STARTEN PÅ EN DIGITAL REISE. SLIK BLE B17 MEDIA TIL.

Av: Kristin Kongslie - 29. mai 2019

STARTEN PÅ EN DIGITAL REISE. SLIK BLE B17 MEDIA TIL.

Da Mediehuset Budstikka opplevde at deres nye og etablerte annonsører etterspurte kunnskap om digital markedsføring, vokste ideen om å etablere et eget mediebyrå til. I 2017 startet reisen på det som i dag er B17 Media. Og for en reise det har vært.

Når en dør lukkes, åpnes en annen

De siste ti årene har Budstikka, som de fleste norske mediehus, opplevd en nedgang i tradisjonelle annonseinntekter. Etter hvert som digitalisering har fått fotfeste i alle bransjer så har forbrukerne endret sin kjøpsadferd. Sammen med smarttelefonens inntog har bruken av internett økt betraktelig. I mye større grad enn tidligere bruker forbrukerne internett for å gjøre alle typer research i forkant av et kjøp. For å møte en kundereise i endring investerer selskaper i mer relevant innhold som skal hjelpe forbrukeren til å velge rett. På mange måter har makten i større grad flyttet seg over fra selskaper til forbrukere. Det er derfor vi som selskaper i mye større grad har en kundesentrisk strategi.

Konkurranse er sunt og gjør at endringer i bedrifter fremtvinges. Dette skjedde også her i huset i 2017. Økt etterspørsel om digital markedsføring og digitale tjenester fra markedet førte til at B17 Media ble etablert. 

Salgssjef i Budstikka og daglig leder i B17 Media, Ulf Kvalvik, mener byrået har et stort konkurransefortrinn. -Kombinasjonen av at vi må være en objektiv, transparent og seriøs partner i dette gamet og at vi ønsker å tilby tjenester innenfor digitale produksjoner som kan hjelpe kundene å få flere kunder var avgjørende for å satse på eget selskap. Det er ingen i vårt nedslagsfelt som har tatt denne posisjonen og vi mener vi kan tilby en unik sammensetning av produkter og tjenester som vil øke merkevare og salg for våre kunder.

-Vi har vært så heldige at vi har fått jobbe med flere små og store annonsører. B17 Media kan med hånden på hjertet si at vi er på rett vei. Vi vokser og det vil vi at våre kunder også gjør.

 
Thomas-viser-veien-til-vekstByråleder Thomas Doubloug-Holm: Vi tror at veien til vekst i dag er gjennom gode, digitale løsninger.  


Ikke et jagerfly, ei heller kreftmedisin

I dag er B17 Media et selvstendig media- og produksjonsbyrå som tilbyr et mangfold av tjenester innenfor markedsføring. Vi ser at print fortsatt har sterk gjennomslagskraft i en attraktiv målgruppe og vi har de siste to årene laget gode kundemagasiner som går som innstikk i avisen og blir utplassert på attraktive kjøpesentre i Asker og Bærum. Vi legger til digitale kanaler og oppnår derav en mer komplett dekning til en av landets mest kjøpesterke befolkning.

Et kjapt Googlesøk på B17 gir deg treff på B17 vitamin og Boeing B-17 flying fortress. Så hvordan ble navnet B17 Media til? Byrået opererer selvstendig og uavhengig av moderbedriften Budstikka, og fortsatt er vekten på nærhet og kvalitet like sterk. Vi har derfor valgt å beholde adressen, Billingstadsletta 17, i navnet. For vår del vil B17 være en fin «icebreaker» i møtet med nye kunder fordi de aller fleste er nysgjerrige på hva det står for.   

 

Et kreativt fagmiljø og en «bare gjør det-filosofi»

B17 Media består i dag av 10 ansatte med ulik bakgrunn og kompetanse. Felles for alle er at vi ser på hver kunde som et unikt case med sine utfordringer og muligheter.

