SKAP ET UNIKT BOLIGPROSJEKT DER FOLK VIL ELSKE Å BO

    Av: Anders Berg - 30. januar 2020

    SKAP ET UNIKT BOLIGPROSJEKT DER FOLK VIL ELSKE Å BO

    Som eiendomsutvikler er du i en unik posisjon til å kunne oppfylle folks boligdrømmer. I dagens konkurranseutsatte boligmarked holder det likevel ikke «bare» med topp byggekvalitet, riktig beliggenhet eller eksklusive materialvalg.

     


    Skal du få de kjøpesterke kundene til å forelske seg i akkurat ditt prosjekt, er du også nødt til å ha en solid markedsføringsstrategi. Noen velger å få hjelp til å markedsføre prosjektet, mens andre gjør hele eller deler av jobben selv. 

    Som spesialister på markedsføring innen blant annet eiendom og boligsalg, har vi i B17 Media erfart at det er svært viktig å forstå motivasjonen til din aktuelle kundegruppe. Ikke minst må du evne å fremkalle positive følelser og varig engasjement for nettopp ditt boligprosjekt. For mange er dette nemlig den utløsende faktoren for selve boligkjøpet. 

    Emosjonell markedsføring

    Det har de siste årene vokst frem en egen retning innenfor markedsføring som adresserer følelser som en viktig driver for kjøpsbeslutninger - emosjonell markedsføring. Her foreligger det mye interessant forskning på hvordan emosjoner og sinnsstemninger kan bidra til at dine potensielle kjøpere legger merke til ditt boligprosjekt, husker det, snakker om det og kanskje ender opp med å kjøpe boligen. 

    Heldigvis er det de positive følelsene som har denne effekten - lykke, glede, tilfredshet, positive forventninger og hyggelige overraskelser. Lykkes du i å fremkalle gode følelser er det også langt større sannsynlighet for at ditt prosjekt vil både bli husket og diskutert. B17 Media benytter metodikken fra nettopp emosjonell markedsføring for å skape vellykkede kampanjer for våre kunder, da vi ser at dette fungerer svært godt. 

    En undersøkelse fra adtech-selskapet Unruly viser for eksempel at markedsføringstiltak som skaper sterke følelser er også de som utløser de tydeligste kjøpsintensjonene. Nærmere 70 prosent av testpersonene oppga at de ønsket å kjøpe et produkt etter å ha blitt eksponert for videoannonser som førte til sterke, positive følelser og reaksjoner. Til forskjell svarte bare 30 prosent det samme etter å ha sett videoer som appellerte til logikk eller fornuft, og som da ikke ga en like tydelig og umiddelbar emosjonell respons. 

    Lykkelig-dame

    La de "flytte inn" lenge før boligen står klar

    Vår erfaring som mediebyrå og samarbeidspartner på flere boligprosjekter viser at de digitale flatene og kanalene bør være en prioritet. Det handler rett og slett om at de aller fleste boligkjøpere bruker nett og søkemotorer som Google til å orientere seg, innhente informasjon og inspirasjon til sin neste bolig. 

    Du legger allerede inn mye tid og ressurser i å utvikle og oppføre et boligprosjekt. Da bør du også sette av tilstrekkelig tid til å skape et digitalt univers for kundene dine. Det er her de skal drømme seg bort, få lyst til å flytte inn og gjøre boligen og nabolaget til sitt eget, gjerne lenge før selve boligen står ferdig. 

    Trenger du hjelp til å markedsføre dine boligprosjekter kan våre eksperter på innhold, visuell kommunikasjon og annonsering selvsagt bistå med alle de nødvendige oppgavene. Vi har utstrakt erfaring med å hjelpe både nye og etablerte merkevarer til å foreta det nødvendige digitale løftet og skape en sterk og virkningsfull tilstedeværelse på nett og i sosiale medier.

