SALGSUTLØSENDE ELLER MERKEVAREBYGGENDE ANNONSERING? SLIK OPPNÅR DU ET STERKERE MERKENAVN

    Av: Kristin Kongslie - 05. juli 2019

    SALGSUTLØSENDE ELLER MERKEVAREBYGGENDE ANNONSERING? SLIK OPPNÅR DU ET STERKERE MERKENAVN

    Annonser med gode tilbud og salgsutløsende kampanjer pryder ofte bildet både på nettaviser og sosiale plattformer. Mange forbinder annonsering med at man skal øke salget i en spesiell periode for utvalgte produkter. Selvsagt er det viktig å markedsføre seg når man har et godt tilbud, men like viktig vil det være å sørge for at folk har kjennskap til merkevarenavnet ditt!

     

    Hva er merkevarebygging?

    Merkevarebygging handler om å tilføre produktet ditt en merverdi utover selve produktet. Dette henger tett sammen med omdømmet eller «imaget» til merkenavnet, og bidrar til at man kan differensiere seg fra konkurrenter. På sikt er det ønskelig å øke betalingsviljen til kundene. Apple er et eksempel på et selskap som har hatt stor suksess med å bygge opp merkevaren sin. Selv om Apple ligger høyere i pris enn flere av sine konkurrenter, selger de mange millioner av iPhoner årlig. Tallet for 2018 var 217 millioner solgte iPhoner. Hvorfor så mange velger en iPhone fremfor en billigere konkurrent handler mye om nettopp merkevaren Apple. Kunder er villige til å betale en høyere pris fordi de forbinder Apple-produkter med kvalitet, stilrent design og høy brukervennlighet. Apple har lyktes med å tilføre merverdi til merkenavnet, og med det en solid markedsandel.

     

    Hvorfor er merkekjennskap så viktig? 

    For at en annonse på nettet eller i en avis skal lykkes, må den fange oppmerksomheten til leseren. Se for deg at du scroller nedover en nettavis, og en annonse dukker opp innimellom nyhetsartiklene. Dersom annonsen er fra en leverandør du kjenner godt til er nok sjansen stor for at du legger merke til den, og kanskje klikker deg videre til nettsiden. Hvis du derimot blir eksponert for en reklame for et merkevarenavn du ikke har hørt om før, skal det litt mer til for at du har tillit til produktet eller merkevaren. Konsumenter blir bombardert med annonser på tv, på internett og på gaten. Med økende konkurranse fra netthandel, er kampen om kundene enda hardere. Nettopp derfor er merkekjennskap viktigere enn aldri før.

    De fleste kjøpsbeslutninger tas i underbevisstheten

    For å sette det på spissen kan man se for seg en person som planlegger å kjøpe en ny TV. I dette markedet er det et stort mangfold av leverandører. Veldig få kunder har tid eller ork til å sette seg inn i alle de ulike merkene. En enkel og komfortabel løsning kan ofte være å velge ut et par ulike modeller som undersøkes nærmere. Når beslutningen skal tas, vil det for mange føles trygt å velge velkjente leverandører man har kjennskap til. Hvis du som leverandør har sørget for å jevnlig annonsere i kanaler der du treffer kundemassen din, vil det øke sjansen for at folk husker merkevaren din når de starter en kjøpsprosess. Dersom merkenavnet ditt blir forbundet med god kvalitet og et trygt kjøp, har du allerede vunnet mange kunder. Hele 90 % av alle kjøpsbeslutninger gjøres i underbevisstheten for å slippe å ta stilling til alle mulige valg. Tallet kan tyde på at om du har et kjent merkevarenavn er det lettere å oppnå lojale kunder.

     

    Det føles tryggere å velge det kjente og kjære

    Merkekjennskap, eller brand awareness, som er den engelske termen, handler så enkelt som om hvor godt merkevarenavnet ditt kjennes igjen av folk. Det at potensielle kunder kjenner igjen navnet og logoen din, og forbinder merkenavnet med noe positivt, kan være av stor betydning for en eventuell kjøpsbeslutning.

    Se for deg at du skal kjøpe deg nye joggesko og valget står mellom et par fra Nike, og et par fra et ukjent merke. Sannsynligvis vil du være villig til å betale en høyere pris for skoene fra Nike, fordi dette er et merkenavn du har kjennskap til, og forbinder med kvalitet, fint design og treningsglede. Nike ligger et skritt foran konkurrenten når du skal ta kjøpsbeslutningen. Dette er et tilfelle som kan overføres til mange situasjoner kunder daglig står overfor og viser hvor avgjørende det kan være å ha et velkjent merkenavn. 

