INNHOLDSSTRATEGI: SLIK VET DU AT DU SKRIVER TIL MÅLGRUPPEN DIN

Av: Espen Jahnsen - 09. mai 2019

INNHOLDSSTRATEGI: SLIK VET DU AT DU SKRIVER TIL MÅLGRUPPEN DIN

Innhold er en viktig del av markedsføringsstrategien. Likevel har, ifølge B2B 2018 Content Marketing Trends kun 37 % en dokumentert innholdsstrategi. Dette til tross for at statistikk viser at innholdsmarkedsføring gir 7 til 8 ganger mer trafikk enn andre markedsføringsstrategier, og genererer tre ganger så mange potensielle kunder enn tradisjonell markedsføring.

 

Innholdsmarkedsføring, eller content marketing, er markedsføring som går ut på å dele innhold som er av interesse for de man definerer som potensielle kunder. Content Marketing Institute (CMI) definerer det slik: Content marketing er å skape og distribuere relevant og verdifullt innhold i egne kanaler for å tiltrekke seg, engasjere og beholde en tydelig definert målgruppe.

Bygg troverdighet hos kundene dine

Mens tradisjonelle markeds- og reklamekampanjer kun handler om å promotere sine produkter og tjenester i betalte kanaler, er målet med innholdsmarkedsføring å bygge gode relasjoner med sine nåværende og fremtidige kunder i egne kanaler. Dette gjør man ved å kontinuerlig tilby verdifull informasjon som bygger opp troverdigheten til bedriften og merkevaren.


“Tradisjonell markedsføring og reklame handler om å fortelle verden at du er en rockestjerne. Med innholdsmarkedsføring så viser du verden at du faktisk er en.” – Robert Rose.


Innholdsmarkedsføring er altså kundeorientert fremfor forretningsorientert. Selv om målet til syvende og sist er å selge sine produkter og tjenester, ligger fokuset på å hjelpe målgruppen til å forstå hva som er deres utfordringer og hvordan de kan løse dem.

En effektiv måte å skaffe seg nye kunder på

Innholdsmarkedsføring er en effektiv og kostnadsbesparende måte å bevare gode kunderelasjoner og å skaffe seg nye kunder på. Sammenliknet med tradisjonell markedsføring vil kostnadene per lead kunne reduseres med mellom 31 og 41 prosent fordi man benytter egne kanaler fremfor kjøpte kanaler. Det forutsetter selvsagt at man snakker til målgruppen sin.

Å bygge opp et publikum som skal lese innholdet ditt tar tid. Det viktigste er likevel ikke å få flest mulig lesere. Hvis halvparten av de som leser innholdet ditt ikke er aktuelle kjøpere, kaster du bort tiden. Bruk derfor god tid på å finne målgruppen din. Da øker sjansen for at de engasjerer seg i innholdet ditt og ender opp med å bli betalende kunder.


Slik finner du målgruppen din

For å bygge opp en målgruppe må man finne den gruppen mennesker som liker og beundrer det du tilbyr, og som opplever din merkevare som troverdig. For å kunne spore hvem som har besøkt nettsiden din, hvilken kanal de har kommet inn via og hvor på nettsiden de har klikket seg rundt, benytter man analyseverktøy.

Facebook Insight kan gi verdifull data om dine lesere på sosiale medier, men også informasjon om de som befinner seg i målgruppen din. Gjennom Google Analytics, som er Google sitt analyseverktøy, kan du hente ut nyttig informasjon om demografi, livsstil, hobbyer og digital atferd til besøkende på nettsiden din. Ved å få tilgang til alle disse dataene er det også lettere å speile publikumet ditt, det vil si å finne personer som passer inn i din målgruppe.

Gjennom analyseverktøyet får du innblikk i hvor lenge leseren er på siden din, om de navigerer til andre sider og leser mer av innholdet ditt, og om de laster ned innhold, trykker på knapper eller gjør andre handlinger. Basert på dataen du samler inn vil du kunne få unik innsikt i hvordan leserne dine beveger seg, hva de engasjeres av og hvordan de oppfører seg. Slik kan din innholdsstrategi tilpasses underveis og du vil kunne lage en så definert målgruppe som mulig.

