KOM I GANG MED INSTAGRAM-ANNONSERING

    Av: Sondre Sandvik - 07. august 2019

    KOM I GANG MED INSTAGRAM-ANNONSERING

    For å annonsere på Instagram, er du først og fremst nødt til å ha en Facebook business-konto. Instagram eies av Facebook, slik at annonseløsningene for disse plattformene er koblet sammen.

    Facebooks program for å kontrollere annonser er Facebook Business Manager, og dette benyttes også for å administrere annonser på Instagram.  Programmet gir en rekke muligheter når det gjelder å tilpasse, optimalisere og ha oversikt over annonsene dine på Facebook og Instagram.

     

    Deling av innlegg er ikke det samme som å annonsere

    Bedriften din har kanskje allerede en profil på Facebook, Instagram eller LinkedIn hvor du deler nyheter og innlegg fra hverdagen. Det kan også tenkes at du har brukt noen kroner på å fremme et innlegg, slik at det treffer en bestemt målgruppe innen en definert tidsramme. Selv om det kreves et budsjett for å gjøre en slik handling, må ikke dette forveksles med det å annonsere på Facebook eller Instagram. Ved å ta i bruk annonseverktøyet til Facebook og Instagram får du med en gang en rekke flere muligheter til å optimalisere og målrette budskapet ditt til de riktige personene.

    Annonseplasseringer

    Med annonseverktøyet kan du for det første velge ulike annonseplasseringer. Vil du ha annonser som tradisjonelle Instagram-innlegg eller som historier? Annonsene kan også tilpasses ut ifra hva du ønsker å oppnå med en eventuell kampanje. Enten du ønsker flere klikk på nettsiden din eller økt merkevarekjennskap utformes annonsen etter dette.

    Optimalisering underveis

    Kontrollen du har over annonseinnholdet er også mye mer omfattende enn ved å kun fremme innlegg. Etter hvert som annonsen er i gang, ser man hva som fungerer, og hva som bør endres. Slik kan annonsen optimaliseres i stor grad.

     

    Sørg for at kundene kjenner igjen profilen din

    For å lykkes på sosiale medier, gjelder det å ha en gjennomført profil. Dette gjør at kunder lettere kjenner deg igjen når de scroller gjennom Instagram, noe som er positivt for å bygge merkevaren din. For både små og store bedrifter er det ikke alltid like lett å finne tid og ressurser til å skape en gjennomført profil på sosiale medier, utforme gode annonser, samt å følge de opp. En løsning kan være å la et mediebyrå som B17 ta hånd om markedsføringsoppgavene dine. Sammen med kundene bestemmer vi, ut ifra ønsket mål og budsjett, hvordan en kampanje skal legges opp.

     

    Fokus på det visuelle

    Holder det ikke å annonsere på Facebook? Det er jo der «alle» befinner seg! Det er ikke alltid et mål å nå ut til flest mulig personer, det handler om å nå ut til de riktige personene. Instagram skiller seg ut fra andre sosiale medier ved at fokuset på det visuelle er større. Driver du en interiørbutikk er Instagram en perfekt plattform for å vise frem produkter. I tillegg kan det være en viktig kilde til inspirasjon for forbrukere.

    Oppsettet på Instagram er annerledes enn Facebook, og dermed bør optimalt sett også annonsene differensieres. Teksten i annonsen blir mindre viktig på Instagram da man i utgangspunktet kun har bildeteksten å bruke. 

     

    Hva ønsker du å oppnå?

    Brukere oppfører seg ulik i ulike kanaler. Instagram har en yngre brukermasse sammenlignet med andre medier. 90 % av brukerne er under 35 år og 75 % er i aldersgruppen 18-24 år. Tallene er likevel ikke ensbetydende med at du kun bør bruke Instagram dersom målgruppen din er i dette segmentet. For det første vil nok antallet eldre som benytter kanalen øke, ettersom generasjoner vokser opp. For det andre viser det seg at annonsering ofte kan ha bedre effekt på Instagram enn for eksempel Facebook. Instagram er den plattformen som Facebooks algoritme kan gjøre det vanskelig å nå igjennom til forbrukere. I tillegg er konkurransen mye større der enn på Instagram.

     

    En god kanal for de som allerede har vist en interesse

    Retargeting går ut på å rette annonser mot personer som allerede har vist interesse for det du selger. Dersom en potensiell kunde har søkt etter terrengsykler, kan du som selger sykler eksponere personen for en terrengsykkelannonse noen dager i ettertid. Du kan også segmentere ut fra hvor langt i kjøpsprosessen kunden er; har den kun vært inne på nettsiden din og tittet, eller har den til og med lagt noe i handlekurven?  Det å få en liten påminnelse på Instagram kan gi det lille «pushet» som trengs for at en kjøpsbeslutning blir tatt. Fordelen med å ha retargeting-annonser på Instagram er at det er mange muligheter for å legget inn snarveier til en eventuell nettside du vil at kunden skal besøke. Les mer om ulike funksjoner i appen her

     

    Finn den riktige kombinasjonen

    Alle sosiale plattformer har sine styrker og svakheter når det gjelder å annonsere. Ofte er det en kombinasjon av disse som kan gi best effekt. Som nevnt kan det lønne seg å være konsistent i hvordan man fremstår i ulike kanaler. Men ved å gjøre små justeringer tilpasset de ulike plattformene man skal annonsere i, utnytter du potensialet bedre.

     

    Vil du lære mer om instagram-annonsering? Jeg hjelper deg gjerne. Send meg en epost eller klikk på knappen nedenfor, så finner vi en tid som passer. 

    Kontakt oss

    Sondre Sandvik
    Sondre Sandvik

    Sondre er vår Head of Performance med ansvar for oppsett og optimalisering av annonsering i eksterne kanaler. Han brenner for å oppnå gode resultater på vegne at sine kunder. Sondre har en bachelorgrad i medievitenskap med fordypning i visuellemedier fra NTNU. Han har også en fagutdanning innen fotografi ved Norges Kreative Fagskole. Når Sondre ikke er på jobb tilbringer han tiden sammen med hunden sin Mynte. Sondre beskrives best som effektiv, analytisk og nerd.