HEI, MARKEDSFØRER! VET DU HVORDAN DU SKAL NÅ UT TIL MIN GENERASJON?

Av: Sondre Sandvik - 21. juni 2019

HEI, MARKEDSFØRER! VET DU HVORDAN DU SKAL NÅ UT TIL MIN GENERASJON?

Jeg – som en del av generasjon Z, har en helt annen kjøpsadferd enn generasjonen før meg. Skal du snakke til meg, må du vite hvor jeg befinner meg!

 

Kundereisen har endret seg mye de siste årene, og det samme har tilnærmingen til markedsføring. Generasjon Z er per definisjon personer født fra 1995 og oppover, hvilket betyr at de eldste i dag er 24 år, i etableringsfasen, og langt på vei økonomisk selvstendige. En av de store utfordringene med å nå ut til min generasjon er å kapre oppmerksomheten vår. Vi bruker mye mer tid, og er på flere sosiale medier enn eldre generasjoner. 

Vi deltar ikke på "Lik- og del-konkurranser" 

Facebook er fremdeles det sosiale mediet med klart størst brukerbase, med 3,4 millioner norske brukere, men ikke nødvendigvis den plattformen som egner seg best for å nå ut til Generasjon Z. Et eksempel på hvorfor Facebook ikke egner seg like godt er såkalte «Lik- og del-konkurranser". Dette er noe foreldregenerasjonen helt ukritisk deltar på, men en 16-, 18- eller 23-åring er mye mer selektiv til hva som skal deles fra egen profil. Spredningen av et budskap vil dermed ikke være like god som for foreldregenerasjonen.

Du når meg ikke i dine tradisjonelle kanaler

Når du som eiendomsmegler skal selge en enebolig, kan det godt hende at en annonse i lokalavisen fungerer fint. Men hvis du skal selge en toroms midt i smørøyet på Grünerløkka til studenter, vil en slik annonse ha tilnærmet ingen effekt. Når jeg leter etter bolig, er det Finn.no jeg fortrinnsvis oppsøker for å skaffe den store oversikten. Men når jeg først er i en fase og vurderer et boligkjøp, vil nettverket mitt på sosiale medier kanskje være like viktig. Boligannonser deles både av venner og kjente, men også i ulike lukkede grupper; eksempelvis grupper for studenter.

Videre vil også annonsering i andre sosiale medier, som Instagram og Snapchat være gode kanaler å nå meg i denne fasen. Hvis en interessant boligannonse dukker opp mellom innleggene jeg scroller gjennom på Instagram-feeden, vil jeg ikke nøle med å trykke meg videre! Enn så lenge har kanskje du som markedsfører en stor nok kundebase du når ut til gjennom tradisjonelle kanaler, men når jeg og min generasjon nå vokser opp og blir kjøpesterke, må du sørge for å vite hvordan du skal nå ut til oss.

Dropp å bruke reklamepenger på lineær-TV. Vi ser uansett ikke på

Det er viktig å huske på at færre og færre i min generasjon ser på lineær-TV. Tall fra SSB viser at fra 2012 til 2018 har andelen som ser på lineær-TV sunket fra 80 til 55 % på en gjennomsnittsdag. Særlig er nedgangen i aldersgruppen min; de fra 20-24 år stor. Dette betyr at å bruke store summer på en TV-reklame i beste sendetid  fungerer dårlig dersom du vil nå meg. Sannsynligvis får jeg den ikke med meg, med mindre jeg er hjemme hos foreldrene mine en fredagskveld, der det fremdeles er lineær-TV som gjelder. Men selv da kan det hende jeg tar opp mobilen hvis reklamepausen føles lang, så du bør absolutt heller dukke opp på Instagram eller Snapchat hvis du skal treffe meg. Trenden er tydelig. De yngste i generasjon Z vet antakelig ikke hva lineær-TV er en gang.


Du må fange oppmerksomheten min!

