INHOUSE VS. BYRÅ: HVEM SKAL SKRIVE INNHOLD FOR DIN BEDRIFT?

Av: Espen Jahnsen - 12. mai 2019

INHOUSE VS. BYRÅ: HVEM SKAL SKRIVE INNHOLD FOR DIN BEDRIFT?

Innholdsmarkedsføring tar tid og er en langsiktig investering. Dersom virksomheten din produserer godt innhold for målgruppen din er det ingen tvil om at det vil gi en bedre ROI på sikt. Men hvem skal produsere alt innholdet som skal lages?

Tiden har kommet hvor du har innsett at virksomheten må begynne å produsere nytt innhold, og mer innhold. Ellers vil innholdsmarkedsføringen ha liten effekt. Det tar tid, og tid er ofte en flaskehals i mange markedsavdelinger. Hvis det ikke er satt av dedikert tid, kan det fort falle mellom to stoler. Så når bør du vurdere å ansette eller leie en egen ressurs til å fylle denne rollen?


Inhouse eller outsource? 5 fordeler ved å velge et byrå


  1. Sikrer spisskompetanse      

    Har virksomheten kompetanse i dag som kan utnyttes til å produsere innhold? Hvis ikke, vurder å leie inn en ressurs som kan ta seg av denne oppgaven frem til det eventuelt ansettes en innholdsprodusent. Ved å leie en produsent sikrer du som markedssjef at du får spisskompetanse på området, i tillegg til at byrået alltid sørger for at dere er oppdatert på trender og fremgangsmåter.   

  2. Dokumentert tid- og ressursbruk    
    Har virksomheten budsjett til å ansette en ny person som skal ta seg av innholdsproduksjon og innholdsmarkedsføring? I starten kan det være usikkert hvor mye tid som kreves for å ta seg av oppgavene. Ved å outsource denne rollen til et mediebyrå i starten kan man avklare tid- og ressursbruk før man eventuelt vurdere å ansette.

  3. Belager seg mot fravær
    Sliter bedriften din med langtidssykemeldinger, fravær eller permitteringer? Isåfall kan det å ansette en ny person være et usikkerhetsmoment. I en slik situasjon kan det være en fordel å sette bort oppgaven frem til man har kontroll over arbeidskapasiteten.

  4. Mindre risiko
    En ansettelsesprosess er tidkrevende og avgjørende. Man må sette av mye tid for å finne riktig kandidat for å unngå langtidseffekten av å ansette feil person. I slike tilfeller kan det å leie inn en ressurs fra et byrå være en trygghet. 

  5. Fleksibelt
    Det å bruke et eksternt byrå til enkelte oppgaver gir bedriften fleksibilitet fordi man ikke binder opp kapital. Virksomheten kan velge å outsource enkeltoppdrag, eller de kan velge å benytte en ressurs over en gitt periode. Dersom resultatet er tilfredsstillende, kan man velge å bruke den samme ressursen ved flere anledninger. Motsatt, er man misfornøyd kan man velge å avslutte samarbeidet.

Enten du går for å bruke et mediebyrå som sparringspartner, eller du velger å innhente kompetanse internt, hva bør du som markedssjef se etter når du skal fylle rollen som innholdsmarkedsfører?

TRENGER DU EN MARKEDSASSISTENT? KONTAKT OSS

5 ting som kjennetegner en god innholdsmarkedsfører

  1. En god historieforteller
    En innholdsprodusent skriver innhold som underholder, utdanner og engasjerer leseren fremfor å flytte leseren direkte til en salgsutløsende handling (bestille eller kjøpe). Man kan drømme seg bort ved å lese innhold om fjellklatring i alpene, eller fisketurer langs Mjøsa. Det betyr ikke at leseren er klar for å bli solgt til. Det er viktig at personen som skal skrive innhold vet forskjellen på disse fremgangsmåtene.

  2. Evner å tilpasse innhold til målgruppen
    En innholdsprodusents bør i aller høyest grad forstå målgruppen og vite hvordan man best skriver til den. Det er langt viktigere enn å kunne mye om det innholdet som skal skrives om i forkant. 
    Når bilforhandleren deler innhold om stasjonsvogner og familiebiler, er det ikke fart og spenning som er fokuset. Det ville vært mer naturlig å vinkle innholdet slik dersom det handlet om en sportsbiler.  

