SLIK VINNER DU KUNDENE VED HJELP AV INNSIKT I MÅLGRUPPEN

    Av: Anders Berg - 08. november 2019

    SLIK VINNER DU KUNDENE VED HJELP AV INNSIKT I MÅLGRUPPEN

    Vi vet stadig mer om kundene våre, noe som gir større målrettingsmuligheter og dermed også økt konkurranse om visningene. Skal du nå frem, er innsikt i målgruppen og tilpasset kommunikasjon essensielt. 


    Vil du prøve å selge noe, er det viktig at du treffer målgruppen. Så enkelt og så vanskelig er det. Nedenfor viser vi  deg hvordan du kan gå frem for å bruke ulike verktøy til å tolke kundedataene riktig, og å tilpasse markeds-kommunikasjonen til målgruppen. 

    Hvordan få innsikt i målgruppen? 

    For det første: Kundeinnsikt er i dag alfa og omega. Jo mer du vet om kundene dine, jo bedre forstår du kunden, og jo lettere er det å skille seg ut i mengden av konkurrenter. 

    Du kan avdekke en rekke ting ved å samle kundeinnsikt. Kort fortalt kan så og si alt måles: 

    • Hvilke behov, ønsker og interesser kundene har
    • Hvordan kundene tar beslutninger 
    • Hvor kundene eventuelt faller av
    • Hvordan kundene vurderer dine produkter og tjenester 
    • Hvor lojale kundene er 

     

    Så hvordan samle inn mest mulig informasjon om dine eksisterende og potensielle kunder? 

    LES OGSÅ: Slik har vår kjøpsatferd endret seg

     

    Mange verktøy for innhenting av kundeinformasjon

    Det er mange måter å innhente denne informasjonen på. Det viktigste er å tenke bredde og å sørge for å få med alle (digitale) kanaler hvor bedriften er synlig. 

    google-analytics

    Google Analytics genererer detaljert statistikk om dem som besøker nettsiden din. Du kan finne ut hvor mange som besøker nettsiden, hvilke produkter som er mest besøkt, hvor mange konverteringer som kommer fra de ulike annonsene dine og så videre. 

    Sosiale medier er selvfølgelig også en stor del av pakken når det kommer til kundeinnsikt. For eksempel kan du under “innsikt” på Facebook få oversikt over mengden likerklikk, rekkevidde på innlegg, visningslengde på videoer og så videre. Her kan du med andre ord få god innsikt i hva slags innhold som fenger kundene. Du kan også se hvordan kjønnsfordelingen er, hva som er den største aldersgruppen  og hos hvilke følgere engasjementet er størst. 

    I tillegg til aktørenes egne oversikter, finnes det en rekke verktøy for å samle og kartlegge informasjonen fra Facebook, Instagram og andre sosiale medier. Her handler det litt om smak og behag. 

    Sender du ut e-post, for eksempel i form av nyhetsbrev, er det lurt å bruke et verktøy for dette fremfor å sende ut e-post fra din egen mailadresse. Åpningsraten på nyhetsbrevet sier noe om interessen for emnet, og vil være svært nyttig informasjon med tanke på videre kommunikasjon. 

     

    GRATIS WORKSHOP:  LAG EN FREMTIDSRETTET MARKEDSTRATEGI


    Ønsker du mer informasjon? Spør! 

    Det er ikke noe galt i å henvende seg direkte til kunden, for eksempel i form av en kort brukerundersøkelse. Du kan da legge inn spesifikke spørsmål du ønsker å få svar på.

    Trenger du en “gulrot” for å få dem til å svare, er det mange måter å gjøre dette på. Veldig mange bruker tilbud, for eksempel “legg igjen informasjonen din og få 10% på varene du handler”.

    Du kan også tilby e-bøker eller guider til dem som er inne på nettsiden din. I så fall får de dette gratis – mot å legge igjen e-postadresse og eventuelt noen opplysninger om seg selv. 

     

    Ikke glem å analysere informasjonen

    Når du har samlet inn all informasjonen du har tilgang på og/eller synes du trenger per nå, starter det egentlige arbeidet. Det er nå du bør sette deg ned og sammenligne og analysere all informasjonen i jakten på svar. 

    Etter en stund, for eksempel en eller tre måneder, kan du gjøre den samme prosessen på nytt. Da får du full oversikt over hvordan ting utvikler seg. Kanskje oppdaget du i forrige runde at kommunikasjonen din var dårlig tilpasset med tanke på hva kunden faktisk ønsker å kjøpe?

    Etter dette kan du gjøre noen grep og produsere bedre tilpasset innhold. Da er det selvsagt veldig spennende å se hvor stor effekt dette har hatt. 

    LES OGSÅ: God trafikk, men få konverteringer?

     

    Skriv så det selger 

    Dette bringer oss videre til et veldig viktig poeng: Innholdsproduksjon. Det hjelper lite å vite mye om kundene hvis du ikke bruker denne informasjonen til noe. 

    Et godt tips er å først og fremst bygge en innholdsstrategi. Viktige ting du bør fokusere på er: 

    • Hva du vil oppnå
    • Tenk på hvem du skriver til, og tilpass deretter. Skriv om nødvendig ulike artikler til ulike kunder, for eksempel en til menn en til kvinner hvis kundedataene dine viser at menn og kvinner handler ulikt.  
    • Fokusér på produkter og temaer de bryr seg om og tenk aktualitet. 
    • Bruk et språk kundene forstår 
    • Tilpass budskapet til de ulike kanalene. Du kan bruke et mer direkte språk i en e-post til faste kunder i en ny annonse rettet mot nye kunder. 
    • Noter deg hva som fungerer. Når får du mest engasjement? Bruk denne informasjonen til å bygge enda bedre tilpasset kommunikasjon. 

     

    Har du lagt en slagplan for 2020, eller trenger du litt hjelp til å komme i gang? Vi hjelper deg med å lage en markedsstrategi. Book en gratis workshop med oss, så kan vi sammen se på dine utfordringer. 

     

    gratis-workshop-b17media

    Anders Berg
    Anders Berg

    Anders er tilflyttet nordlending og jobber som strategisk rådgiver og kundeansvarlig i byrået. Han har utdannelse fra Høyskolen Kristiania med bachelor i Innovasjons- og forretningsutvikling. Anders brenner for nytenkende markedsføring og er sjeldent redd for å presentere nye konsepter. Som erklært sportsfantast og tidligere håndballspiller følger han med på det meste som inneholder en ball, samt sykkel og vinteridrett. Ellers bruker han mye tid i skog og mark med beaglen Bobby!