrekkende for mange markedsførere. Det finnes flere måter å bedrive markedsføring på YouTube på, men det er særlig én av disse metodene som rommer en fallgruve. Det er den jeg vil snakke om her. Denne metoden er reklamene som spilles før YouTubes videoer, nærmere bestemt de brukeren kan hoppe over etter fem sekunder. Om du kan bruke dine første fem sekunder godt nok, kan du nemlig komme langt.

     

    Skip ad – du har fem sekunder

    Jeg er ofte innom YouTube, og støter derfor stadig vekk på reklamevideoer som spilles av før videoen jeg egentlig skal se. De fleste er av den typen videoreklamer man kan velge å hoppe over etter fem sekunder. Dette er ikke det eneste reklamealternativet, men det brukes svært ofte. Man kan velge å se mer enn fem sekunder av reklamen om man vil, men ‘Skip ad’-knappen dukker altså opp etter fem sekunder.

    Siden jeg ofte vanker i YouTubes kriker og kroker, har jeg sett mang en videoreklame som ikke innser hvor dyrebare de sekundene er. Hvis du velger å kjøre en reklame som seeren kan hoppe over, bør du undersøke hva dine fem sekunder egentlig består av. Noen putter bare TV-reklamen rett inn og tenker ikke mer over det. Det burde de.

     

    Youtube-ikon_illustrasjon

     

    Tre logoer og ett fyrtårn

    Her er et eksempel: En gang skulle jeg se en video, og fikk opp den vante forhåndsreklamen man kan hoppe over etter fem sekunder. Det var en reklame for en film. De fire første sekundene besto av logoene til de tre filmselskapene som hadde laget filmen. I det femte sekundet viste traileren et landskapsbilde av et fyrtårn ved vannet.

    Så dukket den magiske knappen opp, etter de pliktoppfyllende fem sekundene: Skip Ad.

    Hadde avsenderen av reklamen gitt meg nok i de fem sekundene til at jeg ble nysgjerrig? Til at jeg fikk lyst til å se videre for å finne ut hvilken film dette var, og hva den handlet om? Svaret er nei. Alt jeg hadde fått var jo tre logoer og ett fyrtårn. Dette var åpenbart en kinofilmtrailer som hadde blitt puttet rett inn som YouTube-reklame. Den fungerte sikkert helt fint som kinotrailer. Det er også billig å bruke materialet man allerede har i flere medier. Men hva visste jeg om filmen etter fem sekunder, egentlig? Jeg visste at det var et fyrtårn med. Kan hende var filmtraileren egentlig uhyre spennende, og ville gitt meg lyst til å se filmen på kino så fort som mulig. Men siden de ikke viste meg stort i de fem sekundene, så klikket jeg ‘Skip Ad’ straks den dukket opp, slik at jeg kunne se videoen jeg egentlig var der for å se.

    Reklamer foran YouTube-videoer som kan hoppes over etter fem sekunder er billig markedsføring. Du betaler tross alt bare for visningen dersom mottakeren blir sittende og se på i minst 30 sekunder. Men poenget er jo at folk skal bli nysgjerrige og se mer. De skal helst få med seg budskapet ditt. Det er vanskelig dersom de fem første sekundene ikke forteller mottakeren noe som helst. Vær smart, sørg for at dine sekunder er fylt med noe som gjør at mottakeren vil se mer.

     

    Bruk dine dyrebare sekunder

    • Et bilde av en storby ovenfra. Fuglekvitter. Skip ad.
    • Langsomt fade inn av et bilde av et vanlig hus. Musikken stiger langsomt og rolig inn. Skip ad.
    • Tre logoer etter hverandre med en mørk tone i bakgrunnen. Et glimt av et fyrtårn langt borte. Skip ad.


    Hva vet du nå om budskapet i disse tre reklamene? Ikke så veldig mye.

    En reklame kan være perfekt på en plattform, men ikke på en annen

    Du trenger selvsagt ikke fortelle absolutt alt på fem sekunder. Det er ikke nødt til å være et dramatisk kjør med en beskrivelse av budskapet presset inn i rasende fart. Likevel, dersom du vil markedsføre deg med videoreklamer på YouTube som kan avsluttes etter fem sekunder, så kan det være lurt å sette deg i mottakerens sted. Se på reklamen du vil bruke. Hva skjer egentlig i de fem sekundene du garantert har til rådighet? Vekker du nysgjerrighet, så mottakeren ser mer? Er reklamefilmen din fra TV egnet i flere medier, eller bør du tilpasse den når du kjører den på nye plattformer?

    En reklame kan være perfekt på en plattform, men ikke på en annen. Jeg anbefaler å være tilpasningsdyktig. På den måten kan du lage effektiv markedsføring som vekker nysgjerrighet og får frem budskapet ditt. Du trenger ikke nødvendigvis en helt ny reklamefilm. Kanskje den du har kan tilpasses YouTube ved å bli kuttet litt annerledes. Kanskje den kan starte in medias res, snarere enn med en lang begynnelse som funker på TV, men ikke på YouTube. Lek deg med mulighetene! Hva kan dine fem sekunder være for akkurat deg? Er de fylt av følelser? Nysgjerrighetsvekkende kreativitet? Et effektivt salgsutløsende budskap? Bare fantasien setter grenser.

    innsikt ogggsgsa

    innnnn

    Innsikt og analyse

    I følge SSB bruker vi nordmenn i snitt 15 timer og 21 minutter av døgnet ved eller i boligen vår. Lang tid ja, men kjøpsreisen for anskaffelse av ny bolig er lenger – mye lenger. Så hvordan skal eiendomsutviklerne skaffe leads til sine boligprosjekter? 

    Innsikt & analyse

    Ellen Froknestad
    Ellen Froknestad

    Ellen er utplassert som praksisstudent hos oss i forbindelse med sin bachelorutdanning i kreativ markedskommunikasjon på Høyskolen Kristiania. Fra før av har hun en bachelor i medievitenskap fra Universitetet i Oslo. Ved siden av studier skriver Ellen manus til podkaster fra Moderne Media.