HVORDAN SELGE FLERE BILER I 2019!

Av: Sondre Sandvik - 21. januar 2019

HVORDAN SELGE FLERE BILER I 2019!

Vi er godt inne i et nytt år med nye reguleringer og trender i bilbransjen, og konkurransen blant de ulike bilforhandlerne blir ikke mindre. Skal du som bedriftsleder gå hardt ut å satse på rask og effektiv markedsføring? Eller sitter du fortsatt og venter på at kundene skal dukke opp av seg selv?


I dag bruker vi internett til å gjøre research

Mye har endret seg siden bilkunden spaserte inn til en bilforhandler uten å vite noe som helst om bilen han eller hun skulle ende opp med å kjøpe. I dag bruker vi internett til å gjøre research og finne gode tilbud. Først etter at man har lest seg opp på ulike modeller, og kommet frem til noen alternativer, går turen innom en forhandler. Derfor må du som bilselger komme i kontakt med kunden på et langt tidligere stadium, slik at du kan påvirke deres avgjørelse.

Men hvordan?

Du må dukke opp i kundens søk

Sett deg selv i bilkundens sko. Du er ute etter en ny bil, men er usikker på hvilken modell som vil dekke dine behov. Sannsynligheten for at du tar opp telefonen og søker på internett etter svar på alle dine spørsmål er stor. Faktisk viser undersøkelser at hele 90% av bilkjøpere bruker Google for en mer effektiv researchprosess. 

For deg som bilforhandler vil du kunne dra stor nytte av å dukke opp i søket til en potensiell bilkunde som leter etter svar på spørsmål som; Hva slags type bil passer meg? Skal jeg ha firehjulstrekk? Hvor stor bagsjeplass har bilen? Hva koster den? Hvor får jeg tak i den?

Måten man kan gjøre det på er ved hjelp av Google Ads, som er en del av Google sin egen annonseplattform. Her går man inn og byr på spesifikke søkeord som du tror dine kunder bruker. Den med høyest bud vinner annonseplassen og din annonse vil dukke opp øverst i søkemotoren når en person benytter ordet i sitt søk. Dersom noen klikker på annonsen din havner de på en ny side du som annonsør selv velger. På den måten vil du som forhandler kunne sende kjøpsklare kunder rett inn på nettsiden din.  


Målrettet og effektiv annonsering

Gjennom Google Ads-annonsering kan du gå svært målrettet ut. Du kan snakke rett til din målgruppe i det øyeblikket de er ute og søker etter biler, modeller, prislister osv. Dine annonser kan begrenses til lokasjon, det vil si at dersom noen gjør et søk i nærheten av din forhandler, vil din annonse havne øverst. Du kan også velge å øke budsjettet på tidspunkt du vet at dine kunder er mest aktive, og følgelig slå de av når du ser at trafikken er lavest.

Google Ads-annonsering er en svært lønnsom måte å annonsere på. Du betaler kun når noen klikker på annonsen din. På den måten vet du at markedsføringen fungerer. Dersom dine annonser er relevante for søkeordene du byr på, vet du at trafikken som kommer inn til nettsiden din allerede er interessert i det du tilbyr. 

 Les også: Du sier du er på Google, men hvor synlig er du egentlig? 

 

LAST NED GRATIS VIDEO: SLIK SETTER DU OPP DIN GOOGLE ADS-KONTO 

 

Høyeste bud vinner ikke alltid

I et komplekst system av algoritmer og datasett gir Google deg svaret de mener er mest relevant for deg som søker. Dette kan være basert på den geografiske lokasjonen søket blir utført, hva du tidligere har søkt på, men også hva slags type budstrategi annonsørene har satt opp. Og det er her du som markedsfører kan påvirke resultatet. Google streber alltid for at sine brukere skal oppleve tjenesten som nyttig. Derfor krever de at annonsen du setter opp er tydelig og ikke misvisende. Det hjelper ikke med et høyt bud og en ufullstendig annonse. Budsjett, budgivning og oppsett av annonsen er avgjørende for å lykkes med Google-annonsering.  

Nedenfor ser du et eksempel på hvordan vi i B17 Media har satt opp en søkeordannonse. 

Søkeordannonse

 

To hender på rattet

Google endrer kravene hele tiden og det gjelder å ligge i forkant av utviklingen. Nedenfor finner du noen gode  tips til hva du må huske på når du skal i gang med Google Ads-annonsering:

  • Hvilke søkeord er relevante for din forhandler? 
    Finn de søkeordene som er mest relevant for din bedrift. Det kan være alt fra navn på modeller, type bil (elbil, dieselbil, hybrid etc.), eller typiske søkeord som familiebil, sportsbil og andre ord du tror dine kunder søker etter. Undersøk også kostnaden per klikk (CPC).

  • Hvilke nøkkelord er relevante? 
    Bruk nøkkelord som er relevante for bilsalg. Tenk på hva slags nøkkelord som er viktig for din bilforhandler.  Hva er kundene opptatt av? Leveringstid, trafikksikkerhet, hestekrefter osv. 

  • Lag selgende tekst. 
    Utforme en god og selgende annonsetekst - Det er viktig at de som ser annonsen faktisk får lyst til å klikke på den. 

  • Lag et relevant publikum. 
    Bruk målretting – Du bør alltid bruke målretting slik at annonsene dine vises for et relevant publikum. Du kan blant annet målrette etter interesser, demografi eller om de allerede har besøkt nettsiden din.

  • Optimaliser annonsene
    Det er viktig å følge med på hvor høy quality score annonsene har. Jo høyere den er, jo lavere kan kostnadene bli. Annonsene dine må føre til relevante landingssider eller inn på nettsiden din.  

 

Vurderer du å sette i gang med Google Ads-annonsering? Last ned vår gratis video å se hvordan du setter opp din Google Ads-konto. 

 

New call-to-action

Sondre Sandvik
Sondre Sandvik

Sondre er vår Head of Performance med ansvar for oppsett og optimalisering av annonsering i eksterne kanaler. Han brenner for å oppnå gode resultater på vegne at sine kunder. Sondre har en bachelorgrad i medievitenskap med fordypning i visuellemedier fra NTNU. Han har også en fagutdanning innen fotografi ved Norges Kreative Fagskole. Når Sondre ikke er på jobb tilbringer han tiden sammen med hunden sin Mynte. Sondre beskrives best som effektiv, analytisk og nerd.