VIRKEMIDLENE SOM FUNGERER NÅR DU SKAL MARKEDSFØRE ET BOLIGPROSJEKT

    Av: Kristin Kongslie - 07. februar 2020

    VIRKEMIDLENE SOM FUNGERER NÅR DU SKAL MARKEDSFØRE ET BOLIGPROSJEKT

    Vi har tatt en prat med Anders Berg som jobber som strategisk rådgiver for B17 Media. Med sin bakgrunn i Veidekke Eiendom har har han erfart hvilke virkemidler som kan tas i bruk for å lage en vellykket markedsstrategi for boligprosjektet. 

     

    Gjennom sin rolle som digital markedsfører i Veidekke Eiendom var Anders involvert i flere nye konsepter som både har styrket Veidekke Eiendoms merkevare og satt deres prosjekter tidligere på kartet ved å innføre kreative ideer og kommunikasjonskonsepter.  

    LAST NED GRATIS KUNDECASE: Nedre Bleiker Gård ble en formidabel salgssuksess

    Kjemi, assosiasjoner og tillit – folk flest vil bli engasjert 

    Mye av nøkkelen for å erstatte menneskelig kjemi og trygghet handler i dag om å formidle historier og følelser som får menneskene og markedet til å føle en tilhørighet. Slik som alle de største merkevarene får oss til å føle. Vi snakker ofte om at folk enten liker Adidas eller Nike. Pepsi eller Cola. Microsoft eller Apple. Mye av det handler om at vi som konsumenter har tatt til oss en del av selskapene og assosierer oss med dem. For eiendomsutviklerne handler ikke alt lenger om beliggenhet og pris, men om å formidle historier og fortellinger om nabolaget som markedet ønsker å ta en del av.

    For det som er helt klart, på tvers av bransjer, er at folk ønsker å føle en form for tilhørighet. Nøkkelen til markedsføringen i 2020 er å formidle historier som målgruppen din vil assosiere seg med. Da er det viktig å holde følge med markedstrendene. Brukeropplevelsen på nettsiden må være sømløs og friksjonsfri, innholdet fengende og kommunikasjonen må ha en perfekt balanse mellom det å være defensiv og masete.  

     

    Beliggenhet er viktig, men det er ikke alt

    Boligsalg handler om mer enn plasseringer på finn.no i 2020. Flere av prosjektene Anders har jobbet med har vært sterke og gode på kommunikasjon, noe som har gitt interessenter av høy kvalitet. Jo flere potensielle kjøpere du har på listen, jo bedre blir salgsstarten. 

    Vi må forstå at ikke hele markedet kan skille det ene produktet fra det andre, derfor er vi avhengige av å være dyktige til å fortelle hva som gjør deg og ditt produkt unikt. I et boligprosjekt kan det være utsikt, nærliggende fasiliteter, historien om nærområdet, boligmiksen, uteområder eller kundemiksen. Alle disse faktorene kan være deler som passer perfekt for et stort marked, men hvis formidlingen av dette er svakt eller dårlig kommunisert, vil man som oftest komme til kort. Til slutt handler det om å få solgt og da må mennesker få en følelse av at her vil jeg bo og skape et hjem. Til syvende og sist er det ikke nødvendigvis de store forskjellene på ulike boligaktører, men man det boligprosjektet man har sterkest assosiasjon til.   

     

    Bruk gode stemmer som kan påvirke positivt

    Influencer-marketing var en av buzzordene i slutten av 2010-årene og vil være like gjeldene inn i 2020. For nyboligmarkedet handler det ikke om å finne bloggere, Youtubere eller kjendiser som skal fronte prosjektet ditt, men å engasjere kjøpere ved å lage innhold. Fra Anders sin tid i Veidekke Eiendom så han at ved å lage godt innhold rundt prosjektet fikk man ambassadører som delte og fortalte sine historier videre. Da fikk man mulighet til å nå et helt nytt publikum.  

    I ett av prosjektene han jobbet med fikk man en god salgsstart, men utover i salgsprosessen begynte det å dale. På dette tidspunktet kom man opp med ideer og konsepter som engasjerte kjøperne fra salgsstarten og brukte dette aktivt i markedskommunikasjonen. Plutselig fikk prosjektet flere stemmer, og stemmer som fremsto som mer objektive i sin fremtoning. Kjøperne ble stoltere av prosjektet og så mer frem til overtakelse. I denne sammenhengen klarte de både å skape mer fornøyde kunder, samt nye og mer interesserte kjøpere.  

    Les også: Skap et unikt boligprosjekt der folk vil elske å bo

     

    Historier som skaper tillit og tilhørighet  

    Anders erkjenner at boligsalg handler veldig mye om lokasjon og pris. Er man derimot dyktig i markedsføringen og kommunikasjonen av prosjektet, kan du likevel fange oppmerksomheten til de som i utgangspunktet har en helt annen geografisk preferanse. 

    Han mener at gjennom markedsføring, og spesielt kommunikasjon, må man klare å knytte sterke bånd til målgruppen sin. Det mener han gjøres best ved å fortelle historier som skaper kjemi, tillit og tilhørighet. 

     

    New call-to-action

    innsikt ogggsgsa

    innnnn

    Innsikt og analyse

    I følge SSB bruker vi nordmenn i snitt 15 timer og 21 minutter av døgnet ved eller i boligen vår. Lang tid ja, men kjøpsreisen for anskaffelse av ny bolig er lenger – mye lenger. Så hvordan skal eiendomsutviklerne skaffe leads til sine boligprosjekter? 

    Innsikt & analyse

    Kristin Kongslie
    Kristin Kongslie

    Kristin Kongslie er ansvarlig for inbound marketing og B17-bloggen i byrået. Hun har utdannelse innen markedskommunikasjon fra BI og har solid erfaring fra markedsavdelinger. Kristin er kjent for sin struktur og gjennomføringsevne. Hun brenner for gode historier og formidling.