SLIK MARKEDSFØRER DU DIN LOKALE BUTIKK!

Av: Sondre Sandvik - 26. juni 2019

SLIK MARKEDSFØRER DU DIN LOKALE BUTIKK!

Du trenger ikke sprenge hele markedsbudsjettet på annonsering og kampanjer. Med noen smarte triks kan du enkelt nå ut til en større kundemasse ved bruk av blant annet Google og sosiale medier.


Det er ikke kun de største aktørene med store markedsbudsjett som kan oppnå effekt av sin markedsføring. For mindre, lokale butikker vil det være vel så viktig å skape interesse og bevissthet rundt sin bedrift.

Mange små, lokale butikksjefer har nok en oppfatning av at markedsføring er dyrt og ser ikke helt hvordan de skal finne plass i budsjettet til annonsering og digital markedsføring. Deres ekspertise ligger i god service og kunnskap innenfor sitt produktspekter. Dette er kompetanse som er verdifull å ha i det kundene kommer inn i butikken. Men uten kunder i butikken blir dette bare et uutnyttet potensiale. 

For å tiltrekke deg flere kunder kan du enkelt utnytte ulike mediekanaler for å skape blest om din butikk og produkter eller tjenester. Nedenfor kan du lese mer om hvilke kanaler du kan benytte.

Google

Du som lokal butikkeier har allerede en stor fordel av at du befinner deg i umiddelbar nærhet til kundene. Kanskje har du mange forbipasserende daglig. Men uten en intensjon om å besøke din butikk kan det være vanskelig å tiltrekke seg de rette kundene. Du som butikksjef må gi dem en grunn til å ta turen innom!

Så mye som 90% av alle kjøp starter i dag med et Google-søk. Det er derfor liten tvil om at å være tilstede på internett er viktig. For å nå ut til ditt kundesegment, er det viktig at butikken din dukker opp når man googler produkter eller tjenester i området. Hvis adresse, åpningstider, telefonnummer og nettside er lett tilgjengelig, blir det mye enklere å finne deg. Selv om mange fremdeles foretrekker å handle i fysiske butikker, forventes det at man kan søke opp en nettside for å finne mer informasjon om for eksempel utvalg og priser.


Med en aktiv nettside og kontaktinformasjon synlig på Google er mye gjort. Men kundene dine søker ikke nødvendigvis på butikknavn når de foretar et søk. Sannsynligvis benytter de produktnavn eller merkenavn når de leter etter informasjon. For at nettsiden din skal dukke opp i relevante søk i Google, er det viktig med god  søkermotoroptimalisering (SEO) på nettsiden din. Dette tar tid å opparbeide seg og krever at nettsiden inneholder mye innhold. Man kan også benytte seg av betalt annonsering i Google eller andre søkemotorer. Hvis noen søker «Interiørbutikk Bærum» og interiørbutikken din på Bekkestua ikke kommer opp i resultatene, har du et stort og ubenyttet potensiale. Gjennom betalte søkeordannonser ville en butikksjef i dette tilfellet kunne brukt søkeordet «Interiørbutikk Bærum» i sin annonse, og segmentert målgruppen sin basert på lokasjon personen søker fra. For en som sitter i Trondheim og leter etter interiørbutikker vil det være lite hensiktsmessig med et treff på en lokal butikk på Bekkestua.

Det er viktig å treffe de som faktisk er ute etter det du selger! 

Vil du vite mer om Googleannonsering? Ler her


Facebook

B17 Media_FacebookSosiale medier brukes opptil flere ganger daglig av store deler av befolkningen. Hele 3,4 millioner nordmenn har en profil på Facebook. Dette er noe du som butikkeier kan dra stor nytte av. En aktiv profil på Facebook skaper større interesse og engasjement. Å være tilgjengelig på Facebook er derfor vel så viktig som at du har en god nettside. Hvis du bruker profilen til å profilere butikken og varene godt, vet kunden hva du kan tilby. En fordel ved sosiale medier er at det gir mulighet til å være mer personlig enn en nettside. Her er det rom for hverdagsøyeblikk av ansatte og ulike nyheter som har kommet på lager. Bruk av sosiale medier gjør at kundene kan bli bedre kjent med deg og butikken din. Dette kan være viktig i konkurransen mot nettbutikker og store kjøpesentre.  

Facebook har over tid bygget opp et avansert annonsesystem slik at du også her kan bruke betalt annonsering for å snakke til enda flere enn kun dine følgere. Det er ikke alltid like lett å vite hva som fungerer og hvor man skal begynne. Mange velger derfor å bruke et mediebyrå som hjelper til med å lage gode annonser, der tekst og det visuelle jobber sammen for best mulig måte å kommunisere med publikumet ditt

 

Instagram

Instagram er en av de sosiale plattformene som er i størst vekst om dagen, og det spås at den på sikt vil ta igjen Facebook. Tallet for antall norske brukere på Instagram er 2,3 millioner. Her kan både enkeltbilder, bildeserier og videoer deles. I tillegg til tradisjonelle innlegg er Instagram-historier en perfekt funksjon for å eksponere seg. Historier forsvinner etter at man har sett de, men er likevel mulig å se om igjen dersom det er interessant. Dette gir deg som butikksjef mulighet til å kommunisere budskapet ditt i forbrukernes dagligliv uten å virke påtrengende. Relativt nytt for Instagram-historier er at man kan legge til linker. Ved å «swipe» opp når man ser en historie, ledes man inn på den vedlagte linken. Dette er en enkel måte å lede trafikk til netsiden din. Selvsagt vil ikke alle swipe seg videre, men det vil uansett feste seg i underbevisstheten og over tid bidra til å øke merkekjennskapen til butikken din.

En siste viktig effekt Instagram kan gi er at fornøyde kunder selv kan legge ut innlegg med et produkt og tagge butikken. Dette vil være verdifull reklame for butikken din, da man ofte stoler mer på venner enn reklame. Et innlegg eller en historie fra privatpersoner kan derfor være med på å påvirke interessen for din butikk.

Her kan du lese mer om markedsføring i sosiale medier. 

 

Vær synlig både online og offline

Slik hverdagen i 2019 har blitt er tilgjengelighet på nett og i sosiale medier noe mange forbrukere forventer både av små og store aktører. Det vil ofte virke tryggere å oppsøke butikker som har oppdaterte og aktive kontoer på Facebook og Instagram, og en intuitiv nettside med god informasjon. Gjennom sosiale medier kan du som butikkeier øke andelen lojale kunder, nå flere potensielle kunder og vise frem produktene dine til et mye større publikum. Alt dette vil bidra til økt merkevarekjennskap, som sannsynligvis vil resultere i flere besøkende. Synlighet online er nesten like viktig som synlighet offline!

Sondre Sandvik
Sondre Sandvik

Sondre er vår Head of Performance med ansvar for oppsett og optimalisering av annonsering i eksterne kanaler. Han brenner for å oppnå gode resultater på vegne at sine kunder. Sondre har en bachelorgrad i medievitenskap med fordypning i visuellemedier fra NTNU. Han har også en fagutdanning innen fotografi ved Norges Kreative Fagskole. Når Sondre ikke er på jobb tilbringer han tiden sammen med hunden sin Mynte. Sondre beskrives best som effektiv, analytisk og nerd.