GULLGRUVE FOR B2B-LEADS: DETTE MÅ DU VITE OM LINKEDIN-ANNONSERING

Av: Espen Jahnsen - 19. mars 2019

GULLGRUVE FOR B2B-LEADS: DETTE MÅ DU VITE OM LINKEDIN-ANNONSERING

Er du interessert i å tiltrekke deg flere nye kunder og generere flere varme leads? Da bør du se nærmere på den profesjonelle sosiale medier-plattformen LinkedIn.

LinkedIn-annonsering spås nemlig å bli den store vinneren i mediemiksen i 2019. Til tross for at tjenesten ble lansert allerede i 2003, ett år før Facebook, har LinkedIn hatt en mer forsiktig vekst enn de andre sosiale medier-plattformene. Veksten har derimot eskalert dramatisk det siste året.

LinkedIn-annonsering
I skrivende øyeblikk blir to nye LinkedIn-profiler registrert hvert eneste sekund, ifølge selskapets egne tall. Tjenesten har mer enn 610 millioner brukere over hele verden. I Norge har i underkant av 1,2 millioner nordmenn profil på tjenesten, viser ferske tall fra Ipsos. Menn mellom 30 og 39 år er de mest ivrige brukerene av LinkedIn. Generelt sett stikker 4 av 10 norske LinkedIn-brukere innom tjenesten minst én gang i uken.

I takt med at brukermassen vokser har LinkedIn også løftet seg opp som én av de mest effektive og fleksible annonseplattformene, spesielt for B2B-markedsføring og jakten på nye kunder. Her er de 4 viktigste grunnene til at du bør satse på LinkedIn-annonsering fremover.

  1. Gullgruve for B2B-leadsgenering
    B17 Media_Linkedin
    LinkedIn er først og fremst et profesjonelt nettverk, der brukerne oppgir blant annet nåværende og tidligere arbeidssteder, samt sin yrkestittel. Plattformen byr derfor på en glimrende mulighet til å få oversikt og komme i kontakt med beslutningstakere i relevante selskap og organisasjoner.

    Tidligere undersøkelser har nemlig vist at 30-45 prosent av LinkedIn-brukere har en mellomleder- eller en lederrolle. Disse er dermed i posisjon til å ta avgjørelser om blant annet kjøp og anskaffelser. LinkedIn trekker selv frem følgende fakta om B2B-segmentet:

  • 80 prosent av B2B-leads som genereres via sosiale medier kommer fra LinkedIn. Alle de andre plattformene samlet utgjør de resterende 20 prosentene
  • 46 prosent av trafikken fra sosiale medier til bedriftssider stammer fra LinkedIn
  • 92 prosent av B2B-markedsførere oppgir at de foretrekker LinkedIn-annonsering fremfor andre markedsplattformer, blant annet for å tiltrekke seg nye kunder

 

2. Presise segmenteringsmuligheter


B17 Media_DistributionDa LinkedIn fungerer mer eller mindre som en CV-base for sine brukere, har tjenesten tilgang til svært mye informasjon om det profesjonelle livet til hver enkelt av oss. Det gjør at man enkelt kan sette sammen presise og fleksible målgrupper basert på en rekke faktorer:

  • Kjønn, alder og geografisk lokasjon
  • Utdanningsinstitusjon og -grad
  • Bransje-, sektor- eller bedriftstilhørighet
  • Stillingstype, både helt presise stillingsbenevnelser og mer generelle kategorier
  • Hvor lenge vedkommende har vært ansatt i sin nåværende stilling
  • Personer, grupper eller selskap vedkommende følger på LinkedIn

I tillegg kan du laste opp en liste med både bedrifter og enkeltbrukere for å kunne kommunisere med dem via LinkedIn. Også her kan du velge å segmentere på for eksempel stillingstittel eller -nivå. Tjenesten er også behjelpelige med å identifisere andre brukere som likner på dem du allerede har valgt. Dette er kjent som Audience Expansion. På denne måten kan du komme i kontakt med langt flere relevante profiler.


