SLIK KAN DU BRUKE EMOJIS I MARKEDSFØRINGEN!

    Av: Anders Berg - 10. november 2019

    SLIK KAN DU BRUKE EMOJIS I MARKEDSFØRINGEN!

    Et ❤️ for å si at du er glad i noen, og en 🚍 for å fortelle at du er på bussen. Emojis har endret måten vi kommuniserer på, også i et markedsføringsperspektiv. 

     

    De kom som et friskt pust rundt 2010, og siden den gang har de blitt mange. Veldig mange. For svært mange av oss er emojis nå en naturlig del av den daglige kommunikasjonen. Du sender kanskje et en smiley og en tommel opp for å uttrykke at du er enig eller fornøyd, og svarer med sushiemojien når du blir spurt hva du vil ha til middag. 

    Spesielt blant språkentusiaster er det fortsatt omdiskutert hvorvidt de små symbolene beriker eller forringer kommunikasjonen og språket vårt. Emojis har av kritikere blant annet blitt omtalt som “språkets kjønnssykdom”. Litteraturviter Guri Idsø Viken, som uttalte dette til NRK, begrunnet det med at emojis “er en form for latskap og ignoranse”.

    Andre igjen er langt mer positive. I den samme artikkelen uttalte professor emeritus i lingvistikk, Rolf Theil ved Universitetet i Oslo, at emojis beriker kommunikasjonen. 

     

    Slik brukte IKEA emojis i sin markedsføring

    Det finnes utallige bedrifter som i dag bruker emojis når de snakker til målgruppene sine, og IKEA er et av selskapene som var tidlig ute med nettopp dette.

    ikea emojisMed et ønske om å “bedre kommunikasjonen hjemme” lanserte møbelgiganten emojis som skulle hjelpe folk å snakke med hverandre om husarbeid. Blant emojiene de lanserte var det blant annet en stor haug med klesvask, et strykejern og en tallerken med deres svenske kjøttboller. Alle emojiene refererte til produkter du faktisk kan handle hos IKEA. Folk ble med andre ord påminnet IKEA mens de på en leken måte kommuniserte med hverandre om dagligdagse gjøremål. 

    Et annet eksempel på kreativ bruk av emojis, er pizzakjeden Dominos sitt Twitter-stunt fra 2015. Kunder som ønsket å bestille pizza, kunne enkelt gjøre dette ved å legge ut en enkel pizzaemoji (🍕) på Twitter.  

     

    LAST NED GRATIS SJEKKLISTE: SLIK TILPASSER DU  MARKEDSFØRINGEN TIL DAGENS KJØPSATFERD

     

    Emojis øker åpningsraten på mailer 

    Og det er ikke uten grunn at veldig mange, bedrifter inkludert, trykker emojiene til sitt bryst. En rekke undersøkelser viser nemlig at budskapet ofte kommer bedre frem enn når man ikke bruker emojis. 

    For eksempel viser Cognito til en Experian-undersøkelse hvor bedrifter fikk økt åpningrate på mailene når de brukte emojis i emnefeltet. En rekke undersøkelser viser at også engasjementet og klikkraten i sosiale medier øker ved bruk av emojis. Hovedårsaken er at språket blir mer personlig og bedre tilpasset mottakerne. Sammenlignet med ren tekst er det ofte også lettere å bli oppmerksom på et mer fargerikt og lekent budskap. 

    Har du liten plass, som man ofte har i sosiale medier, emnefelt og så videre, har emojiene også den fordelen at de kan spare deg for mye tekst. En finger som peker ned kan for eksempel erstatte en tilleggssetning hvor man skriver at mottakeren kan lese mer om temaet ved å klikke på bildet og/eller lenken under. 

     

    Men pass opp for fellene 

    Ja, emojis har mange fordeler, også i markedsføringssammenheng. Det betyr riktignok ikke at man helt ukritisk skal pøse på med et ubegrenset antall emojis ved enhver anledning. 

    • Regel nummer 1: Velg alltid relevante symboler

      Ikke sleng på ballonger, enhjørninger og bamser fordi dette er noe du liker å bruke i private sammenhenger, skriver byrået Business to Community. Tenk på hva du ønsker å si og hvilken målgruppe du snakker til. Det sier seg jo selv, men et begravelsesbyrå bør naturligvis bruke helt andre emojis enn en butikk som selger festlige kostymer. Husk at du vil bli oppfattet som en troverdig, seriøs aktør innen din bransje. Velg en rød tråd som passer din bransje, stil og kundegruppe.

    • Regel nummer 2: Ikke overdriv
      Det kan fort virke useriøst hvis du tar helt av. For øvrig kan et stort antall emojis også forvirre mottakeren og forhindre at budskapet faktisk kommer frem. Er du redd for at du har tatt litt av, er det bedre å bruke “less is more”-tankegangen enn å risikere å overdrive. 

    • Regel nummer 3: Ikke velg feil emojier
      Dette er faktisk en ganske vanlig felle å gå i, spesielt hvis emojien(e) ikke får følge med tekst. Ved å legge til en kort setning og eventuelt også dobbeltsjekke at andre oppfatter emojiene på samme måte som du selv gjør, kan du fort slippe å risikere at budskapet vil bli oppfattet feil. 

     

     Tilslutt litt fakta om emojien 

    • Ifølge Wikipedia kommer det japanske ordet fra e (bilde) og moji (tegn) og kan dermed oversettes til «bildetegn».
    • Emojien dukket først opp på japanske mobiltelefoner i 1997.
    • Den fikk for alvor fotfeste globalt da de i 2010 ble tilgjengeliggjort på flere operativsystemer. 
    • I 2015 ble emojien “Tears of joy” (😂) kåret til årets ord av Oxford Dictionaries




    gratis sjekkliste-tilpasse-dagens-kjopsatferd

    Anders Berg
    Anders Berg

    Anders er tilflyttet nordlending og jobber som strategisk rådgiver og kundeansvarlig i byrået. Han har utdannelse fra Høyskolen Kristiania med bachelor i Innovasjons- og forretningsutvikling. Anders brenner for nytenkende markedsføring og er sjeldent redd for å presentere nye konsepter. Som erklært sportsfantast og tidligere håndballspiller følger han med på det meste som inneholder en ball, samt sykkel og vinteridrett. Ellers bruker han mye tid i skog og mark med beaglen Bobby!