HVORDAN GOOGLE ADS KAN HJELPE DEG Å FÅ MER TRAFIKK TIL NETTSIDEN

Av: Sondre Sandvik - 16. januar 2019

HVORDAN GOOGLE ADS KAN HJELPE DEG Å FÅ MER TRAFIKK TIL NETTSIDEN

"Word of mouth" var kanskje det som tidligere skaffet flest nye kunder, men i dag bruker hele 88% av bilkjøpere internett til å gjøre research før de setter foten innenfor hos en bilforhandler. Så hvordan kan du møte potensielle kunder når de gjør research?

Det er stor sannsynlighet for at det første møtet en kunde har med deg som bilforhandler er via søk i Google, da dette er verdens mest besøkte hjemmeside. Derfor er annonsering i Google blitt en essensiell kilde til leads i dagens marked.

Det er ikke til å legge skjul på at du må være tilgjengelig på nett der forbrukeren er. Her er fem måter du kan bruke Google Ads til å få disse prospektene inn på din nettside.

KUNDECASE: SLIK ØKTE DE TRAFIKK TIL NETTSIDEN MED 40%

 

 


5 måter du kan bruke Google Ads til å øke nettsidetrafikken

Det er flere måter du kan bruke Google for å tiltrekke trafikk og generere flere leads. For eksempel kan du bruke Google Search Console for å finne ut hvilke ord de besøkende søkte etter for å komme inn på din nettside, og hvilken plassering i søkeresultatene siden din hadde da søket ble gjennomført.

Når du vet hvilke søkeord som driver trafikk inn til din nettside, kan du bruke Google Ads til å øke trafikken ytterligere.

1) Sett opp generelle betalte kampanjer som målretter søkeordene dine kunder bruker

Det finnes flere typer Googleannonser du kan sette opp for å treffe et spesifikt publikum. Generelle betalte kampanjer rettes mot søkeord som dine potensielle kunder ofte søker etter. Dette er typisk søkefraser som “hvor er nærmeste bilforhandler” og “hvilken er den beste bilforhandleren nær meg”. Ved å bruke slike annonser øker du sjansen for å dukke opp i lokalsøk.

2) Du kan “kjøpe” de søkeordene og frasene dine prospekter bruker og som du ikke allerede rangerer for

En av de store fordelene med betalt reklame er at du slipper å måtte vente på at resultatene skal komme, slik du gjerne må med organisk søk. Finner du ut at det er noen søkeord eller fraser som er svært populære og som du gjerne skulle rangert høyere for, kan du utnytte det og dermed danke ut dine konkurrenter. Med Google Ads kan du kjøpe en god plassering for disse søkeordene slik at du får inn relevant og kvalifisert trafikk raskt.

Et tips er å være spesifikk i søkeordene du bruker. Jo mer spesifikk du er, jo mer sannsynlig er det at du treffer den riktige målgruppen. Er du for eksempel på jakt etter ny bil er det lite sannsynlig at du skriver inn “ny bil” i søkefeltet, men heller søker på spesifikke merker eller modeller. Dette kan du bruke som søkeord i annonseringen din.

Les også: 4 måter du kan selge flere biler ved hjelp av Google Ads


3) Bruk Search Term Report for å identifisere de søkeordene som gir mest trafikk til nettsiden

Et av verktøyene i Google Ads er Search Term Report. Dette er et rapporteringsverktøy som hjelper deg med å plukke ut de søkeordene som driver mest trafikk til din nettside. På denne måten kan Google Ads hjelpe deg med å tenke utenfor boksen når du skal målrette søkeord – og ikke minst finne ut hva dine potensielle bilkjøpere faktisk søker etter.

En slik rapport kan også belyse negative søkeord, spesielt hvis kampanjen bruker brede søketermer. Du kan derfor se etter negative søkeord og unngå å annonsere mot disse i fremtiden.


4) Invester mer – og få mer trafikk til nettsiden

Du kan kanskje ikke kjøpe vennskap eller kjærlighet, men du kan kjøpe flere kunder – eller i hvert fall oppmerksomheten deres. Google Ads kan hjelpe deg med å øke trafikken til nettsiden rett og slett ved at du investerer mer i annonsene, noe som igjen kan øke antallet visninger dine annonser får.

Vi skal ikke lyve å si at penger betyr alt - dine annonser må også være av høy kvalitet for å kunne rangere bra - men dersom dine annonser er av samme kvalitet som dine konkurrenter, og du er villig til å betale mer for de samme søkeordene, vil Google mest sannsynlig vise dine annonser foran dine konkurrenters annonser.


5) Ekspander området du målretter

En av grunnene til at Googleannonsering kan gi deg raske resultater i form av trafikk til nettsiden er fordi du kan øke radiusen på området du retter deg mot – altså området hvor dine potensielle kunder befinner seg.

Husk derimot på at det ikke alltid lønner seg å legge mer penger på å utvide området du ønsker at dine annonser skal vises i. Det å optimalisere annonsene for de stedene du allerede retter deg mot kan gi like gode resultater uten å koste like mye.

 

Les hvordan restauranten Værtshuset økte sin trafikk inn til nettsiden med 40% etter at de begynte å bruke Google Ads. 

 

New call-to-action

Sondre Sandvik
Sondre Sandvik

Sondre er vår Head of Performance med ansvar for oppsett og optimalisering av annonsering i eksterne kanaler. Han brenner for å oppnå gode resultater på vegne at sine kunder. Sondre har en bachelorgrad i medievitenskap med fordypning i visuellemedier fra NTNU. Han har også en fagutdanning innen fotografi ved Norges Kreative Fagskole. Når Sondre ikke er på jobb tilbringer han tiden sammen med hunden sin Mynte. Sondre beskrives best som effektiv, analytisk og nerd.