TRYGGHET, FREMTIDSUTSIKTER OG VÅRE RÅD TIL USIKRE BEDRIFTER

    Av: Ellen Froknestad - 18. mars 2020

    TRYGGHET, FREMTIDSUTSIKTER OG VÅRE RÅD TIL USIKRE BEDRIFTER

    Koronaviruset har kastet Norge inn i en virvelvind av usikkerhet. Norske bedrifter føler seg utrygge, og mediebransjen preges av konsekvensene av dette. Hva tenker vi i B17 å gjøre nå – og hva vil vi råde bedrifter til når det gjelder markedsføring?

     

    Det er ingen hemmelighet at mange av oss har fått hverdagen totalt snudd på hodet. Både fritiden og arbeidsdagen er rammet av covid-19s ankomst. Vi i B17 er naturlig nok opptatte av hvordan koronaviruset rammer mediebransjen spesielt, både internt og gjennom kundene våre. Akkurat nå er det særdeles viktig å følge med på hva som skjer, ettersom situasjonen endrer seg raskt. Hvordan påvirker viruset mediebransjen, og hvordan skal bedrifter forholde seg til mediebyråene i disse tider?

     

    Mediebransje-studie: 63 prosent vurderer permittering


    Sammen med resten av næringslivet opplever mediebransjen nå en ny hverdag. I en fersk undersøkelse blant medlemmene av Mediebedriftenes Landsforening oppgir 63 prosent av de som svarte at det er aktuelt for dem med permitteringer innen kort tid, melder Kampanje.

    Hva går permitteringer ut på? Under en permittering kan arbeidsgiver løse en eller flere ansatte fra arbeidsplikten sin. Da blir arbeidsgiver på sin side løst fra lønnsplikten sin. Dette blir gjort for å spare kostnader i midlertidig vanskelige perioder. Når arbeidstakere blir løst fra arbeidsplikten sin søker de dagpenger hos NAV. Permittering må skje på saklig begrunnelse som har med bedriften å gjøre, ikke den ansatte selv, og etter permittering gjenopptas arbeidet, forteller advokatfirmaet Dehn.

    Vanligvis er arbeidsgiver pålagt å gi arbeidstaker fjorten dagers varsel om permittering. Under spesielle og uforutsette hendelser, kan arbeidsgiver derimot bruke to dagers varsel. Det er dette som brukes når myndighetene pålegger for eksempel frisørsalonger å stenge midlertidig.

    Så hvorfor vurderer så mange i mediebransjen permitteringer? Grunnen er lavere etterspørsel, samt forventninger om lavere inntekter. Det kommer frem i samme undersøkelse fra NHO at 84 prosent har merket kanselleringer og lavere etterspørsel i det siste. Dette kommer av at mediebransjens bedriftskunder opplever usikkerhet som følge av viruset – den jevne forbruker holder seg hjemme og bruker mindre penger, og dette forplanter seg oppover i verdikjeden. Bedrifter kommer på defensiven, og dermed kutter de i markedsaktiviteter.

    Administrerende direktør i Mediebedriftenes landsforening, Randi S. Øgrey, spår at annonsemarkedet er det første som vil lide under kutt. Lavere inntektsutsikter er derfor en av grunnene til at mange mediebyråer vurderer permitteringer. Å kansellere annonser kan nemlig virke som en enkel måte for bedrifter å kutte kostnadene på. Men er det egentlig i din bedrifts interesse?

     

    Vårt råd: Ikke la overdefensiv tankegang hindre gode framtidsutsikter

     

    Vi råder bedrifter til å ikke la Øgreys spådom gå i oppfyllelse. Å kansellere annonser og avtaler kan gi kortsiktig sparing, men det kan skade inntektsmulighetene på lang sikt og faktisk være dårlig for din egen bedrift.

    Vanskelige tider er nemlig et svært godt tidspunkt å bygge merkevare på. Det kan også være en flott mulighet til å finne ut at du faktisk dekker et nytt og etterspurt behov som du kan kjøre salgsutløsende kampanjer på. Du kan lese mer om våre råd til hvordan du kan utnytte dagens situasjon til din fordel i markedsføringen din her. 

    Mange bedrifters første instinkt er å trekke seg tilbake, og vi ser konsekvensene i mediebransjen. Tidene kan virke ustabile og usikre for mange bedrifter, men vi anbefaler å se nye omstendigheter som muligheter fremfor begrensninger. Dette er tiden for å vise tilstedeværelse gjennom godt innhold og gode historier. Tilbaketrekning kan føre til at målgruppen glemmer deg, og da er det vanskeligere å hente seg inn igjen. Vi anbefaler derfor å fortsette å produsere og dele innhold i usikre tider.

     

    B17 er positive til morgendagen

    Viruset har kastet en skygge over næringslivet og mediebransjen, og mange går rundt med en følelse av usikkerhet. Vi i B17 synes det er synd at bransjen vurderer permitteringer i så stor grad. Fellesskap og trygghet utgjør kjernen i byrået vårt, og det er noe vi ønsker å holde fast på i disse tider. Vi håper på å kunne fortsette som vi har gjort i lang tid fremover. Samtidig skal vi hjelpe andre bedrifter å bygge merkevare og finne nye behov de kan dekke gjennom salg, slik at de kommer ut av denne situasjonen med lysere framtidsutsikter. Norge er inne i en uforutsigbar tid, men vi tror på en bedre morgendag, både for oss og for dere.

    Nye begrensninger betyr nye muligheter. Vi kan hjelpe deg med god kommunikasjon i denne vanskelige situasjonen. Ta kontakt.

     

    innsikt ogggsgsa

    innnnn

    Innsikt og analyse

    I følge SSB bruker vi nordmenn i snitt 15 timer og 21 minutter av døgnet ved eller i boligen vår. Lang tid ja, men kjøpsreisen for anskaffelse av ny bolig er lenger – mye lenger. Så hvordan skal eiendomsutviklerne skaffe leads til sine boligprosjekter? 

    Innsikt & analyse

    Ellen Froknestad
    Ellen Froknestad

    Ellen er utplassert som praksisstudent hos oss i forbindelse med sin bachelorutdanning i kreativ markedskommunikasjon på Høyskolen Kristiania. Fra før av har hun en bachelor i medievitenskap fra Universitetet i Oslo. Ved siden av studier skriver Ellen manus til podkaster fra Moderne Media.