SNAKK TIL DE SOM VIL HØRE! SLIK FUNGERER INNHOLDSMARKEDSFØRING

Av: Espen Jahnsen - 10. mai 2019

SNAKK TIL DE SOM VIL HØRE! SLIK FUNGERER INNHOLDSMARKEDSFØRING

Å snakke for døve ører er et velkjent uttrykk. Når virksomheten din lager innhold for nettside, blogg eller sosiale medier, bør du heller snakke til de som vil høre!

Virksomheten din er kanskje godt i gang med innholdsmarkedsføring, eller det står kanskje på planen for 2019? Har du som markedssjef isåfall en dokumentert innholdsstrategi? I følge Content Marketing Institute har selskaper med en dokumentert strategi mer enn dobbelt så stor sannsynlighet for å vellykket måle avkastningen på innholdsmarkedsføringen. Men hva er egentlig en innholdsstrategi?


En innholdsstrategi definerer hvordan et selskap bruker innhold for å skape verdi, dekke målgruppens behov og hvordan de skal nå forretningsmålene sine.


Slik lager du en innholdsstrategi

  1. Hva vil du oppnå?
    Enten målet er å bygge kjennskap, engasjere målgruppen, generere leads, selge mer eller bygge kundetilfredshet, bør man definere et tydelig mål. Innholdsmarkedsføring vil kunne tilføre verdi på alle områder, men måten innholdet lages på og hvor det distribueres vil ha noe å si for det målet man har satt seg.

  2. Hvem skal du snakke til?

    Før du begynner å produsere innhold må du vite hvem som skal lese det du skriver. Du ville vel aldri skrevet det samme brevet til moren din som du ville skrevet til kjæresten din?

    Start med å lage en persona, en typisk beskrivelse av en god kunde du allerede har. Ved å knytte personlige egenskaper, interesser, digital atferd, utfordringer og målsetning til en persona, vil du føle at du skriver til en reell person når du lager innhold. Det gir et langt bedre utgangspunkt enn hvis du skulle forsøke å favne om hele målgruppen din.

    Les også: Innholdsstrategi: Slik vet du at du snakker til målgruppen din

  3. Hvorfor skal du snakke til dem?

    Tenk deretter over følgende når du skal disponere innholdet ditt:

    • Hvilke problemer og utfordringer har din målgruppe i dag?
    • Hvordan kan du hjelpe målgruppen din med å løse deres problemer og utfordringer?
    • Hvilke spørsmål har målgruppen din som du kan hjelpe til med å besvare?

     
    Fremfor et salgsfremmende budskap vil innholdsmarkedsføring bryte gjennom «reklamemuren» fordi leseren oppfatter informasjonen som nyttig og verdifull. Som avsender vil du dessuten bygge opp en troverdighet hos din målgruppe, hvor du viser at du ønsker å hjelpe dem fremfor å selge til dem.

  4. Hvordan skal du snakke til dem?

    Når du skal lage innhold bør du tenke nøye gjennom hvordan du bygger opp setningene dine. Valg av ord utløser handlinger, og hvis målet med innholdet er at leseren tilslutt skal ende opp med å bli kunde, så bør det ikke være tilfeldig hvordan man formulerer seg.

    Engasjer målgruppen din. Ha gjerne de fire F`ene i bakhånd når du skriver:

    • Festlig: En god historie blir bedre ved å bringe inn morsomme elementer som får mottakeren til å le eller smile.
    • Fag: Få frem nyttig produktinformasjon og tilfør kunnskap hos leseren. Husk at det du ønsker å formidle skal være til hjelp.
    • Feelgood: Prøv å vekke noen gode følelser hos leseren gjennom det du ønsker å fortelle.
    • Fargerikt: Gjør historien fargerik. Unngå for avansert språk, ingen liker å lese ord og uttrykk de ikke vet hva betyr.


    Godt innhold er gode historier, gode historier skaper tilhengere, gode tilhengere blir gode kunder.

