HVORFOR TA INN PRAKSISSTUDENTER?

    Av: Ellen Froknestad - 10. juni 2020

    HVORFOR TA INN PRAKSISSTUDENTER?

    Veldedighet, sier du. En smart mulighet for din bedrift, sier jeg. Her er en kunngjøring til bedrifter som mener de ikke trenger praktikanter. Med vennlig hilsen B17s praktikant.


    Hørt om studenter som får en praksisplass i bedrifter gjennom studier, og lurer på om det er noe for dere?


    Jeg går for øyeblikket andre år på en bachelor i Kreativ Markedskommunikasjon på Høyskolen Kristiania. Dette halvåret søkte jeg meg inn på valgfaget ‘Studiepraksis’ der vi får en praksisplass hos en bedrift og jobber for dem i noen måneder. Min praksisplass dette semesteret var hos B17 Media. Selv om mitt praksisfag uheldigvis sammenfalt med pandemi og påfølgende hjemmekontor, var B17 heldigvis fortsatt flinke til å involvere meg og dele sin lærdom. B17 har gjort en innsats for at jeg skulle få innblikk i hverdagen hos et mediebyrå. Det er jeg takknemlig for. Praksisplass er verdifulle saker for en student som ønsker seg mer erfaring fra det ordentlige arbeidslivet, men foregår i tryggere rammer der man kan prøve seg frem og utforske.

    Nok om hvor flott det er for studenter. Ikke at det ikke er viktig, men jeg tenkte at dette innlegget skal konsentrere seg om dere. Dere bedrifter, altså. Dere som går rundt og lurer på om dette med praktikanter er like fint for dere som for oss. Eller er det bare veldedighet fra deres side? Veldedighet der dere på sjenerøst vis lar en smånervøs student få komme inn på kontoret, kikke over skulderen deres, gi dem litt opplæring og la dem gjøre jobben dere sikkert kunne gjort selv?

    Vel, jeg har tre gode grunner til at det faktisk er et smart valg å ta inn praktikanter, og hvorfor det er langt mer enn veldedighet. Det er nyttig for bedriften deres.

     

    Illsinte gauper eller bredere turvei?

    Se for deg at bedriften din alltid går gjennom skogen hver dag for å komme fram til målet deres. Dere tar alltid den samme stien. På et tidspunkt deler stien seg i to, og dere går alltid til venstre, for det er det dere alltid gjør, og det er det dere er vant til å gjøre. Den leder jo tross alt frem til målet! Dere er så vant til å ta stien til venstre at dere nesten ikke tenker over at man kan ta til høyre en gang. Veien til venstre går på et tidspunkt gjennom noen stikkende tornekratt dere alltid må bruke tid på å komme forsiktig forbi. Dere bruker litt lengre tid og får noen små kutt, men pytt, dere er jo vant til det.

    Så tar dere en praktikant med på skogsstien. Hun vet ikke hvor veien går til målet, så dere viser henne. Når dere kommer dit stien skiller seg, forteller dere at dere alltid går til venstre, gjennom tornekrattene. Praktikanten spør hvorfor dere ikke går til høyre i stedet for å komme gjennom skogen. Kan hende kan dere da fortelle henne at dere har prøvd å gå til høyre før, men veien går forbi hulen til en illsint gaupe, og derfor er tornekrattene til venstre å foretrekke. Så derfor fortsetter dere å ta stien til venstre.

    Men det kan også hende at dere ser forvirret på praktikanten når hun spør. Ja, for hvorfor går dere aldri til høyre, egentlig? Dere har aldri tenkt på å prøve ut veien til høyre, fordi dere er så vant til å gå til venstre. Dere har aldri gått og sett hvordan veien til høyre egentlig er.

    Hvis dette er tilfellet, kan praktikantens spørsmål få dere til å tenke at ja, la oss prøve å gå til høyre. Undersøke den veien litt. Så dere tar til høyre, og ser at stien til høyre blir til en bred landevei, uten tornekratt, som tar dere til andre siden av skogen på halvparten av tiden!

