DISSE NYE FUNKSJONENE GJØR INSTAGRAM TIL EN OPTIMAL PLATTFORM FOR MARKEDSFØRING

    Av: Sondre Sandvik - 23. juli 2019

    DISSE NYE FUNKSJONENE GJØR INSTAGRAM TIL EN OPTIMAL PLATTFORM FOR MARKEDSFØRING

     

    Instagram er det sosiale mediet som er i raskest vekst om dagen. Antall norske profiler er 2,4 millioner.

    De fleste kjenner appen der vi deler personlige bilder og videosnutter fra hverdagen med venner og bekjente. Men Instagram har etter hvert også blitt en utmerket plattform for bedrifter som skal markedsføre seg.

    Takket være en rekke oppdateringer og nye funksjoner de siste årene har appen utviklet seg til å være godt egnet for annonser. Det kan være vanskelig å holde oversikt over hvilke funksjoner som finnes. Her er noen av dem, og hvordan de kan brukes.

     

     

    Gjør profilen om til en business-konto

    For det første bør du ha en business-konto for bedriften din. Dette er enkelt og helt gratis. Med en bedriftskonto får du tilgang til Instagram Insights, et analyseverktøy som gir deg nyttig informasjon om følgerne dine, hvem de er og hvor de befinner seg. Du kan blant annet se endringer blant følgere, rekkevidde på innlegg og antall profilvisninger. Svært verdifullt vil det også være å få innsikt i hvilke innlegg som gir best respons, slik at du ikke kaster bort ressurser på aktiviteter som ikke skaper engasjement.

    En annen fordel ved å ha en business-konto kontra en vanlig konto, er at du har flere muligheter til å utforme biografien, altså informasjonen som står øverst på profilen. Én av dem er å legge til en «kontakt»-knapp på profilen. Denne er synlig ved siden av «følg»-knappen, og her kan du velge å legge til snarveier slik at kunder enkelt kan kontakte deg via telefon eller e-post. For deg som for eksempel driver en butikk eller en café, eller av andre grunner har nytte av at kunder kjenner til lokasjonen din, er det også en mulighet å legge til adresse i biografien. Dersom man trykker på adressen, åpnes kart-appen på telefonen, og man ser hvor bedriften ligger. Jo enklere det blir for kunden å kontakte deg online eller fysisk, jo større sjanse er det for at de gjør det!


    Har du ikke tatt i bruk Instagram som markedsføringsverktøy enda? Ler her om hvilke muligheter det gir.

     

    Instagram Ads

    Instagram Ads er Instagrams verktøy for betalt annonsering. Funksjonen er tilgjengelig for de med business-profil. Du har helt sikkert lagt merke til annonser innimellom innlegg eller historier i feeden din. Disse kommer fra Instagram Ads. Fordelen med annonser i Instagram kontra andre sosiale plattformer er at utformingen er svært lik vanlige innlegg og historier. Derfor virker de mindre forstyrrende når man scroller seg igjennom appen.

    Annonser på Instagram kommer i mange former; som enkeltstående innlegg i bilde- eller videoformat, karusellannonser, eller som historier. Felles for alle er at call-to-action-knappen (CTA) er lett tilgjengelig for de som ser annonsen. En typisk CTA vil lede videre til nettsiden eller et spesielt produkt, slik at kunden gjør handlingen du ønsker.

    Ønsker du å komme i gang med Instagram Ads? Ler mer her.

     

    Link i historier

    I 2018 ble det mulig å legge til en link på historier. Historier er bilder eller videosnutter på opptil 15 sekunder som er tilgjengelig i 24 timer før de forsvinner. Les mer her om hvordan du kan ta i bruk historier. Seere kan «swipe» opp nederst på skjermen når de ser på en historie, for å komme direkte til en nettside. Dette er en utmerket måte for deg som markedsfører å øke konverteringsraten på! Linker kan legges til både i organiske og betalte historier. Dette fungerer som en CTA.

    Du kan for eksempel legge ut en historie der du viser hvordan et av produktene dine kan brukes, og deretter legge til en link slik at følgere enkelt kan swipe opp og komme rett inn på nettsiden til produktet. Det gjelder å gjøre ting så enkelt som mulig for potensielle kunder. En liten hake ved linker er at oppdateringen foreløpig bare er mulig for profiler med over 10.000 følgere. Men vær tålmodig, snart vil muligheten være der for alle.