3. Synlig innhold

B17 Media_Search engineEttersom LinkedIn de siste årene har gått fra å være en CV- og en rekrutteringsbase, til å bli en fullblods sosiale medier-plattform, er det stadig flere bedrifter som benytter tjenesten til å bygge kjennskap i markedet og til å etablere relasjoner med eksisterende og nye kunder.

Selv om mengden innhold på LinkedIn har økt i denne perioden, er det fremdeles betraktelig flere som leser og observerer, enn dem som faktisk publiserer og deler. 91 prosent av ledere og mellomledere sier dessuten at LinkedIn er deres foretrukne plattform for å finne og lese innhold som er relevant for deres arbeidssituasjon, stilling og bransje. Det er derfor all grunn til å satse på å teste mer innhold på denne plattformen.

Noen av innholdskategoriene som har vist seg å fungere godt på LinkedIn er:

  • Presentasjon av selskapets ledelse og nøkkelpersoner
  • Blogginnlegg og liknende formater innen kategorien «thought leadership», som tar for seg ny innsikt og perspektiver
  • Forskning, innovasjon og andre funn som selskapet står bak
  • Markering av jubileer og andre historiske hendelser for selskapet
  • E-bøker og annet materiell LinkedIn-brukere kan laste ned eller få tilgang til
  • Infografikk
  • Video



4. Fleksibelt annonseformat

B17 Media_Advertising-1Akkurat som med Facebook og flere andre sosiale medier-plattformer, kan du på LinkedIn selv sette opp egne kampanjer og lage annonser. Du kan velge mellom flere ulike annonseformater, blant annet:

  • Sponset innhold: 
    Dette formatet kjenner du nok igjen fra både Facebook og Instagram. LinkedIn gjør det mulig å spre innholdet ditt til langt flere ved å betale for distribusjon. Det sponsede innholdet vil da dukke opp i nyhetsfeeden på LinkedIn hos din utvalgte målgruppe.

  • Tekst- og videoannonser:
    Skriv eller film ditt budskap og nå ut til både gamle og nye kunder. Disse annonsene kan dukke opp flere steder på LinkedIn, blant annet i høyremargen.

  • Sponset InMail:
    InMail er LinkedIns innebygde kommunikasjonsplattform der hver enkelt bruker har sin egen innboks, ikke ulikt en e-postklient. Ved hjelp av LinkedIn-annonsering kan du sende en melding direkte til denne innboksen til utvalgte brukere. Denne funksjonaliteten bør brukes med omhu slik at ikke ditt innhold og budskap oppfattes som spam. Gjør du det derimot riktig ved blant annet å bruke tid på å skreddersy budskapet til hvert enkelt kan du oppnå svært høye konverteringsrater.

 

En veldig spennende mulighet innen disse annonseformatene er det Linkedin kaller for Lead Gen Forms. Ved å legge inn en tydelig Call to Action (CTA), for eksempel ved å tilby nedlastning av en e-bok eller -rapport, kan du enkelt få inn gode og ikke minst fullstendige leads. Tjenesten henter nemlig all relevant informasjon fra brukerens profil. Vedkommende som ønsker å få tilgang til rapporten, eller vil for eksempel vite mer om ditt selskap eller produkt, kan ved hjelp av noen få tastetrykk dele all den nødvendige informasjonen med deg.


LinkedInKilde: LinkedIn

linkedin-ads-statisticsKilde: LinkedIn

 

New call-to-action

Espen Jahnsen
Espen Jahnsen

Espen jobber som strategisk rådgiver/kundeansvarlig. Han brenner for å utforme digitale kampanjer som gir ønsket effekt i forhold til målsetting. Espen er utdannet innen markedskommunikasjon på BI. Utenom jobb befinner Espen seg stort sett på treningssenteret eller ute med et kamera i hånden, på jakt etter unike motiver. Espen beskrives best som positiv, sosial og uhøytidelig.