[LAST NED GRATIS] DITT DIGITALE DREAMTEAM

 

Lag personas som gjenspeiler din drømmekunde

Den mest effektive måten å vite at du snakker til målgruppen din, er å lage personas. En persona er en illusjon av drømmekunden din.

Hva motiverer til kjøp? Hvilke bekymringer og utfordringer har dine kunder, som gjør at du kan hjelpe dem til å løse deres problemer? Hvis du klarer å avdekke dette blir det langt enklere å lage innhold som engasjerer målgruppen din. Da vet du akkurat hvilke knapper du skal trykke på for å fange leserens interesse.

For å finne all informasjon du trenger for å lage en persona kan det være lurt å spørre en kunde som allerede har gått gjennom denne prosessen. Hva var utslagsgivende for at kunden valgte nettopp din løsning?


Følgende kriterier kan være verdifull informasjon om din persona:

Bosted: Hvor bor din typiske kunde?

Eksludert lokasjon: Er det lokasjoner hvor din persona ikke befinner seg, eller ikke er relevant for din målgruppe?

Alder: Hvilken aldersgruppe befinner kunden seg i?

Kjønn: Hva slags kjønn har denne personaen?

Interesser: Hva interesserer din persona seg for?

Utdanningsnivå: Hva er utdanningsnivået til denne personaen?

Jobbtittel: I hvilken bransje arbeider personaen, og hvilke typer jobbtitler har de?

Inntektsnivå: Hva er inntektsnivået til denne kjøperpersonaen?

Status på forhold: Er personen gift eller singel, har barn eller er barnløs?

Nettsteder: Hvilke type nettsteder besøker folk i denne personaen veldig ofte?

Sosiale medier: Hvilke sosiale medier er din persona aktiv på?

Kjøpsmotivasjon: Hva er denne personaens grunner til å kjøpe produktet ditt?

Kjøpsbekymringer: Hva slags bekymringer har denne persona nå vedkommende kjøper ditt produkt?

Det vil selvsagt være ulikt for hver bedrift hvor mye av denne informasjonen man trenger å vite om sine kunder. Det viktigste er at man avdekker det som gir mening for deg som markedsansvarlig når du skal lage din innholdsstrategi. Finnes ikke dine kunder på sosiale medier er det heller ikke der du deler innholdet ditt. Bruk de kanalene der du vet at målgruppen din befinner seg.

 

Dokumenter din markedsstrategi

39 prosent av selskap som har en dokumentert strategi er “mer effektive i nesten alle fasene i innholdsmarkedsføring enn de som har en verbal strategi, eller som ikke har en i det hele tatt". En innholdsstrategi omfatter et tydelig mål, en definert målgruppe, en publiseringsplan og en strategi for hvilke kanaler man skal benytte seg av.

Det å skulle produsere godt innhold, og nok innhold, tar tid. En innholdsprodusent bør ha evnen til å engasjere leserne sine, og ha fokus på å skape verdi fremfor profitt. Det siste kommer av seg selv når innholdsmarkedsføringen fungerer. For at innholdsmarkedsføring skal fungere kreves i tillegg ansvarlige for å distribuere innholdet, overvåke trafikken og analysere resultatene. Dette er egne fagfelt som ofte dekkes av personer med spisskompetanse innenfor performance og analyse.  


Hvilken kompetanse mangler du i din bedrift? Last ned Ditt Digitale Dreamteam og lær mer om hvilke roller som bør fylles i en moderne markedsavdeling.

 

New call-to-action

Espen Jahnsen
Espen Jahnsen

Espen jobber som strategisk rådgiver/kundeansvarlig. Han brenner for å utforme digitale kampanjer som gir ønsket effekt i forhold til målsetting. Espen er utdannet innen markedskommunikasjon på BI. Utenom jobb befinner Espen seg stort sett på treningssenteret eller ute med et kamera i hånden, på jakt etter unike motiver. Espen beskrives best som positiv, sosial og uhøytidelig.