DETTE GJØR KONKURRENTENE DINE BEDRE ENN DEG

Av: Sondre Sandvik - 28. januar 2019

DETTE GJØR KONKURRENTENE DINE BEDRE ENN DEG

De aller fleste selgere har kjent på det – følelsen av å ikke bli valgt. Anbudet du tapte. Bilkunden som gikk til konkurrenten. Så sitter du igjen og lurer på hva du gjorde feil. Eller hva konkurrenten gjorde bedre enn deg.


Hvis du leder en bedrift er du avhengig av at noen kjøper av deg for at det skal være lønnsomt. Men du er sikkert ikke alene om det du tilbyr. Så hvordan skal du få kundene dine til å velge deg fremfor konkurrentene dine?


Du må være tilstede før kjøpsprosessen starter

Du vurderer å kjøpe en ny og større familiebil. Hvor starter du da med å innhente informasjon? Tidligere ville du kanskje først besøkt en eller flere bilforhandlere. Du ville møtt en selger i døren som fortalte deg alle fordelene ved å kjøpe bil hos dem. I dag derimot, starter 90 % av all informasjonsinnhenting med et søk på nettet. Kjøpsprosessen har endret seg i takt med digitale medier. Innen du besøker en bilforhandler har du allerede lest deg opp på ulike modeller og kanskje har du allerede gjort deg opp en mening om hvilken bil du vil kjøpe. Derfor er det så viktig for en bilforhandler at når noen søker etter «familievennlig bil», så er det deres nettsted som dukker opp på førstesiden i søkemotoren. Aller helst Google, som er den dominerende søkemotoren i verden. Det er nemlig sånn at: “The best place to hide a dead body is page two of Google search results.”



Gjør deg synlig i søkemotoren 

Det sier seg selv at med over 40 000 søk i sekundet på verdensbasis så er Google en viktig kilde som driver trafikk inn til nettsiden din. Mens bilforhandlerne tidligere konkurrerte om å få bilkundene inn i butikken, starter nå konkurransen på internett. Dersom konkurrentene dine har en bedre plassering enn deg i søkemotoren, vil de også kunne drive dine potensielle kunder inn på sin nettside. 

Så hvordan kan du oppnå en bedre synlighet i Google? 

De øverste treffene i søkemotoren er betalte annonser som vi kaller Google Ads (søkeordannonser). Dette er Google sin egen annonseplattform der hvem som helst kan gå inn å by på annonseplass til spesifikke søkeord. Google Ads er en ekstremt lønnsom annonseplattform fordi den gir deg en unik mulighet til å treffe målgruppen når de aktivt søker etter det du tilbyr. Hvis du kun er ute etter informasjon, for eksempel hvis du vurderer å kjøpe deg en familiebil for å få større bagasjeplass, så vil du antakeligvis hoppe over annonsene fordi det er for tidlig med salgsutløsende handlinger. Men for kunder som er i kjøpsmodus vil en søkeordannonse kunne tiltrekke kjøpsklare kunder inn til en nettside eller landingsside. Du som annonsør betaler i tillegg kun når noen klikker på annonsen din. Du vet med andre ord at pengene du investerer ikke er bortkastet.

Les også: Du sier du er på Google, men hvor synlig er du egentlig? 

En søkeordannonse vil se slik ut:

SøkeordannonseAnnonsen inneholder såpass mye informasjon at dersom noen klikker på den er de ikke i tvil om hva slags nettside de havner på (med mindre annonsen inneholder søkeord som ikke er relevant for det produktet eller den tjenesten som tilbys). Det betyr at trafikken du får gjennom annonsen er kvalifiserte leads som er interessert i det du tilbyr. 


LAST NED GRATIS VIDEO: SLIK SETTER DU OPP DIN GOOGLE ADS-KONTO



Lag virkefulle annonser

Det er flere ting som er viktig å tenke på for at googleannonsene dine skal være synlige og virkefulle.

  • Først og fremst må du vite hva dine potensielle kunder søker etter, og hvordan dette er relevant for dine produkter og tjenester.

  • Deretter må du vite hvem målgruppen slik at du kan ekskludere de som ikke er relevant. Du kan velge å avgrense det til et geografisk område, eller utelukke en gruppe basert på for eksempel kjønn og alder.

  • Når du vet hvilke søkeord som er relevante kan du skreddersy annonsene dine knyttet opp mot disse ordene.

  • Du må avgjøre hvor mye du vil betale for hvert klikk hver gang noen trykker på annonsen din. Den med høyeste bud vinner annonseplassen.

  • Du kan velge å øke budet på tidspunkt du vet at dine kunder er mest aktive, og vurdere å sette lavere bud når de ikke er like aktive

  • Ikke glem å overvåke annonsene slik at du kan se nøyaktig hvor mange klikk og hvor mange konverteringer (de som faktisk kjøper) du oppnår via annonsen din. Du vil da kunne måle hvor mye du brukte på annonsen kontra hvor mange leads du fikk.

  • Annonsene kan alltid testes og finjusteres underveis.

 

Det er målbart, lønnsomt og effektivt

Det er altså viktig å ha en strategi for hvordan du skal vinne de beste plasseringene foran konkurrentene dine. Sett deg selv i dine "kunders sko". Dersom du skal kjøpe deg en ny stasjonsvogn med stor bagasjeplass, hva ville du startet med å søke etter? Sannsynligvis ville du søkt på “familiebil” eller “bil med stor bagasjeplass” fremfor å søke direkte på en modell, med mindre du ikke allerede visste hvilken bil du skulle ha.

Les også: 4 måter du kan selge flere biler ved hjelp av Google Ads

Selv om du skulle ha høyest bud på enkelte søkeord betyr det ikke at du nødvendigvis vinner den øverste plasseringen. Dersom Google anser annonser å være lite relevant i forhold til hva du egentlig selger, vil du få en dårligere ranking. For Google vil alltid brukerne være viktigst, og kvalitet på innholdet er avgjørende.


Test og optimaliser underveis

Gjennom testing og optimalisering vil du etterhvert finne ut hvilke ord som er mest lønnsomme å annonsere på. Du må nok forvente å investere mye tid i starten for å oppnå best mulig resultater. Det finnes også mange eksperter på dette området som kan hjelpe deg med å komme i gang. Etter å ha kjørt betalt annonsering en stund vil du oppdage hvor stor verdi det har for trafikken inn til siden din.



New call-to-action

Sondre Sandvik
Sondre Sandvik

Sondre er vår Head of Performance med ansvar for oppsett og optimalisering av annonsering i eksterne kanaler. Han brenner for å oppnå gode resultater på vegne at sine kunder. Sondre har en bachelorgrad i medievitenskap med fordypning i visuellemedier fra NTNU. Han har også en fagutdanning innen fotografi ved Norges Kreative Fagskole. Når Sondre ikke er på jobb tilbringer han tiden sammen med hunden sin Mynte. Sondre beskrives best som effektiv, analytisk og nerd.