SLIK KAN DU KOMBINERE FINN.NO OG ET MEDIEBYRÅ

    Av: Thomas Holm - 13. februar 2020

    SLIK KAN DU KOMBINERE FINN.NO OG ET MEDIEBYRÅ

    Igjen vil vi etterstrebe viktigheten av langsiktighet og tålmodighet i annonseringen når det kommer til salg av nybolig. Hvert eiendomsprosjekt er unikt, derfor vil også målgruppen være ulik fra prosjekt til prosjekt.

    Ved å kombinere et mediebyrå og FINN.no kan man sette tydelige mål og legge en god arbeids- eller prosjektplan sammen med kunden. 

    Et solid datagrunnlag vil gi best effekt

    Hvordan lykkes med Finn-annonsen?

    B17 Media jobber med profil og kommunikasjon, og det innebærer ofte kvalitetssikring av tekst, foto, 3D-tegninger og video. Dataen vi får fra FINN, brukes ofte som inspirasjon til utforming av tekst og profil. På den måten har vi et «kompass» å jobbe ut ifra. Disse elementene vil også bidra til å løfte FINN-annonsen. FINN har lang erfaring med hva slags informasjon den potensielle boligkjøperen ser etter, og det kan ofte utgjøre forskjellen for om en boligannonse treffer målgruppen. Når kjøperen først er inne på FINN-annonsen, så befinner den seg svært nær en handling; det være seg å ta kontakt eller oppsøke visning.

    En god FINN-annonse bør alltid inneholde:
    • God visualisering av boligen
    • Gode bilder
    • Gode plantegninger
    • Bilder av nabolaget
    • Nabolagsprofil
    • En god og fengende tekst

     

    Christoffer Risvig Lillehagen-1Vi spurte spurte Christoffer Risvig Lillehagen, Key Account Manager i FINN Eiendom, Nybygg, om hans beste tips:

    - Å gi kjøperen en følelse av hvordan prosjektet blir er helt essensielt, så det er vel ikke overraskende at bilder og visualisering er svært viktig. Allikevel så ønsker vi å utfordre på hvor tidlig disse elementene kommer inn og samtidig huske å på at kjøpere er opptatt av forskjellige ting. Bilder som appellerer ulikt kan derfor være en avgjørende faktor. Dette er også noe vi jobber kontinuerlig med, slik at det visuelle er optimalt. På "kommer for salg" kan man nå ta i bruk video på enkel måte, noe man tidligere ikke har kunnet gjøre. 

    - En god beskrivelse av området er noe vi ser blir neglisjert litt for ofte. Om man ikke har Nabolagsprofil på annonsene sine, hvordan skal potensielle kjøpere danne seg et bilde av sitt fremtidige nabolag? 

    - I mange områder og spesielt storbyene, er det beinhard konkurranse om kundene. Du må derfor sørge for å skille deg ut allerede i en tidlig fase. Så mange som 22 % svarer at de ikke vil vurdere nybolig fordi de opplever boligene som for upersonlige. Hvordan kan du som kunde skille deg ut her? I tillegg sier 52 % at tilvalg er svært viktig for valg av nybygg. Utdypende informasjon som dette ligger i mange tilfeller på utbyggers hjemmeside, men siden FINN nesten alltid er første og siste ledd i søket, burde man vektlegge dette mer. På den måten vil du øke oddsen for at du blir vurdert.

     

    Omdømme er ofte en avgjørende faktor for boligkjøperen

    Ifølge Christoffer er det en siste ting som svært mange undervurderer, spesielt eiendomsutviklere, og det er effekten av sin egen merkevare. -Vi har to år på rad fått svært tydelige tilbakemeldinger fra våre brukere på at utbyggers omdømme er en avgjørende faktor for valget sitt. Dette går igjen i alle aldersgrupper. Det vil si at du er nødt til å bygge merkevare for dere selv og samtidig benytte dere av produkter som fremhever dette i rubrikken. 

    Hvordan bruke FINN sin egen data og informasjon om sine brukere?

    Så å si alle mennesker i Norge benytter FINN for å søke etter sin neste bolig. Akkumulert så blir sporene av alle disse søkene til en enorm mengde atferdsdata. Denne dataen baserer seg på faktiske søk og er således helt unik i eiendomssammenheng. Med den gode lokale dekningen til Schibsted i tillegg, får du en kombinasjon som kan være veldig effektiv. 

        Så å si alle mennesker i Norge benytter FINN for å søke etter sin neste bolig

     

    Hva fungerer når?

    I praksis kan vi segmentere på samtlige kriterier, men det mest effektive er å inkludere de vanligste søkekriteriene; pris, boligtype og område. Med utgangspunkt i dette vil man kunne bygge svært konkrete målgrupper, tilpasset prosjektets innhold. Det vil også si at denne type data vil være relevant i alle faser av prosjektet, men typisk vil man bli mer spesifikk på segmenteringen jo lenger ut i prosjektfasen man kommer. 

    Våg å tenke utenfor målgruppen!

    Et annet viktig spørsmål å stille seg er: hvordan skal du finne relevante boligkjøpere som sitter utenfor det du antar er nedslagsfeltet ditt? Geografisk segmentert annonsering er veldig bra, men du vil også treffe mange som ikke leter etter bolig. Med FINN-data finner du boligkjøperen der de befinner seg, uavhengig om de sitter i nedslagsfeltet eller andre steder.

    To spesialister gir effekt

    Nøkkelen for suksess å samarbeide. Benytt kompetanse som finnes på kommunikasjon og bruk FINN Eiendom som en strategisk viktig brikke for å oppnå full effekt. 

     

    workshop_markedsstrategi_b17media

    innsikt ogggsgsa

    innnnn

    Innsikt og analyse

    I følge SSB bruker vi nordmenn i snitt 15 timer og 21 minutter av døgnet ved eller i boligen vår. Lang tid ja, men kjøpsreisen for anskaffelse av ny bolig er lenger – mye lenger. Så hvordan skal eiendomsutviklerne skaffe leads til sine boligprosjekter? 

    Innsikt & analyse

    Thomas Holm
    Thomas Holm

    Thomas er leder for innovasjon og effekt i B17 Media. Han har lang erfaring som foredragsholder og har drevet med salg av digital markedsføring siden 2006. Han mener salg og konverteringer kommer som en følge av gode historier og merkekjennskap.
    Thomas kan beskrives som energisk, empatisk og resultatorientert.
    Han er tvillingpappa og har en stor lidenskap for fluefiske.