    [LAST NED GUIDE] DEN DIGITALE KUNDEREISEN

    Fremfor å fokusere på det du skal selge, fokuser på opplevelser man får ved å kjøpe produktet eller tjenesten. Selv en snøfreser kan bli spennende hvis man klarer å knytte den opp mot en god historie. Det er nemlig ikke selve snøfreseren kundene dine kjøper. De kjøper løsningen på et stort problem. Vond rygg, dårlig tid og utmattende økter med måking til alle døgnets tider, kan være utløsende faktorer som til slutt fører til at man går til anskaffelse av en snøfreser. Så fremfor å fortelle om hvor fantastisk nettopp din snøfreser er, fortell heller målgruppen din hvor fantastisk de kan få det når de slipper å måke selv.

  5. Hvor skal du snakke til dem?

Innholdsmarkedsføring er en langsiktig, men strategisk markedsføringsform. En markedssjef i dag bør fokusere på å bygge egne kanaler fremfor å kun bruke betalte kanaler. Husk at dagens forbrukere ikke ønsker å bli solgt til. Selv om leseren ikke er klar for salgsutløsende budskap, betyr ikke det at han eller hun ikke ønsker å lære. Som markedssjef er dette en fantastisk mulighet til å fortelle om sine tilbud, uten å nevne seg selv.

Egne kanaler som er egnet for å legge innholdet ditt på er:

  • Nettside: En nettside uten innhold gir liten verdi. Derfor bør du sørge for å jevnlig oppdatere nettstedet ditt med nytt innhold. Da vil også Google legge merke til siden din, og dermed prioritere ditt innhold i relevante søk.
  • Blogg: En blogg er en ypperlig plass å dele kunnskap om det du selger eller leverer. Her kan du innta en ekspertrolle og dele innhold om dine produkter og tjenester. Innhold kan dessuten lages i ulike varianter; som video, maler, infografikk, e-bøker osv.
  • Sosiale medier: Innhold som deles på sosiale medier bør være så engasjerende at de som leser det vil dele det med sine venner. Man vil dessuten nå ut til et langt større publikum ved å dele innhold i sosiale medier. Det er større sannsynlighet for at noen leser innhold som venner har delt, fordi man stoler mer på kjente enn ukjente. Sosiale medier gir dessuten leserne mulighet til å kommentere. Det kan du som avsender utnytte ved å besvare deres spørsmål, og dermed bidra til økt engasjement og spredning.

 

Gjør innholdet ditt synlig i Google og sosiale medier for å tiltrekke deg flere lesere

I tillegg til at innhold gir verdi til leserne dine, gir det også verdi for Google. Derfor vil Google prioritere innhold med god kvalitet. Jo mer innhold du har å tilby, jo bedre rangering vil Google gi deg i søkemotoren når noen gjør et søk relatert til ditt innhold. Søkemotoroptimalisering (SEO) spiller derfor en svært viktig rolle i innholds-markedsføring. 

Innholdsprodusenten bør ha en tett dialog med SEO-ansvarlig for å sikre at innholdet som lages samsvarer med søkeordanalysen for hver persona. Uten de rette søkeordene vil ikke innholdet bli funnet i søkemotoren. Det vil også være svært uheldig å bruke ord i teksten som ikke er relevant for innholdet. Da kan Google velge å straffe nettsiden din, og det kan ta lang tid å opparbeide seg en god rangering igjen.

Med godt optimalisert innhold vil man kunne dra stor nytte av organisk (gratis) trafikk inn til nettsiden. Dersom man i tillegg kjører målrettet, betalt annonsering via Google og sosiale medier kan bedriften oppnå stor spredning av sitt innhold, og dermed oppnå et langt større publikum som er interessert i det bedriften din tilbyr. 

Les også: Kompetanse og kreativitet: Slik kan vi hjelpe deg med å lykkes på Facebook

Visste du at de aller fleste starter med et søk på nettet før de gjennomfører et kjøp? 

Lær mer om den digitale kundereisen og hvordan markedsaktiviteter i ulike kanaler bidrar til en smidigere og enklere kjøpsprosess. 

 

New call-to-action

Espen Jahnsen
Espen Jahnsen

Espen jobber som strategisk rådgiver/kundeansvarlig. Han brenner for å utforme digitale kampanjer som gir ønsket effekt i forhold til målsetting. Espen er utdannet innen markedskommunikasjon på BI. Utenom jobb befinner Espen seg stort sett på treningssenteret eller ute med et kamera i hånden, på jakt etter unike motiver. Espen beskrives best som positiv, sosial og uhøytidelig.