    Shopping-tags

    Først og fremst; for å kunne benytte deg av shopping-tags på Instagram må du konfigurere profilen din slik at den blir godkjent for shopping. Shopping-tags er rett og slett digitale merkelapper du kan legge på bildene du legger ut. Her vises priser på produkter, og det følger gjerne med en link til produktet på en eventuell nettside. Se for deg at du ser noen kule sko i et innlegg på Instagram. Prisen på skoene er gjerne noe du vil vite for å vurdere om dette er et aktuelt kjøp. Da må du foreta deg en handling; enten google selv, eller trykke deg inn på en eventuell nettside til butikken. Dette har man ikke alltid tid til! Men med shopping-tags er det eneste du trenger å gjøre og trykke på bildet. «Prislappen» på produktet dukker opp. Funksjonen gjør at Instagram kan brukes som en plattform for nettshopping. Dette vil helt klart forenkle brukeropplevelsen med nettshopping for mange.

    IGTV

    Instagram tillater at du poster videosnutter i innlegg på inntil 60 sekunder eller historier på inntil 15 sekunder. Riktignok kan disse settes sammen i serier, men det vil likevel være en begrensning på mulighetene det gir. IGTV, eller Instagram TV, ble lansert i 2018. Oppdateringen gir mulighet til å legge ut filmer på opptil én time. Denne grensen gjelder imidlertid kun for store merkenavn og verifiserte profiler. For alle andre gjelder en grense på 10 minutter, enn så lenge. Det vil uansett gi mulighet for bedre videoer av god kvalitet, i forhold til en 60-sekundersgrense. Funksjonen åpnes ved å trykke på TV-tegnet øverst i det høyre hjørnet på Instagram. Eventuelt kan man laste IGTV som en separat app. Videoer spilles av automatisk når du åpner IGTV. For deg som annonsør er dette en utvidet mulighet til å markedsføre merkevaren din, samt produktene eller tjenestene dine.

    Umiddelbart kan dette kanskje minne vel mye om YouTube. En vesentlig forskjell er at IGTV er tilpasset mobilformatet. Det er kun mulig å laste opp videoer i stående format – akkurat slik en mobil holdes i hånden. Det er heller ingen funksjon der man kan søke direkte etter innhold, man søker nemlig etter profiler. Innholdet på IGTV tilpasses hver enkelt person etter hvem man allerede følger og hva man har vist interesse for. IGTV-videoer rettes mot de som vil se det du legger ut. Her er det tid og rom for mer dyptgående forklaringer og handlinger. Ved å lage en fortelling rundt produktet, kan du sette deg inn i kundens behov og forklare hvorfor produktet ditt kan løse store eller små utfordringer.

    En av årsakene til at IGTV ble lansert er at video som andel av internettrafikk er i stor vekst for tiden. Les her for tips til hvordan du kan komme i gang med videomarkedsføring.

    Stadig en ny oppdatering

    Tidslinjen til Instagram viser at det ikke er sjeldent det kommer nye oppdateringer og funksjoner i appen. Mange av disse er gull verdt for deg som skal markedsføre bedriften din. Instagram kan brukes av alle – uansett størrelse på bedriften, og du får mye igjen for det. Det er også helt opp til deg selv hvor lite eller mye ressurser du ønsker å legge i Instagram. Med litt planlegging kan du oppnå god effekt. Forbrukere er på Instagram – derfor bør du også være det!

     

    Les også: Kom i gang med Instagram-annonsering

    Sondre Sandvik
    Sondre Sandvik

    Sondre er vår Head of Performance med ansvar for oppsett og optimalisering av annonsering i eksterne kanaler. Han brenner for å oppnå gode resultater på vegne at sine kunder. Sondre har en bachelorgrad i medievitenskap med fordypning i visuellemedier fra NTNU. Han har også en fagutdanning innen fotografi ved Norges Kreative Fagskole. Når Sondre ikke er på jobb tilbringer han tiden sammen med hunden sin Mynte. Sondre beskrives best som effektiv, analytisk og nerd.