LITEN ELLER STOR BEDRIFT- INSTAGRAM PASSER FOR ALLE

    Av: Sondre Sandvik - 19. juli 2019

    LITEN ELLER STOR BEDRIFT- INSTAGRAM PASSER FOR ALLE

    Utviklingen viser at Instagram har den mest påfallende jevne økningen i brukertall, i alle aldersgrupper. På grunn av denne veksten, samt en rekke oppdateringer de siste årene, har Instagram blitt en plattform som egner seg utmerket for markedsføring.

    Sosiale medier har blitt et av de viktigste stedene for bedrifter å markedsføre seg. 80 % av nordmenn mellom 16 og 79 år bruker sosiale medier. Blant disse er det de eldre aldersgruppene som har lavest oppslutning. Etter hvert som yngre generasjoner vokser opp, vil nok tallet øke ytterligere. Facebook er fremdeles den plattformen med flest norske brukere. nedenfor kan du lese om hvorfor Instagram er en egnet plattform for markedsføring av bedrifter. 

     

    Fokus på et visuelle

    Hva er det som gjør Instagram til en attraktiv kanal for markedsføring? For det første er det en av de sosiale nettverkene med flest innlogginger, kun slått av Facebook og YouTube. Bare det at brukerbasen er stor er i seg selv en god grunn for å ta det i bruk. Potensielt kan du nå ut til mange. Videre er Instagram, til forskjell fra for eksempel «storebror» Facebook, et medium med større vekt på det visuelle. Med bilder og korte videosnutter i fokus, er plattformen ideell til å vise frem hvordan både produkter og tjenester ser ut eller fungerer. Har du en klesbutikk er Instagram perfekt for å vise frem klesplagg. Ofte er det bare å ta en liten tur rundt hjørnet av butikken for å ta et bilde av et klesplagg i bruk i naturlige omgivelser. Da kan du også sette sammen et helt antrekk, slik at du får vist hvordan plagget kan kombineres. Folk får mer lyst til å kjøpe et klesplagg når de ser det i en hverdagslig sammenheng, enn om de ser det på en kleshenger foran en hvit vegg!

    instagram-passer-for-alle

     

    Instagram er enkelt og passer for alle

    Det eneste du trenger for å ta i bruk Instagram er en mobiltelefon og en profil. Det er like aktuelt for en lokalbutikk som en landsdekkende kjede å være synlig på Instagram. I begge tilfeller er det en god måte å vise frem en mer hverdagslig side av bedriften sin. Plattformen gjør det mulig å reklamere for bedriften sin uten at det nødvendigvis oppfattes som veldig «selgende» overfor følgere. 

    Driver du en lokal butikk? Ler her om hvorfor tilstedeværelse på sosiale medier og internett er viktig.

    Instagram lanserte «historier» eller «Stories», som det heter på engelsk i 2016. Det er ingen hemmelighet at dette var etter inspirasjon fra Snapchat som har hatt denne funksjonen i lang tid. Historier er bilder eller videosnutter på opptil 15 sekunder som er tilgjengelig i 24 timer før de forsvinner. Man kan legge ut flere bilder eller videoer etter hverandre i en serie. Historier kan ses på som en mindre formell oppdatering enn ordinære innlegg. Når du skal markedsføre bedriften din, er historier en fin måte å spre merkevaren din på i forbrukeres dagligliv uten å virke påtrengende. Historier blir «borte» fra nyhetsfeeden etter at de er sett én gang, men kan letes frem igjen og ses flere ganger i løpet av de 24 timene.

     

    En god kanal for betalt annonsering

    I tillegg til å ha en profil med egne innlegg, er Instagram en god plattform for betalt annonsering. Annonser kan både være i historier eller som tradisjonelle innlegg. En fordel med Instagram-annonsering kontra annonsering på internett, er at annonsene ser mer «native» ut. Nativereklame er reklame med tilnærmet samme utforming som medieformatet de dukker opp i. En typisk native-annonse på Instagram vil ha relativt likt utseende som et vanlig innlegg eller historier. Imidlertid vil de være merket som sponset, slik lovverket bestemmer. Fordelen er at annonsene ikke virker like forstyrrende for mottakeren. Programmatisk annonsering, altså betalt annonsering rettet mot en spesifikk målgruppe, er også godt egnet på Instagram. Brukere på Instagram får da reklame tilpasset for eksempel alder, interesse og bosted. En undersøkelse fra 2016 viser at 71 % av forbrukere ønsker personlig tilpasset reklame. Det at annonser både kan rettes mot målgruppen og ha et «native» utseende gjør at sannsynligheten for at de lykkes og skaper engasjement øker betydelig.

