FORVIRRET? DETTE TRENGER DU Å VITE OM MARKEDSFØRING PÅ FACEBOOK

Av: Espen Jahnsen - 03. mai 2019

FORVIRRET? DETTE TRENGER DU Å VITE OM MARKEDSFØRING PÅ FACEBOOK

2019 bør bli det året da dere som selskap utforsker de enorme mulighetene som ligger i markedsføring i digitale kanaler, Facebook-annonsering og inbound marketing.


8 av 10 bedriftsledere og markedssjefer i små og mellomstore bedrifter (SMB) mener nemlig at digital markedsføring er helt essensielt for å kunne nå sine økonomiske og markedsmessige målsettinger, ifølge analyseselskapet Clutch.


Konkurransefortrinn i digitale kanaler

Den første annonsebanneren på nett så sitt lys allerede i 1993. Det ble starten på en rivende teknologisk utvikling som pågår den dag i dag. En utvikling som dere som selskap kan dra stor nytte av.

Ikke minst, representerer digital markedsføring et stort skifte i tankesettet rundt både selve salgsopplevelsen og leadsgenereringen. Vi har beveget oss fra push-tilnærming i markeds- og kommunikasjonsaktiviteter til en kontinuerlig interaksjon med både potensielle og eksisterende kunder. Denne pull-metodikken har blitt en egen og raskt voksende gren innenfor markedsføring: inbound marketing.

Digital markedsføring i 2019 er derfor et paraplybegrep for mange ulike kanaler og teknikker. Disse sørger blant annet for å bygge kjennskap til merkevarer og produkter, og fasiliteterer dialog med utvalgte målgrupper. Dette sikrer også synlighet både i søk og i andre relevante digitale kanaler.

Å beherske denne kanalmiksen kan virke nærmest som en uoverkommelig oppgave. Nedenfor kan du lese mer om digitale kanaler og inbound marketing da denne kunnskapen representerer et stort konkurransefortrinn i SMB-markedet.


Markedsføring og Facebook-annonsering

Én av de mest effektive kanalene for digital markedsføring er uten tvil Facebook. Med sine 2,3 milliarder brukere er Facebook den mest brukte sosiale medier-tjenesten i verden. Det er faktisk den tredje mest besøkte nettsiden på internett, ifølge Alexa. 3,4 millioner nordmenn har en brukerprofil på Facebook. 82 prosent er innom tjenesten minst énDigital markedsføring Facebook gang hver eneste dag, ifølge Ipsos.

Flere undersøkelser de siste årene viser at dialog- og markedsaktiviteter på Facebook kan ha en direkte effekt på bunnlinjen. En fersk undersøkelse fra Social Media Today konkluderer med at kunder bruker 20-40 prosent mer penger på merkevarer som gjør en innsats for å kommunisere med og engasjere dem på sosiale medier.

Følgende oppsummering tar for seg de 6 viktigste faktorene som gjør Facebook-annonsering og inbound marketing til en vinner i mediemiksen!

  1. Inbound marketing
    I motsetning til hva man kanskje tror, starter kundereisen lenge før vedkommende går inn døren til en fysisk butikk eller besøker en netthandelsplattform. Som oftest begynner denne ferden med et konkret behov eller et problem som skal løses. Kunden oppsøker da ulike informasjonskilder for å orientere seg og finne en best mulig løsning på sitt problem. Denne delen av kundereisen foregår i stadig større grad i digitale kanaler. Her vet vi at Facebook fungerer som en viktig inspirasjonskilde. Kleiner Perkins trendrapport fra 2018 viser at hele 78 prosent av amerikanske forbrukere har oppdaget nye produkter og tjenester på Facebook som de ønsker å kjøpe.

