NÅ HAR SELSKAPET DITT MULIGHET TIL Å POSISJONERE SEG

    Av: Kristin Kongslie - 17. mars 2020

    NÅ HAR SELSKAPET DITT MULIGHET TIL Å POSISJONERE SEG

    7. januar i år ble det nå verdenskjente viruset covid-19 identifisert av kinesiske myndigheter. Siden da har viruset spredd seg til store deler av verden, og 12. mars erklærte WHO virusutbruddet som en pandemi. Samme dag ble det innført drastiske tiltak i Norge, og siden har landet vårt vært i nesten total «lockdown».

     

    Noen bedrifter opplever massiv etterspørsel i en situasjon som for de fleste er svært krevende. For å unngå store bevegelser i samfunnet der man utsettes for menneskelig kontakt, ønsker folk å få levert mat og andre varer på døren. Det gjør at kapasiteten hos tilbydere som Kolonial og Morgenlevering er sprengt, og de opererer nå med lange leveringstider. Verre er det for uteliv, underholdnings-, og reiselivsbransjen, som kanskje har sin tøffeste tid noen gang. Med pålagte kanselleringer og stengte arenaer blir det tøft å skape vekst. Stengte butikker gjør det også vanskelig å opprettholde salg og tilbud av varer og tjenester. 

     

    Så hva bør du som markedsfører gjøre i slike tider?

    Det er fort gjort å trekke forhastede beslutninger om å skru av alle pågående aktiviteter for å bruke minst mulig penger. Det kan gjøre bedriften sårbar når markedet normaliserer seg igjen, og man blir hengende bakpå. Hvis bedriften er helt fraværende i denne perioden kan de fort bli glemt.  Prøv å justere på en fornuftig måte slik at merkevaren din fortsatt er synlig og «top of mind» når vi etter hvert begynner å handle som normalt igjen. Bruk denne tiden på å bygge merkevare ved å være tilstede i alle kanaler og fortsette å produsere nyttig innhold for målgruppen. Nordmenn leser nettaviser og sosiale medier som aldri før. Tilbudet på annonseplasser er skyhøyt, mens etterspørselen er rekordlav. Her ligger store muligheter for å få mye ut av et normalt beskjedent mediebudsjett. 

     

    Hvilke behov har målgruppen din akkurat nå?

    Tenk litt ekstra over hva slags behov målgruppen din har i denne situasjonen. Er det noe du kan hjelpe dem med? Har du produkter eller tjenester som kan komme nordmenn til gode i en tid hvor vi skal holde oss mest mulig hjemme og inne? Online konserter, foredrag og treningsklasser får stor interesse nå som alle offentlige samlingspunkter blir stengt. Det betyr at vi ikke får trent eller deltatt på kulturelle aktiviteter slik vi ellers gjør. Barna skal underholdes mens de voksne forsøker å jobbe effektivt gjennom dagen. Nå som alle fritidsaktiviteter er stengt må vi finne andre løsninger. Kan du bidra til å erstatte behov for trening, underholdning eller andre fritidssysler? Har du mulighet for hjemlevering? Isåfall er det lurt å benytte muligheten til å fortelle om det. 

     

    Langsiktig markedsføring gjennom merkevarebygging 

    Hvis du selger varer eller tjenester som krever lengre betenkningstid enn for eksempel et online yogakurs, bør du bruke tid og midler på merkevarebyggende tiltak. På den måten sørger du for at din merkevare blir husket på neste gang behovet oppstår.  Fortsett å produsere nyttig innhold for målgruppen din. Alle markedsaktiviteter du gjør er med på å skape, posisjonere og opprettholde et image og omdømme av en merkevare eller tjeneste. Det betyr at selv om man ikke er interessert i det du tilbyr akkurat nå, så vil en innarbeidet merkevare gi store fordeler når behovet oppstår. En godt etablert merkevare vil i de aller fleste tilfeller bli foretrukket uavhengig av om den er best i pris, kvalitet eller om den er konkurransedyktig. Merkevarebygging handler nemlig først og fremst om følelser. Det vi ser nå er ikke fundamentale eller strukturelle endringer. Det er forbigående endringer, og selv om situasjonen ser mørk ut nå vil markedet kunne endre seg raskt igjen. Da gjelder det å være klar når startskuddet går.

     

    Trenger du hjelp til markedsføring? 

    Vi i B17 tar selvsagt situasjonen på dypeste alvor, og har installert oss på hjemmekontor for å ta alle våre forholdsregler. Herfra gjør vi stort sett den samme jobben vi ellers ville gjort, men vi bruker digitale og kreative løsninger for å gjennomføre planlagte aktiviteter. Vi er tilgjengelig på alle digitale flater. Du kan ringe oss, sende en e-post eller kontakte oss via hjemmesiden vår. Dersom du ønsker et møte kan vi avtale et telefonmøte eller videokonferanse. 

     

    innsikt ogggsgsa

    innnnn

    Innsikt og analyse

    I følge SSB bruker vi nordmenn i snitt 15 timer og 21 minutter av døgnet ved eller i boligen vår. Lang tid ja, men kjøpsreisen for anskaffelse av ny bolig er lenger – mye lenger. Så hvordan skal eiendomsutviklerne skaffe leads til sine boligprosjekter? 

    Innsikt & analyse

    Kristin Kongslie
    Kristin Kongslie

    Kristin Kongslie er ansvarlig for inbound marketing og B17-bloggen i byrået. Hun har utdannelse innen markedskommunikasjon fra BI og har solid erfaring fra markedsavdelinger. Kristin er kjent for sin struktur og gjennomføringsevne. Hun brenner for gode historier og formidling.