    Mennesker er vanedyr. Vi elsker vante mønstre. Hverdagen går ofte på automatikk, og det er greit. Men, iblant kan vante mønstre på arbeidsplassen være så automatiske at dere ikke en gang tenker over at det kan være mulig å gjøre noe annet. 

    En av de største gavene en praktikant kan bringe med seg, er et utenfrablikk. Et blikk på mønstre bedriften er så vant til å bevege seg i at ingen tenker over det. Kanskje gir dette opphav til diskusjoner rundt hvorvidt det finnes bedre alternativer, og kanskje dere finner nye måter å gjøre ting på. 

     

    Test ut nye felt

    Prøv en praktikant fra et litt annet fagområde enn det dere har selv. Er dere en liten gründerbedrift med stor lidenskap og kompetanse innen båtutstyr, men sliter med å fortelle potensielle kunder at dere eksisterer? Og hvordan bruker man disse sosiale mediene, egentlig? Skaff dere en markedsføringsstudent proppfull av rykende fersk fagteori. Få pekepinner og retninger, og kanskje til og med en markedsstrategi for fremtiden. Å benytte seg av en fagperson kan gi oversikt og innsikt i områder dere kanskje ikke kan så mye om. Kanskje kan det gi dere en pekepinn på om akkurat din bedrift bør ansette en markedsansvarlig i fremtiden likevel.

     

    Sikre dere fremtidens ansatte

    Vi skal ikke studere for alltid. På et eller annet tidspunkt erklærer vi oss ferdig utlært på skolen. Takk for oss. Hallo der, du nye og spennende arbeidsliv. Og da må vi jo finne ut av hvor i all verden vi skal jobbe hen.

    Mange dyktige og kompetente studenter skrives ut fra fagtunge institusjoner hvert år. Og når dere trenger nye ansatte, hvordan skal dere sørge for å fange oppmerksomheten til de beste av disse nye jobbsøkerne? Det er lett å bli borte blant alle de andre stillingsannonsene.

    Da er det jammen greit å ha en ambassadør. En som har sett hvordan dere jobber og kjenner til ambisjonene og miljøet deres. En som har fortalt resten av klassen hvor flott de hadde det hos akkurat dere, hvor spennende det var, hvor mye de lærte. Kanskje vil akkurat den kandidaten dere ser etter høre dette. Skrive det bak øret. Dermed kjenner de igjen bedriften deres når de leter gjennom utallige stillingsannonser en gang i fremtiden. En god ambassadør kan sikre dere fremtidens perfekte ansatte.

     

    Lur avgjørelse

    Det er som regel verdt det å la en smånervøs student få bryne seg på livet i bedriften deres for et semester. Det er lærerikt for både oss og dere. Vi kan stille spørsmål ved deres faste mønstre og oppfatninger, vi kan gi verdifulle innspill når dere snuser på et nytt fagfelt, og vi kan bli gode ambassadører for dere blant fremtidens arbeidstakere.

    Det kommer stadig vekk et nytt semester. Ta en kikk på høyere utdanningsinstitusjoner i din nærmeste by. Har de noen praksisordninger for studentene sine? Mange utdanningsinstitusjoner har praksisopplegg i en eller annen form. Det er verdt å vurdere.

     

    Jeg sier takk for semesteret mitt i praksis hos B17. Jeg håper at andre bedrifter også åpner dørene for studentpraktikanter i fremtiden.

     

    Med vennlig hilsen
    B17s praktikant

     

    Ellen Froknestad
    Ellen Froknestad

    Ellen er utplassert som praksisstudent hos oss i forbindelse med sin bachelorutdanning i kreativ markedskommunikasjon på Høyskolen Kristiania. Fra før av har hun en bachelor i medievitenskap fra Universitetet i Oslo. Ved siden av studier skriver Ellen manus til podkaster fra Moderne Media.