    Har du de rette ressursene i ditt team? 
    [LAST NED GRATIS] DITT DIGITALE DREAMTEAM


  2. Presist målgruppeverktøy
    Få andre løsninger tilbyr et så presist og godt verktøy for å nå ut til relevante målgrupper som Facebook-annonsering. Du kan sette sammen helt spesifikke annonsemålgrupper med utgangspunkt i blant annet geografisk lokasjon, yrke, interesser, familiesituasjon og tidligere kjøpsatferd. Kunder eller brukere som har foretatt seg noe på din nettside kan også inngå i en egen gruppe. Disse får da tilpasset markedsføring. Formålet kan for eksempel være å stimulere til å fullføre et kjøp eller bli enda bedre kjent med ditt selskap og dine produkter.


  3. Skreddersydd budskap
    Kunder i dag forventer i stadig større grad persontilpasset markedsføring, som tar utgangspunkt i deres ønsker og behov. Massekommunikasjon med standardiserte budskap kan derfor oppleves som lite relevant og ha en lav konverteringsrate. Dette gjelder spesielt for de yngre målgruppene. Facebook åpner derimot opp for skreddersøm av både budskap og innhold. Begge delene kan enkelt tilpasses til ulike målgrupper, ut i fra atferd og tidligere interaksjoner med din merkevare. Du kan også teste ulike budskap, annonser og annonseformater. På denne måten kan du alltid være sikker på at du benytter den mest effektive kommunikasjonen mot din utvalgte målgruppe.

  4. Kostnadseffektiv kommunikasjon
    Markedsføring i digitale kanaler, og da spesielt Facebook, kan være en svært kostnadseffektiv løsning sammenlignet med tradisjonell markedsføring. Ved hjelp av nøyaktig målgruppestyring, tilpasset budskap og god kjennskap til selve annonseverktøyet er det fullt mulig å oppnå både stor spredning av annonseinnholdet og høy konverteringsrate, selv med beskjedne markedsbudsjetter. Muligheter for kontinuerlig optimalisering og tilpasning av kampanjeaktiviteter gjør at du som annonsør har full kontroll på ressursbruken. Du kan for eksempel velge å allokere større deler av budsjettet til deler av kampanjen som viser seg å fungere spesielt godt, eller slå av annonser og aktiviteter som ikke leverer som forventet.

  5. Dialog i sanntid
    Én av de viktigste egenskapene ved digital markedsføring er muligheten til å kommunisere med ønskede målgrupper i sanntid. Dette er med å bygge opp en solid kunderelasjon og forsterke opparbeidet lojalitet. Økt grad av kommunikasjon i sosiale medier og flere kontaktpunkter med kundene kan også være med på å senke raten for kundefrafallet (churn) og øke sannsynligheten for gjenkjøp. I tillegg er dette en glimrende anledning til å fange opp eventuelle problemer som kundene opplever med ditt selskap eller produkt og behov som du kanskje ellers ikke ville blitt klar over.

  6. Måling og automatisering
    Både underveis i kampanjeforløpet og i etterkant kan du hente ut svært mye verdifull statistikk fra Facebooks annonseverktøy. Du kan blant annet se hvilke målgrupper du når best ut til, og hvordan de ulike gruppene interagerer med innholdet ditt. Ved å legge inn en liten sporingskode på nettsidene dine, kjent som Facebook-piksel, kan du også enkelt se hva brukerne foretar seg etter å ha klikket på én av dine annonser. Dette åpner opp automatiserte annonseløp der brukerne, som foretar spesifikke handlinger på nettsiden, kan få tilpasset annonsebudskap neste gang de er innom Facebook.


Lurer du på hvilke ressurser en moderne og effektiv markedsavdeling bør ha? Vi har laget en oversikt over "Ditt digitale dreamteam" som beskriver de ulike rollene.

New call-to-action

 

Espen Jahnsen
Espen Jahnsen

Espen jobber som strategisk rådgiver/kundeansvarlig. Han brenner for å utforme digitale kampanjer som gir ønsket effekt i forhold til målsetting. Espen er utdannet innen markedskommunikasjon på BI. Utenom jobb befinner Espen seg stort sett på treningssenteret eller ute med et kamera i hånden, på jakt etter unike motiver. Espen beskrives best som positiv, sosial og uhøytidelig.