STEMMESØK I VEKST: HAR DU TILPASSET NETTSIDEN DIN?

    Av: Sondre Sandvik - 16. juli 2019

    STEMMESØK I VEKST: HAR DU TILPASSET NETTSIDEN DIN?

    For mange er kanskje stemmesøk fremdeles bare en morsom funksjon mobiltelefonen har, men som man glemmer i hverdagen. Dersom man skriver inn «funny things…» på Google, er «funny things to ask Siri» et av de øverste forslagene. Sannheten er at de siste årene har andel søk som gjøres via stemmesøk økt kraftig. 

     

    Et stemmesøk er et søk som gjøres ved at man snakker til en enhet i stedet for å skrive inn ord i en søkemotor som Google.  En undersøkelse fra GlobalWebIndex forteller at 27 % av verdens befolkning som er på internett, benytter seg av stemmesøk. Det spås at 50 % av alle søk kommer til å være stemmebaserte innen 2020. Trenden er riktignok kommet lengre i USA, men som med det meste annet betyr det at dette er noe vi kan forvente å vokse her til lands også.

     

    Hvorfor er dette fremtiden?

    Teknologiutvikling og mulighetene det gir gjør at alt ligger til rette for at stemmesøk skal bli en større del av hverdagen til folk. Det som før har vært tungvint og ikke fungert optimalt, blir bare mer og mer brukervennlig. Vesentlig for at stemmesøk skal være noe du og jeg bruker, er at ordene man sier blir kjent igjen. Google hadde i 2013 en ordgjenkjenningsrate på under 80 %, men dette tallet økte til over 90 % på et par år.  Når teknologien gjør at funksjoner blir bedre, blir også folk mer nysgjerrige.

    Stemmesøk er på mange måter enklere enn tradisjonelt tekstsøk. Det går først og fremst raskere. En gjennomsnittlig person skriver omtrent 40 ord i minuttet. Når man holder en normal samtale er antall ord i minuttet på mellom 140 og 160. Hvem vil vel ikke spare tid på et Google-søk i en travel hverdag? I mange situasjoner vil det helt klart være enklere å spørre Siri om det kommer til å regne den neste timen, enn å selv sjekke værmeldingen på mobilen.

    Det er ingen hemmelighet at mange er avhengig av telefonen sin. Det er sjeldent den ligger lengre enn en armlengdes avstand unna. Dette har selvsagt gjort mye av hverdagen vår enklere, men det er ikke bare problemfritt å gå rundt med nesen i mobiltelefonen overalt! Vi kjenner vel alle noen som har gått på en dør eller en person mens blikket var klistret i skjermen. Også i trafikken skaper dette en rekke farlige situasjoner. Bruk av stemmesøk kan være med på å løse flere av disse problemene. Hvis du kan snakke til telefonen din og be den svare på meldinger mens du kjører bil, blir du nok ikke like fristet til å åpne varsler som tikker inn når du er på veien.

     

    Optimaliser nettsiden din for stemmesøk!

    Etter hvert som stemmesøk utgjør en større og større andel av daglige søk, vil dette være noe Google verdsetter høyt når det kommer til SEO. SEO, eller søkeroptimalisering, handler om å optimalisere innhold på en nettside slik at den bli mer synlig i resultatsøk. Brukeropplevelsen skal være så god som mulig, derfor vil nettsider som inneholder stemmesøk-tilpasset informasjon lønne seg. Googles algoritmer for å rangere søkeresultater forandres konstant, så det gjelder å følge med på hva som er det siste!

    Et stemmesøk er et søk som gjøres ved at man snakker til en enhet i stedet for å skrive inn ord i en søkemotor som Google.  En undersøkelse fra GlobalWebIndex forteller at 27 % av verdens befolkning som er på internett, benytter seg av stemmesøk. Det spås at 50 % av alle søk kommer til å være stemmebaserte innen 2020. Trenden er riktignok kommet lengre i USA, men som med det meste annet betyr det at dette er noe vi kan forvente å vokse her til lands også.

     

    Hva kan du gjøre for å tilpasse nettsiden din?