Dessuten må du i større grad kjempe for oppmerksomheten vår. Med internett og sosiale medier tilgjengelig 24 timer i døgnet, vil det være vanskeligere å fange oss i et øyeblikk der vi faktisk har tid og konsentrasjon til å ta imot budskapet ditt. Dette betyr at det stilles større krav til kvalitet på det du som markedsfører legger ut. Det må skille seg ut blant alt som dukker opp i feeden vår, men viktigst av alt er at det kan engasjere på kort tid.

Budskapet må kunne oppfattes selv når jeg sitter på bussen eller halvveis deltar i en samtale med venner.

Vi er oppvokst med å kunne google oss frem til det vi lurer på i løpet av sekunder, og blir derfor raskt utålmodige.

Nettsiden din MÅ dessuten fungere på mobil. Ikke bare må den fungere – den må fungere raskt, være oversiktlig og intuitiv. Hvis du er så heldig at jeg velger å klikke meg inn på annonsen din, mister du meg raskt igjen hvis jeg ikke får opp siden umiddelbart eller hvis jeg må zoome meg inn og ut for at innholdet skal være leselig på smarttelefonen min.

 

Vi tilbringer mye tid på YouTube

En løsning på hvordan fange meg i et øyeblikk der jeg egentlig skulle hatt oppmerksomheten min et annet sted, men i stedet har øynene halvveis ned i mobilen, er videomarkedsføring. Hvis jeg kan motta budskapet ditt gjennom en liten filmsnutt, er det mye enklere for meg å få med meg hva du ønsker å si. Forbes.com spår at 82 % av all internett-trafikk kommer til å skje gjennom video innen 2021.

Lager du en skikkelig kul video, da er vi solgt! 52% av Generasjon Z bruker minst en time om dagen på YouTube. Essensielt for markedsføring gjennom video, er at det må fungere lydløst. Hvis jeg enten må gå til et stillerom eller koble til headsettet for å se på videoen, blir det plutselig mye vanskeligere for meg. Videoen må kunne ses når som helst – hvor som helst.

 

Selv om vi ikke vil innrømme det, så påvirkes vi av influensere

Influencer marketingMin generasjonen er mer opptatt av status. Med status menes ikke nødvendigvis det dyreste og flotteste; det handler vel så mye om å vise at man følger trender. For deg som markedsfører betyr dette at det å ha et sterkt merkenavn og et merkenavn som de unge forbinder med noe, vil være verdifullt. Og her kommer influensere inn i bildet – eller påvirkere som er den norske betegnelsen. Influensere er gjerne personer med et visst antall følgere på blogg, Instagram, Snapchat eller YouTube. De inspirerer, setter trender og engasjerer gjennom det de deler på sosiale medier. Kort sagt en digital opinionsleder. Generasjon Z kan enkelt finne ut hva sitt store forbilde spiste til frokost eller hva han eller hun har på seg i dag, hvilket betyr at det er lettere å la seg påvirke og kopiere andre. Det er derfor viktig for deg som markedsfører å tenke på hvilke personer jeg ser opp til, og hvordan jeg lar meg inspirere. Dersom min store helt går god for ditt produkt, vil det sannsynligvis oppfattes som en svært troverdig kilde for meg! 

 

Så kjære markedsfører. Hvis du vil nå frem til min generasjon skal du huske på at vi er ganske kritiske, men lett påvirkelige. Vi stoler mer på venner og kjente enn på reklame, og tilbringer det meste av tiden vår på sosiale medier. Lykke til!

Sondre Sandvik
Sondre Sandvik

Sondre er vår Head of Performance med ansvar for oppsett og optimalisering av annonsering i eksterne kanaler. Han brenner for å oppnå gode resultater på vegne at sine kunder. Sondre har en bachelorgrad i medievitenskap med fordypning i visuellemedier fra NTNU. Han har også en fagutdanning innen fotografi ved Norges Kreative Fagskole. Når Sondre ikke er på jobb tilbringer han tiden sammen med hunden sin Mynte. Sondre beskrives best som effektiv, analytisk og nerd.