Da byrået ble startet opp våren 2017 fikk byråleder Thomas Dobloug-Holm en stor utfordring foran seg; han skulle bygge opp et byrå, en ny kultur og en ny merkevare. Vi har vokst raskt både med ansatte og omsetning – spesialkompetanse er hentet inn og vi tilbyr våre annonsører rådgivning innen Google, Facebook, programmatisk annonsering, innholdsmarkedsføring, nettside og annonseproduksjon.

-Etterspørselen for kunnskap rundt digital markedsføring er stor og vi har skapt rask vekst for våre annonsører gjennom de digitale kanalene.

Som leder har Thomas helt fra starten vist stor tillit til at alle i byrået tar egne beslutninger basert på god kunnskap og innsikt, og at man ikke alltid må gå så mange runder rundt grøten før ideene settes til livs. «Bare gjør det» ble tidlig en standard. Vi prøver og optimaliserer, så skrur vi av det som ikke fungerer og setter mer penger på det som gir gode resultater.

 4-måter-B17-Media-kan-hjelpe-deg-med-å-få-flere-leads-via-annonsering-i-Google

Nærhet og kvalitet er viktige verdier for oss. Derfor jobber vi tett sammen, både på tvers av byrået, men også med kunder. 

Kundereisen i fokus

Det holder ikke lenger å kun bygge merkevare, man må også evne å flytte varer på kort og lang sikt ved å beherske teknologiske verktøy. I dag påvirkes vi gjennom mange ulike kanaler. En analyse av kundens digitale posisjon og målgruppe vil kunne gi god innsikt i hvor mulighetene for å nå nye kunder effektivt ligger. 

Derfor stiller vi alltid disse spørsmålene:

  • Hvor sterkt står din merkevare i din bransje?
  • Hvordan er kjøpsreisen til dine kunder?
  • Hvordan blir du kontaktet av nye kunder i dag?

 

Veien til vekst!

Som byrå er vi inspirert av tankesettet rundt «Growth Hacking». Nok et buzzword, men simplifisert handler det om å jobbe med vekst på en smart og kostnadseffektiv måte. Vi har lagt mye ressurser i optimalisering; evnen til å skape resultater med fokus på hele kjøpsreisen. Vårt konsept har fått navnet «Push & Pull»: - Dytt ut budskapet og dra kunden inn!

Dette betyr ikke at vi viker fra den tradisjonelle merkevarebyggingen, men i tillegg er vi opptatt av målgruppen din og dens interaksjon med ditt budskap. Ved å bygge merkevare gjennom en variert mediemiks, målrettet mot ulike målgrupper, evner vi å dra interessenter videre ned i kjøpstrakten; helt frem til kjøpsøyeblikket.

 

Enden på reisen – Hvorfor velge deg?

Har du selv opplevd en dårlig nettside, hvor du til slutt gir opp og forlater siden, uten å ha utrettet ditt kjøp/handling? Du er ikke alene - mange bedrifter synder her.  B17 Media er like opptatt av hvordan dine kunder finner deg, dine produkter og tjenester, som opplevelsen av din nettside. I 2019 krever forbrukeren god brukeropplevelse, rask tilgang på informasjon og at alt er tilpasset mobilen.

-Til slutt handler markedsføring om økt omsetning, vekst og kundetilfredshet. Derfor setter vi både deg og dine kunders behov i sentrum av strategien.

 

Hvor bevisst er du på din målgruppes kjøpsreise? Følg bloggen vår for inspirasjon eller kom innom oss! Vi vil gjerne høre mer om dine utfordringer.

 

Kristin Kongslie
Kristin Kongslie

Kristin Kongslie er ansvarlig for B17-bloggen. Hun har utdannelse innen markedskommunikasjon fra BI og har solid erfaring fra markedsavdelinger. Kristin er kjent for sin struktur og gjennomføringsevne. Brenner for gode tekster og grafisk design.