  3. Kreativ fremgangsmåte
    En innholdsprodusent må disponere tekst og bilder på en god måte, og gjerne kunne ta i bruk gode virkemidler som video, infografikk og ikoner. Innhold kan lages i mange varianter. Dersom man har en fagblogg vil E-bøker, maler, kundecase være nyttig innhold for leserne.

  4. Taktisk og smart
    En innholdsprodusent må evne å sette seg inn i søkeordanalyser og skrive gode meta-beskrivelser, nøkkelord og koble det opp mot teksten. Det vil ha stor verdi for rangeringen av innholdet i søkemotoren. En søkeordanalyse vil kunne avdekke hva målgruppen søker etter, og hvilke søkeord de bruker når de leter etter dine produkter og tjenester. Hvis du selger fjellstøvler og de fleste søker etter fjellsko, så bør man vurdere å endre innholdet sitt slik at det samsvarer med målgruppens søkevaner. 

  5. Strukturert og flink til å planlegge
    En innholdsmarkedsfører bør være strukturert og planlegge innhold frem i tid. Et viktig hjelpemiddel vil være å lage en publiseringsplan. Den bør inneholde publiseringsdato, målgruppe, tittel, forfatter, tidsfrist og distribusjonskanal for alt innhold som skal lages. Planen vil også hjelpe innholdsprodusenten med å holde oversikt over hvordan man ligger an og hjelpe til med å overholde frister.   


Det kreves samarbeid i flere ledd

Det å søkeoptimalisere innholdet på nettstedet er ikke nødvendigvis et område som innholdsprodusenten er ansvarlig for. Til dette vil det vanligvis være en SEO-spesialist som tar seg av. Et godt samarbeid vil være avgjørende for å kunne lykkes med innholdsmarkedsføring. Selv om innholdsmarkedsføreren har det overordnede ansvaret for innholdsproduksjon, og SEO-spesialisten har det overordnede ansvaret for at innholdet blir funnet gjennom søkemotoren, bør markedssjefen sørge for at virksomhetens bedriftens digitale strategi og målsetning gjennomføres.

Det å skrive innhold er ikke nok i seg selv for å lykkes. Innholdet skal også distribueres i de rette kanalene. Selv om det vanligvis vil være en performance marketer som analyserer trafikken bør i aller høyeste grad innholdsprodusenten få tilbakemelding på hvordan innholdet treffer målgruppen.  

Når du skal analysere trafikken din, se etter trender over en lenger periode fremfor å se på nøyaktige tall for et spesifikt innlegg. Det viktigste er ikke et stort publikum, men et dedikert publikum. Ikke snakk til døve ører! Målet i seg selv er å kunne hjelpe kunder med å løse et problem. Da må du skrive innhold de ønsker å lese mer av. Innholdsmarkedsføring kan gi kunder og publikum nyttig informasjon før og etter kjøpet, og mens de handler. Dersom du klarer å hjelpe kunden på veien frem mot et kjøp, er det større sannsynlighet for at kunden velger å gjennomføre kjøpet, og at den velger å komme tilbake igjen. Gode kundeopplevelser gir gode kunderelasjoner!


Trenger du hjelp til å komme i gang med innholdsmarkedsføring? Eller mangler du kanskje spisskompetanse på distribusjon, måling eller optimalisering? Vi kan fylle alle roller som bør fylles i en markedsavdeling og inngå som en markedsassistent i din avdeling. Ta kontakt, så kan vi hjelpe dere på vei.

 

trenger du en markedsassistent 

Espen Jahnsen
Espen Jahnsen

Espen jobber som strategisk rådgiver/kundeansvarlig. Han brenner for å utforme digitale kampanjer som gir ønsket effekt i forhold til målsetting. Espen er utdannet innen markedskommunikasjon på BI. Utenom jobb befinner Espen seg stort sett på treningssenteret eller ute med et kamera i hånden, på jakt etter unike motiver. Espen beskrives best som positiv, sosial og uhøytidelig.