    BOOK WORKSHOP: Vi hjelper deg med markedsføring av boligprosjektet

     

    Vær eviggrønn i din markedsføring

    Det å investere egen tid i å produsere digitalt innhold kontra det å bruke et mediebyrå kan kanskje være vanskelig å regne på sammenliknet med tradisjonell markedsføring. I alle fall hvis du ikke kjenner til den såkalte eviggrønn-modellen, inspirert av plantene som er grønne året rundt. Vil du være på den grønne plussiden også når det gjelder markedsføring, er digitalt innhold nettopp det du bør satse på. 

    Innhold som tekst, bilder, video og infografikk har nemlig svært lang levetid hvis nettsidene dine og de sosiale mediekanalene optimaliseres riktig. Ettersom en artikkel når ut til stadig flere vil også kostnaden for produksjonen av denne fordeles over alle disse besøkene. Søkemotoroptimalisering bidrar til at nettopp ditt innhold dukker opp i søk, slik at de potensielle kundene dine finner frem til dine prosjekter og lar seg begeistre gang på gang.

    Nedenfor har vi samlet noen nyttige innholdstips til boligprosjektet:

    Skriv relevant og delevennlig innhold

    Husk på følgende når du jobber med tekst:

    • Kvalitet - Vit hvorfor du skriver, om det er inspirasjon eller informasjon. Uansett formålet bør tekstinnholdet på nettsiden din og i sosiale medier alltid være både relevant og nyttig for kundene dine. Unngå skrivefeil og tungt fagspråk!
    • Relevans - Vit hvem din målgruppe er og hva de er interessert i. Skal du for eksempel hjelpe dem å løse et problem? Eller ønsker du å inspirere eller by på verdifull informasjon de ikke finner andre steder?
    • SEO - Det er svært viktig at ditt innhold blir funnet av søkemotorene. Det vil si at du må ta en rekke hensyn når du skriver og formaterer artikler og annet innhold. Bruk relevante søkeord og -begrep, følg retningslinjene for riktig formatering og glem for all del ikke om interne lenker som binder nettsidene dine sammen. 
    • Delevennlig - Gjør det enkelt og mer fristende for dine besøkende å dele ditt innhold. Skriv gode titler og beskrivelser for sosiale medier, velg et spennende bilde og ha lett tilgjengelig dele-knapp på nettsidene dine.
       
      Les også: Slik vet du at du skriver til målgruppen din


    Bruk ekte bilder

    Vi vil påstå at det visuelle uttrykket og gode bilder kan i mange tilfeller være avgjørende for om boligprosjektet blir lagt merke til og solgt. Synet er den sansen hos de aller fleste mennesker som er best egnet til å fange opp inntrykk og skape varige minner. Vi vet også at sosiale medier-innlegg med bilder eller video får langt flere interaksjoner og delinger enn de som bare inneholder tekst.

    sosialt nabolag
    Dette bør du vite om bilder på nett og i sosiale medier:

    • Unngå illustrasjonsbilder så langt det lar seg gjøre. Nettbrukerne har etterhvert blitt svært gode til å kjenne igjen og overse rene illustrasjons- og dekorbilder. 
    • Ekte bilder, tatt for eksempel i forbindelse med et byggeprosjekt i ulike faser, blir derimot betraktet som viktig informasjon som mange vil bruke tid på å studere. 
    • Har du mulighet til å vise bilder av ekte mennesker, for eksempel arkitekten bak prosjektet eller de hyggelige naboene, er det med på å gi prosjektet ditt langt mer troverdighet. Må du ty til arkivbilder for å vise mennesker, sørg for at disse ser ut som de er fra Norge og presenteres i en naturlig setting. 
    • Ikke vær redd for å gå tett på. Nærbilder av detaljer fra boligprosjektet, for eksempel de spesielle gulvene eller den lekre baderomsinnredningen, lar de potensielle kjøperne bli bedre kjent med boligen. I tillegg bidrar det til å skape en variasjon i bildeuttrykket på nettsider og i sosiale medier. 
    • Bruk gjerne store bilder, men med omhu. Båndbredde er ikke lenger en bekymring for de aller fleste nettbrukerne. Noe som gjør at du kan tillate deg å bruke store og detaljrike bilder på nettsidene. Dette er ett av de sterkeste virkemidlene vi har for å skape et umiddelbart og minneverdig inntrykk. Pass likevel på at bildestørrelsene er optimalisert for nettbruk. Sjekk også at de store bildene ikke kommer i veien for en god brukeropplevelse og navigasjon på nettsidene. 


