DU SIER DU ER PÅ GOOGLE, MEN HVOR SYNLIG ER DU EGENTLIG?

Av: Sondre Sandvik - 15. januar 2019

DU SIER DU ER PÅ GOOGLE, MEN HVOR SYNLIG ER DU EGENTLIG?

"Google it". Du har sikker hørt det før. Og du gjør det sikkert selv- hver gang du lurer på noe. Google er den dominerende søkemotoren på verdensbasis med over  40 000 søk i sekundet. Det er der dine fremtidige kunder søker etter deg, og finner de deg ikke her, hvordan skal de da vite om deg?

 

Mange bedriftsledere tror de er "på Google" fordi kontaktinformasjon og nettsted kommer opp når man søker etter det. Dermed kan de lene seg godt tilbake og vite at de har utført den viktigste markedsføringsoppgaven; nemlig å være synlig på nett! 

Men er de egentlig det? Joda, dersom en potensiell kunde har blitt tipset om din bedrift eller vet hvem han skal henvende seg til, så finner han deg ved å søke opp firmanavnet ditt. Men hva hvis han aldri har hørt om deg? Han er bare ute etter akkurat de produktene du tilbyr, uten å vite hvor han får tak i dem?

Det er her Google kommer inn i bildet. 



Det hjelper ikke at ditt produkt er best

La oss gi deg et eksempel du sikkert kjenner deg igjen i. Du vil være føre-var og slippe alle de kjipe morgenene du hadde i fjor da det aldri stoppet å snø, og du måtte ofre både helse og morgenkaffe for å måke ut bilen. Derfor googler du snøfreser. Du klikker deg inn på et av de øverste treffene du får. Kanskje er du innom to, tre sider før du ender opp med å kjøpe en snøfreser. Det er ikke sikkert du kjøper den som er best i pris og kvalitet. For hvis den ikke dukker opp i søket ditt, vet du heller ikke om den.

Så hvordan kan du sørge for at det er ditt produkt som havner høyt opp på søk i Google? 

 Les også: Hvordan Google Ads kan hjelpe deg å få mer trafikk til nettsiden


Bli synlig i søkemotoren med Google Ads

De fire øverste treffene i søkemotoren er som regel betalte annonser som vi kaller Google Ads. Disse ligger på Google sin egen annonseplattform. Her kan hvem som helst kan gå inn å by annonseplasser som er relatert til spesifikke søkeord. Når noen gjør et søk som inneholder de søkeordene du har valgt å by på, vil den med høyest bud dukke opp øverst i søkemotoren. Hver gang noen klikker på annonsen din, og dermed havner på nettsiden din, blir du fakturert. Du betaler med andre ord kun når markedsføringen fungerer.

I eksempelet over ville altså den med høyest bud på søkeordet "snøfreser" dukket opp øverst i ditt søk. 

Likevel er det ikke bare å betale for en topp-plassering. Google er nemlig svært opptatt av å gi brukerne sine relevante søkeresultater og kvalitet på innholdet de leter etter. Søkeordene du velger å abonnere på må representere innholdet som finnes på nettsiden din. 


LAST NED GRATIS VIDEO: SLIK SETTER DU OPP DIN GOOGLE ADS-KONTO

 

Trafikken du får gjennom Google Ads er relevant

For deg som annonsør er slike søkeordsannonser en svært lønnsom og smart måte å treffe potensielle kunder på i det øyeblikket de er ute og søker etter dine produkter eller tjenester. Trafikken du får gjennom Google Ads-annonsene dine er potensielle kjøpere som er på utkikk etter akkurat det du tilbyr.

Nedenfor ser du et eksempel på hvordan en søkeordannonse vil se ut. Med ett enkelt søk vil leseren kunne få tilgang til såpass mye informasjon om leverandøren at dersom man man velger å trykke på den vil den kunne kvalifisere til å bli en kunde. 

Søkeordannonse

 

Viktigste kilde til trafikk på nettstedet ditt

Det sier seg selv at med over 40 000 søk i sekundet på verdensbasis så er Google en viktig kilde med trafikk inn til nettsiden din. Det er mange fordeler med å benytte betalt annonsering i form av Google Ads:

  • Du betaler kun når noen klikker på annonsene
  • Du har full kontroll på markedsbudsjettet og kan justere det fra dag til dag
  • Auksjonmodellen fungerer slik at jo høyere kvalitet Google anser annonsen og nettstedet annonsen fører til å være,  jo mindre vil hvert klikk koste.
  • Du kan målrette en annonse geografisk og velge tidspunkt for når de skal være synlige. Hvis du vet når din målgruppe er aktiv på nett, kan du velge å skru på annonsen kun innenfor dette tidsrommet.
  • Du kan når som helst velge å skru av annonsene

 

Etter å ha kjørt betalt annonsering en stund vil du oppdage hvor stor verdi det har for trafikken inn til siden din. I motsetning til organisk trafikk, hvor det tar lang tid å opparbeide seg en god plassering i søkemotoren,  vil Google Ads kunne gi svært kortsiktig effekt. 

 

Vil du vite mer om hvordan du kommer i gang med Google Ads-annonsering? Last ned vår gratis video om hvordan du setter opp kontoen din.

 

New call-to-action

 

Sondre Sandvik
Sondre Sandvik

Sondre er vår Head of Performance med ansvar for oppsett og optimalisering av annonsering i eksterne kanaler. Han brenner for å oppnå gode resultater på vegne at sine kunder. Sondre har en bachelorgrad i medievitenskap med fordypning i visuellemedier fra NTNU. Han har også en fagutdanning innen fotografi ved Norges Kreative Fagskole. Når Sondre ikke er på jobb tilbringer han tiden sammen med hunden sin Mynte. Sondre beskrives best som effektiv, analytisk og nerd.