DERFOR BØR DU STARTE TIDLIG MED Å SKAFFE INTERESSENTER TIL BOLIGPROSJEKTET

    Av: Anders Berg - 07. februar 2020

    DERFOR BØR DU STARTE TIDLIG MED Å SKAFFE INTERESSENTER TIL BOLIGPROSJEKTET

    Det utvikles boliger som aldri før og private boligaktører kjemper en hard kamp om boligkjøperne. For bolig er viktig for folk. 

     

     

    I følge SSB bruker vi nordmenn i snitt 15 timer og 21 minutter av døgnet ved eller i boligen vår. Lang tid ja, men kjøpsreisen for anskaffelse av nybolig er lenger – mye lenger. Så hvordan skal du som eiendomsutvikler skaffe leads til dine boligprosjekter?

    En interessevekker

    Jobber du med markedsføring av bolig eller boligprosjekter kan du komme langt med gode forberedelser og kunnskap om målgruppen. Som markedsfører bør du alltid starte med research. En enkel modell vi «låner» fra journalistikken er hvem, hva, hvorfor, hvordan og hvor.  Spørsmålet er når bør du starte med å hente inn dine potensielle kjøpere? Når starter ditt boligprosjekt sin salgsreise, men viktigst av alt, når starter boligkjøpernes kjøpsreise?

    Det er mange faktorer som spiller inn ved valg av bolig. Summen av disse danner en magefølelse, og evner du vekke den tidlig vil du over tid kunne klare å bearbeide interessenten til å velge ditt prosjekt. La oss se nærmere på hvordan du kan vekke interesse – både for å i det hele tatt flytte, men også hvordan du skal påvirke boligvalget.

     LAST NED GRATIS SKISSEVIDEO: Slik lager du en markedsstrategi for  boligprosjektet

     

    (Bolig)kjøpsreisen

    Når du leser et boligprospekt er det som oftest fylt opp med bilder og tekst som oser av positivitet og illustrasjoner av et lykkelig liv. Denne oppskriften benytter boligutviklere og eiendomsmeglere seg av ofte. Men når interessenten sitter fysisk med prospektet, har besøkt nettsiden eller lastet ned innhold, er kjøperen langt ned i kjøpstrakten. Nøkkelen ligger i å lokke interessenten inn i denne trakten så tidlig som mulig.


    Tidligere kjøpstrakter har gjerne hatt en start og en slutt. I moderne markedsføring ønsker vi ikke at kjøpsreisen slutter, men at den gjentar seg. Lojalitet er undervurdert og dette smitter igjen over i den beste form for markedsføring, nemlig «word og mouth»; det at noen snakker positivt om deg.

    Igjen fokuserer vi her på sluttproduktet. Beboerne har flyttet inn og snakker varmt om boligen sin til sitt nettverk.  Men hvordan startet kjøpsreisen til beboeren? Første erkjennelse du må ta høyde for i markedsføringen din er at denne reisen er lang. I et tettbefolket sted er konkurransen høy og bruktboligmarkedet er din største konkurrent. Og det er her du må skape drømmen om å bo i et nybygg, med alle moderne fasiliteter. Dette er ditt konkurransefortrinn og det er det som må kommuniseres.

     

    Bruktboligmarkedet er din største konkurrent. Skill deg ut!

    Les også: Nytt boligprosjekt- slik lager du en god markedsstrategi

     

    Vekk riktig følelse!

    De fleste kjøp starter i dag i en søkemotor, det være seg Finn.no eller Google. Kunnskap om disse systemene er essensielt. Her kan du hente ut data som gir deg et bilde av målgruppen din. Har du først dannet deg et bilde av målgruppens behov, blir det enklere å kommunisere. Eldre folk vil ikke ha hus og hage. Unge folk har begrenset budsjett og reisevei til arbeid er i mange tilfeller avgjørende for valg av bolig. Skaff deg innsikt og bruk det i alle ledd i markedsføringen. Du eier prosjektet, mens eiendomsmegleren selger det. Inn i teamet bør du skaffe deg en analytiker, kommunikator og så krydrer du det hele med en kreatør. Denne tredjeparten er viktig for å få satt ord og bilde på følelsen ditt boligprosjekt skal gi.

    Ungt_par_familie_nabolag

     

    God markedsføring skal huskes, føles og deles

    Finn-annonser og overnevnte prospekter bruker ofte formuleringer som «Det moderne landliv» «Det gode liv …» også videre. Disse tradisjonelle kanalene har sine begrensinger og da snakker vi ikke om rekkevidde, men mulighet for å vise frem godt innhold med formål om vekke følelser. God markedsføring skal huskes, føles og deles. Det er her historiefortelling kommer inn. Det er her du skaper interesse.

    Viktigheten av en sterk visuell profil med logo, navn og plantegning danner et bilde av hvordan du som utbygger fremstilles og det er her kjøpsreisen starter. Du ønsker å fremstå profesjonell og du ønsker at ditt prosjekt er «top of mind». Det kan være de små detaljene som skiller et boligvalg. 

    Uten oppmerksomhet vil du bomme før du har startet og det kan være vanskelig å hente seg inn. Du ønsker jo mest verdi for markedsbudsjettet og du bør sikte mot lav frekvens og høyt engasjement. I den moderne markedsføringen må man spre budsjettet ut i flere kanaler – såkalt omnikanal-strategi. Her kan det vært lurt å samarbeide med et mediebyrå med spisskompetanse på markedsføring.

    Som markedsfører har du flere strenger å spille på for å skape oppmerksomhet. Merkevare, lokasjon, pris, ferdigstillelse og arkitektur vil påvirke den «søkende» kjøperen. Sørg for å posisjoner deg i Google Søk. Like viktig er det med en god nettside hvor kjøperne enkelt kan kontakte deg for å melde sin interesse.

    Boligutvikleren med den beste totalpakken, en god visuell profil og digital brukervennlighet på sin nettside vil i første fase skaffe relevant trafikk og interessenter. Og interessenter- det vil du ha! 

     

    skissefilm_markedsstrategi_boligutvikling

    innsikt ogggsgsa

    innnnn

    Innsikt og analyse

    I følge SSB bruker vi nordmenn i snitt 15 timer og 21 minutter av døgnet ved eller i boligen vår. Lang tid ja, men kjøpsreisen for anskaffelse av ny bolig er lenger – mye lenger. Så hvordan skal eiendomsutviklerne skaffe leads til sine boligprosjekter? 

    Innsikt & analyse

    Anders Berg
    Anders Berg

    Anders er tilflyttet nordlending og jobber som strategisk rådgiver og kundeansvarlig i byrået. Han har utdannelse fra Høyskolen Kristiania med bachelor i Innovasjons- og forretningsutvikling. Anders brenner for nytenkende markedsføring og er sjeldent redd for å presentere nye konsepter. Han har jobbet spesielt mye med markedsføring rundt boligutvikling for Veidekke Eiendom. Som erklært sportsfantast og tidligere håndballspiller følger han med på det meste som inneholder en ball, samt sykkel og vinteridrett. Ellers bruker han mye tid i skog og mark med beaglen Bobby!