    • Hastighet: Hastighet spiller en stor rolle når det kommer til stemmesøk. Dette gjelder også ved innlasting av nettsider fra mobil. Det viser seg at resultater i et stemmesøk laster hele 52 % raskere enn en vanlig nettside. Sørg for at du minimerer innlastingstiden - også på mobil! 

    • Lokal bedrift? Dersom du er en lokal bedrift, bør du passe på å tilpasse innhold for lokale søk. Mange stemmesøk dreier seg om å finne ting i nærheten, for eksempel «hvem selger sko i nærheten av meg?» Både tittel og metabeskrivelse vil være viktig for å score høyt på lokale søk. Sørg for å inkludere stedsnavnet der. Se på metabeskrivelsen som en mini-reklame for nettsiden din!

    • Innholdet: Stemmesøk er gjerne lengre og annerledes formulert enn skriftlige søk. I et stemmesøk kan man gjerne spørre «Hvor lang tid tar det å kjøre til Oslo?», mens et tradisjonelt søk ville vært «kjøretid til Oslo». Det kan derfor være en fordel å inkludere både spørsmål og svar i innholdet ditt. En måte å gjøre dette på er ved å inkludere spørsmål i overskrifter.

    • Ha strukturerte data: I og med at stemmesøk er noe folk gjerne benytter seg av for å spare tid, eller for å kunne gjøre andre ting samtidig, bør du strukturere data, slik at det er enklest mulig å finne det man leter etter. Strukturerte data går helt enkelt ut på å organisere informasjon på en intuitiv og informativ måte.

     

    Digitale assistenter gjør stemmesøk mer aktuelt

    Du trenger ikke lengre ta opp telefonen og ringe til din lokale pizzabaker for å bestille pizza, gå til vaskerommet for å sjekke hvor mange minutter som gjenstår på vaskemaskinen eller gå til lysbryteren for å dempe belysningen i rommet. Med en smarthøytaler er det eneste du trenger å gjøre å be den bestille en pizza til deg! Og når du først har skaffet deg en slik digital assistent, er det få begrensninger på hvilke smarte løsninger du kan innføre i hjemmet ditt. Vaskemaskin, belysning, støvsuger og varme er bare noen eksempler på hva du nå kan styre med stemmen din.

    Smarthøytalere har ganske nylig entret det norske markedet, og finnes nå i flere og flere norske hjem. De fleste av dem fungerer fremdeles bare på engelsk, men Google lanserte norsk stemmestyring i september i fjor. Dette resulterte i at Elkjøps mest solgte vare uansett segment i desember var Google Home, som er navnet på Googles smarthøytaler. Også Amazon har gjort suksess med sin «Alexa», og Microsoft med «Cortana». De to sistnevnte kommer foreløpig ikke med norsk stemmestyring, men med nordmenns digitale ferdigheter som er i Europatoppen, er nok ikke dette veldig langt unna.

    Flere og flere enheter og løsninger med stemmesøk blir tilgjengelig på markedet. Dette er bare enda en grunn til at du bør fokusere på å tilpasse nettsiden din for stemmesøk. 


    Kan forenkle hverdagen 

    Takket være den teknologiske utviklingen av stemmesøk, er det etter hvert blitt et velfungerende verktøy for mange. Ofte fungerer det like godt som skriftlige søk. Folk blir nysgjerrige, og alt dette gjør at flere og flere benytter seg av det.  Nye digitale enheter støtter bruk av stemmesøk, som også bidrar til at det bli mer aktuelt. Dette kan være en løsning i den hektiske hverdagen, derfor bør du sørge for å ha en stemmesøk-vennlig nettside! 

     

    Sondre Sandvik
    Sondre Sandvik

    Sondre er vår Head of Performance med ansvar for oppsett og optimalisering av annonsering i eksterne kanaler. Han brenner for å oppnå gode resultater på vegne at sine kunder. Sondre har en bachelorgrad i medievitenskap med fordypning i visuellemedier fra NTNU. Han har også en fagutdanning innen fotografi ved Norges Kreative Fagskole. Når Sondre ikke er på jobb tilbringer han tiden sammen med hunden sin Mynte. Sondre beskrives best som effektiv, analytisk og nerd.