Problemstillingen har sikkert blitt tatt opp flere ganger internt i bedriften; Skal vi inhouse eller outsource markedsføringsoppgavene? Det blir stadig flere ekspertroller som skal fylles i en markedsavdeling, og oppgavene blir flere og mer komplekse.
Ifølge Den Store Annonsørrapporten har 45 % av norske annonsører undervurdert hvor ressurskrevende det kan være å skulle utføre alle markedsoppgavene alene. Det er nemlig ingen "walk in the park" å inhouse ifølge Fagdirektør i ANFO, Håvard Rønnevig Bakken.
Bare for å avklare hva de to begrepene inhouse og outsource er. Inhouse er når bedriftes ansatte selv sitter på kompetanse innenfor et fagområde og utfører oppgavene. Dersom bedrifter velger å bruke eksterne leverandører for å utføre arbeidsoppgaver sier man at de outsourser.
Kreativitet anses som viktigere enn data
Troen på at man skal løse alle markedsføringsoppgaver selv innen en 3 årsperiode har gått ned. I 2018 viste tendensen et optimistisk hopp til 46 %, mens det i 2019 gikk ned til det laveste nivået på 4 år med 37 %. Tallene er hentet fra ANFO-rapporten 2019, og her er det flere interessante funn som tyder på at byråenes rolle er styrket. Flertallet mener nemlig at kreativitet er viktigere enn data (51%), og at god data ikke i like stor grad lenger kan kompensere for kreativitet. Rapporten viser også at flere annonsører nå bruker en større del av markedsbudsjettet til innholdsmarkedsføring enn betalt reklame. Det viser at troen på godt faglig innhold for å engasjere målgruppen er høyst tilstede.

Mediebyrået blir kontaktet ved viktige strategiske avgjørelser
Mediebyråene og reklamebyråene har en helt jevn posisjon hos annonsørene når de blir spurt om hvem som er deres viktigste samarbeidspartner innenfor kommunikasjon og markedsføring. Flere velger derimot å kontakte mediebyrået sitt når viktige strategiske veivalg skal tas.
Hvilke fordeler gir det da å outsource?
51 % synes det er å utfordrende å vite hvilke markedsføringsoppgaver de skal gjøre selv og hvilke de skal bruke partnere på. Mange studier og best case-eksempler viser at den store verdiskapningen skjer når bedrifter og merkevarer evner å forene spesialistkompetanse innenfor de ulike markedføringsdisiplinene med dedikert bransje- og markedserfaring. Det vil i praksis si at spesialiserte team går i dybden på selskapets verdigrunnlag og forretningsmodell for å finne frem til de mest optimale markedsaktivitetene.
Annonsørene syns det er utfordrende å måle effekt
Annonsørene står utvilsomt ovenfor en del utfordringer når det kommer til testing og måling av effekt knyttet til markedsføringen. Ifølge Anfo-rapporten er heller ikke utviklingstrekkene positive når vi ser på tre av de største problemstillingene:
- 88 % av annonsørene synes det er utfordrende å måle effekter på tvers av kanaler
- 86 % synes det er krevende å sikre kontinuerlig læring av aktiviteter
- 82 % synes det er vanskelig å vite hvilke av de nye virkemidlene som er effektive
Et kundeorientert fokus
Ettersom teknologien gir flere og flere muligheter, blir også tilgangen på kompetanse og kunnskap mer etterspurt.
Markedsarbeidet i dag innebærer svært mange ulike forgreininger og disipliner. Det er som oftest verken hensiktsmessig eller mulig rent økonomisk å ha all denne nødvendige kompetansen in-house. I mange tilfeller er det også vanskelig å vite om de ulike markedsbehovene kan oversettes til stillingsprosenter, og hvor mye det faktisk vil utgjøre. Arbeidet kan være av midlertidig art, for eksempel i forbindelse med sesongrelaterte aktiviteter eller større arrangementer. Markedet er i konstant forandring og det kommer stadig nye medier som det forventes at man er tilstede i.
Vi er opptatt av tillit som fundament i samarbeidet
Som ditt byrå og nærmeste samarbeidspartner kan vi by på den fleksibiliteten dere som selskap behøver i en travel hverdag. Vi etterstreber å være tilgjengelige og tilpasse oss deres timeplan og behov. På denne måten har dere alltid de ressursene dere trenger for å gjennomføre både små og store kampanjeaktiviteter.
B17 er opptatt av å sette kunden i fokus med tillit som fundament for samarbeidet. Derfor har vi nylig ansatt en leder av vår kundestrategi og sørge for et målrettet kundeorientert fokus.
Trenger du hjelp til markedsføring og kommunikasjon? Ta kontakt, så kan vi sammen se på hvordan vi kan hjelpe deg.
Les også: Søknad på stilling som digital superhelt