     

    Du må skille deg ut

    Når du er på Instagram, er det få grenser for hvem du kan nå ut til! Hensikten er å få folk til å følge akkurat deg. Konkurransen om følgere er stor, så hvordan kan du som merkevare skille deg ut? Det å ha en gjennomført profil, ikke bare på Instagram, men overalt på sosiale medier, vil lønne seg i lengden. Dette gjelder både innlegg fra bedriftens egen profil og betalt annonsering. Hvis du er konsekvent med fargebruk, språk, bilder og stil på alle plattformer blir det lettere for potensielle kunder å kjenne deg igjen. Dette bidrar til økt merkekjennskap, noe som er viktig for å vinne kunder.

    Sørg også for å poste innlegg og historier jevnlig, og gjerne ha en plan for hva du skal poste fremover. For bedrifter er det selvsagt mange ting å tenke på. Det er ikke en selvfølge at det å styre kontoer på sosiale medier alltid prioriteres. Men dersom man utarbeider en plan, blir det mye mindre ressurskrevende å sørge for at profilen holdes i live. Sporadiske innlegg er bedre enn ingenting, men med planlagte innlegg som henger sammen, vil man oppnå større effekt på Instagram.

     

    Få hjelp av følgerne dine

    Med en gjennomført og aktiv profil vil du tiltrekke deg flere følgere. Folk som dumper innom profilen din ser raskt om dette er en oppdatert og aktiv profil som er verdt å følge! Jo flere følgere du får, jo større effekt vil tilstedeværelsen på Instagram gi. Når du opparbeider deg en følgermasse, vil disse også bidra til å spre merkevaren og budskapet ditt videre til venner og bekjente. Dette er en fordel ved Instagram og andre sosiale medier som lett blir undervurdert! På Instagram er det enkelt å sende innlegg og historier videre i private meldinger til venner; enkeltvis eller i grupper. En anbefaling fra en bekjent er gull verdt – vi stoler gjerne på venners erfaringer.

    Muligheten for at følgere kan «tagge» bedriften i innlegg er også noe du kan dra nytte av. Fornøyde kunder kan legge ut enten et vanlig innlegg, eller en historie der de for eksempel har på seg et klesplagg fra butikken din. Deretter kan de tagge butikkens profil slik at venner og kjente kan se hvor klesplagget er fra. Slik får du flere visninger på profilen din, og forhåpentligvis flere følgere.

     

    Skaper engasjement

    Flere og flere butikker og bedrifter er å finne på Instagram. Mange har fått øynene opp for hvilke muligheter dette gir når man skal markedsføre seg. Det handler om å være tilgjengelig for kunden! Og dagens kunder forventer at du er tilstede på sosiale medier. Hvis konkurrenten din er på Instagram, men ikke du, ligger konkurrenten et steg foran. Med en oppdatert profil skaper du engasjement rundt merkevaren din og holder deg aktuell. Du får tettere kontakt med målgruppen din, noe som over tid vil bidra til flere lojale kunder.

     

    Les mer her om ulike funksjoner man kan ta i bruk på Instagram. 

    Sondre Sandvik
    Sondre Sandvik

    Sondre er vår Head of Performance med ansvar for oppsett og optimalisering av annonsering i eksterne kanaler. Han brenner for å oppnå gode resultater på vegne at sine kunder. Sondre har en bachelorgrad i medievitenskap med fordypning i visuellemedier fra NTNU. Han har også en fagutdanning innen fotografi ved Norges Kreative Fagskole. Når Sondre ikke er på jobb tilbringer han tiden sammen med hunden sin Mynte. Sondre beskrives best som effektiv, analytisk og nerd.