    Hvordan øke merkekjennskap?

    Så hva kan du som markedsfører gjøre for å øke merkekjennskapen til din bedrift? Det handler rett og slett om å være synlig! Jo oftere folk blir eksponert for logoen din, jo større sannsynlighet er det for at de husker den. Når folk kjenner igjen logoen og merkenavnet ditt har du som sagt allerede kommet langt. Dersom du driver en butikk og planlegger å ha et godt tilbud om noen måneder, kan du med stor fordel annonsere for butikken din allerede nå. Annonsen trenger ikke være rettet mot et spesielt tilbud, men være ment for å spre kjennskap rundt merkevaren og fokusere på fordeler ved den. Merkevarebygging skjer ikke over natten! Det må opparbeides over tid.

    En annen måte å bygge et merkevarenavn på kan være å skape en identitet rundt navnet. Merkevareidentitet handler om hva merkenavnet kommuniserer ut til forbrukere, og hvordan det differensierer seg fra konkurrentene. Logo, farger, design og bilder er grunnleggende for identiteten til din merkevare. Hvis du igjen ser for deg eksempelet med joggeskoene, har Nike en tydelig identitet, noe det ukjente merket mangler. Om man ønsker å fremstå som en treningsglad person med sans for fint design, er det Nike man velger. Også kundeopplevelse og ansatte vil være sterkt knyttet til merkevareidentiteten. Hvis du har et rykte på deg for å alltid gi god kundeservice, vil dette bidra positivt til å styrke identiteten din.

    Med en sterk merkevareidentitet vil det også bli lettere å nå ut til sin målgruppe. En klar og tydelig identitet gjør at målgruppen din har lettere for å identifisere seg med produktet. Bygger du en identitet på det å være miljøvennlig, og implementerer dette i alle ledd i bedriften vil du nok merke at interessen fra de miljøbevisste kundene øker.

     

    Bruk av sosiale medier

    Annonsering i sosiale medier blir stadig viktigere for å lykkes med markedsstrategien. Dette er også en god kanal for bygge merkevare. For å lykkes på sosiale medier er man nødt til å være konsistent på alle plattformene. Sørg for å ha samme grafikk, stil, farge og språk på både Facebook, Instagram og andre plattformer slik at det hele virker gjennomført og profesjonelt. Da blir det også lettere for folk å kjenne deg igjen.

    Tradisjonelle markedsføringskanaler som TV aviser og radio, anses for å være enveis, uten særlig mulighet for interaksjon med kundene. Men annonsering i sosiale medier åpner man for kommunikasjon. Gjennom sosiale medier har du også mulighet til å knytte tettere bånd til kundemassen din. Ved å aktivt legge ut innlegg, øker du eksponeringen til potensielle kunder. Instagram er for eksempel en fin plattform for å dele mindre formelle hverdagsbilder. Det å ha konkurranser eller at kunder kan kommunisere via chattefunksjoner vil også å styrke kunderelasjoner.

    For deg som aktivt annonserer på sosiale medier, kan god merkekjennskap gi deg store fordeler. En grunn til det er at på plattformer som Facebook og Instagram er det enkelt for kunder å dele innhold videre med venner og bekjente. Dersom du ser en annonse eller sak om en grill som du er spesielt fornøyd med, ønsker du kanskje å dele den med dine venner. Dermed vil bekjente som ser innlegget ditt huske denne anbefalingen når de selv har behov for en ny grill. Dette bidrar også til merkevarebygging.   

     

    Merkevarebygging lønner seg på sikt

    Sannheten er at vi ofte ikke er like rasjonelle som vi selv tenker at vi er i en kjøpsprosess. Man har sjelden tid til å lese seg opp eller forhøre seg om alle de ulike leverandørene og modellene når et kjøp skal foretas. Enkleste utvei kan ofte bli å velge det velkjente merket som du kjenner igjen fra annonser, eller som en onkel skrev gode ord om fra sin Facebook-profil. Hvis du som leverandør sørger for å annonsere ikke bare når du har et sjeldent godt tilbud, men jevnlig eksponerer kundemassen for merkevaren din, vil dette over tid bidra til økt merkevarebygging. På sikt vil dette gjøre at du skiller deg positivt fra konkurrentene og at kundene er villige til å betale litt mer for ditt produkt.

     

     

    Kristin Kongslie
    Kristin Kongslie

    Kristin Kongslie er ansvarlig for B17-bloggen. Hun har utdannelse innen markedskommunikasjon fra BI og har solid erfaring fra markedsavdelinger. Kristin er kjent for sin struktur og gjennomføringsevne. Brenner for gode tekster og grafisk design.