    Video for å overbevise

    Video har de siste årene virkelig seilt opp som en favoritt både hos nettbrukere og mediebyråer. Mer enn halvparten av de spurte i en større undersøkelse utført av Hubspot i 2018 svarte for eksempel at de veldig gjerne vil ha mer videoinnhold fra selskap og merkevarer. Vi vet også at video på nettsider fører til 88 prosent økning i tidsbruken hos de besøkende, ifølge Forbes

    Følgende er fint å tenke på når du lager video:

    • Fortell en historie. Istedenfor å gå direkte på salgsbudskapet, forsøk heller å fortelle en historie der du gir seerne emosjonelle grunner for hvorfor de skal velge ditt prosjekt. 
    • Gå rett på sak. De aller fleste nettbrukere er utålmodige og tar seg ikke tid til å se på en pen intro. Derfor er du nødt til å fange oppmerksomheten med en gang slik at de fortsetter å se på klippet. 
    • Sørg for at videoene fungerer godt på mobil. Det betyr at du må velge riktig format når du lager selve klippet og ikke minst at videospilleren på din nettside fungerer godt på alle enheter.
    • Skap stemning ved å bruke musikk. Klokt musikkvalg bidrar til å forsterke budskapet ditt. Bare husk på at mange ser videoer uten lyd, slik at klippet ikke kan være avhengig av dette for å formidle poenget. Inkluderer du noen replikker eller kommentarer må disse tekstes. Sjekk at teksten er leselig selv på små skjermer. 
    • Kom med en handlingsoppfordring. Det er en alltid en grunn til hvorfor vi lager en markedsføringsvideo, men det er nokså vanlig å glemme «call to action» i videoklipp. Gjør det enkelt for seerne å skjønne hva de skal gjøre etter å ha sett klippet, for eksempel å legge igjen kontaktinformasjonen sin for å holde seg oppdatert på boligprosjektet. 

     

    B17 Media har bygget opp et stort kompetansemiljø med vekt på digital markedsføring. Vi har spesialister på visuell og tekstbasert kommunikasjon, og kan bistå med både å utforme og realisere en markedsstrategi. Som byrå har vi dyptgående lokalkunnskap om ditt nærområde og utstrakt erfaring med boligprosjekter og nysalg. 

     

    workshop_markedsstrategi_b17media

    innsikt ogggsgsa

    innnnn

    Innsikt og analyse

    I følge SSB bruker vi nordmenn i snitt 15 timer og 21 minutter av døgnet ved eller i boligen vår. Lang tid ja, men kjøpsreisen for anskaffelse av ny bolig er lenger – mye lenger. Så hvordan skal eiendomsutviklerne skaffe leads til sine boligprosjekter? 

    Innsikt & analyse

    Anders Berg
    Anders Berg

    Anders er tilflyttet nordlending og jobber som strategisk rådgiver og kundeansvarlig i byrået. Han har utdannelse fra Høyskolen Kristiania med bachelor i Innovasjons- og forretningsutvikling. Anders brenner for nytenkende markedsføring og er sjeldent redd for å presentere nye konsepter. Han har jobbet spesielt mye med markedsføring rundt boligutvikling for Veidekke Eiendom. Som erklært sportsfantast og tidligere håndballspiller følger han med på det meste som inneholder en ball, samt sykkel og vinteridrett. Ellers bruker han mye tid i skog og mark med beaglen Bobby!