7 MÅTER DU KAN FÅ FLERE LEADS MED GOOGLE ADS

Av: Sondre Sandvik - 29. januar 2019

7 MÅTER DU KAN FÅ FLERE LEADS MED GOOGLE ADS

Google er verdens mest besøkte hjemmeside. Det er estimert at det gjøres hele 3,5 milliarder søk i Google hver eneste dag – og antallet øker. Ved å ta i bruk Google Ads til din annonsering, kan du derfor treffe på hvem enn du måtte ønske å nå ut til. Her er 7 ting du kan gjøre for å få flere leads gjennom Google Ads.


Med Google-annonsering har du en unik mulighet til å nå ut til de som aktivt leter etter det produktet du tilbyr. De som ser din annonsering er svært ofte kvalifiserte leads – nettopp fordi de er aktivt på leting.

Men hvordan går du frem for å nå ut til disse menneskene ved hjelp av Google Ads?

 

KUNDECASE: SLIK ØKTE DE TRAFIKK TIL NETTSIDEN MED 40%

1) Finn de beste søkeordene ved hjelp av en søkeordplanlegger

Gå inn i Googles søkeordplanlegger og søk etter forskjellige ord og fraser som brukes i forbindelse med det bedriften din tilbyr. Deretter hjelper planleggeren deg å finne frem til de søkeordene som er mest relevant for din bedrift.


Du kan også sammenligne søkeord og få en oversikt over hvilke det søkes mest på. Da kan budsjettet ditt brukes på de søkeordene som vil gi best resultater.


Kort oppsummert hjelper søkeordplanleggeren deg å oppdage nye søkeord, se historisk statistikk og historiske trafikkprognoser, sammenligne søkeord-trender og opprette en plan basert på funnene.  

2) Lag mobiltilpassede landingssider

Stadig flere bruker mobil som sin primære tilgang til internett. Det er mobilen man alltid har i lomma, og det er ute blant folk man ofte støter på noe som får det til å sitre i tastetommelen. Derfor er det helt nødvendig at Google-annonsene dine er skreddersydd til disse spontane google-rundene på mobilen.  


Her er noen tips for å gjøre landingssidene mer tilpasset for mobil:

  • Sørg for at landingssidene dine er tilpasset mobilskjermen.
  • Få frem det viktigste først. Dersom teksten er for lang vil den bli kuttet på mobil.
  • Frem med skuespilleren i deg! Hva ville du ha skrevet inn i søkefeltet om du var ute på farta og du kom på at det var noe du trengte å kjøpe eller finne en løsning på? Sett deg selv i denne rollen når du skal finne nøkkelord til annonsen.
  • Bruk en mobil-URL for å sende den potensielle kunden rett til den mobiloptimaliserte nettsiden.  


3) Lag et relevant publikum

For å utarbeide annonser som den som søker opplever som relevant, er det viktig å kjenne til din ideelle kunde og vedkommendes behov. Google Ads gir deg mange muligheter til å segmentere og du bør derfor ha en definert målgruppe før du setter i gang med annonsering.


Med stedsmålretting kan du velge et land, område eller radius rundt et bestemt sted som annonsen din skal vises i. Dersom du har en fysisk butikk eller forhandler du ønsker å få kunder til, kan dette være interessant for deg. For eksempel kan du velge å annonsere mot folk som er i en viss radius rundt din butikk – slik at du treffer de personene som er i nærheten.


For å treffe spesielt interesserte mennesker, er tilpassede interessemålgrupper et godt verktøy. Her kan du skreddersy en kampanje og treffe blink. Disse målgruppene skapes ved blant annet å angi stedstyper disse menneskene er interessert i, apper de liker, søkeordsetning basert på interesse, og nettadresser med innhold disse menneskene liker å lese.

4) Velg annonsetype

Google Ads tilbyr forskjellige måter å lage annonser på. Med de forskjellige formatene følger forskjellige fordeler. For eksempel er det både rimelig og enkelt å publisere tekstannonser, mens man med videoannonser kan bruke fargerike animasjoner.

Du bør velge annonsetype etter hva som passer ditt produkt best og hva slags kompetanse bedriften sitter på.

  • Bannerannonse
    En annen type annonsering Google Ads tilbyr, er bannerannonsering. Med over to millioner nettsteder og 650 000 apper der bannerannonser kan vises, er det nok av steder hvor du kan treffe din målgruppe. Ved å bruke bannerannonse har du også en god mulighet til å få oppmerksomhet. Du kan bruke bilder eller rich media - som for eksempel video eller lyd - for å kapre brukernes interesse.
  • Videoannonse
    Videoannonsering er en effektiv måte å treffe potensielle kunder på, ved at videoen din vises ved siden av, eller før, en Youtube-video som er relevant for din annonse. Det er bare målgruppen din som får se videoen og du betaler kun når noen ser annonsen. Her er det store muligheter for å være kreativ med farger og animasjoner.

5) Lag annonsegrupper

En annonsegruppe er en sammensetning av én eller flere annonser som rettes mot et sett med søkeord. Du kan bruke annonsegrupper dersom du vil ordne annonsene dine etter forskjellige temaer, slik som å dele de inn i forskjellige typer produkter eller tjenester du tilbyr.

6) Velg riktig budstrategi

Du kan velge budstrategi basert på om målet med kampanjen er å få klikk, konverteringer, visninger eller avspillinger. Dersom målet er konverteringer anbefaler Google å bruke smart budgivning.


Smart budgivning er automatiske budstrategier som ved hjelp av maskinlæring optimaliserer for konverteringer eller konverteringsverdier i hver enkelt auksjon. Denne funksjonen er kjent som «budgivning under auksjonen».


Det finnes fire strategier for konvertering med smart budgivning:

7) Annonsér i Google Displaynettverk og Googles søkenettverk

7.1) Displaynettverk

Annonsering i Googles displaynettverk handler om å treffe folk tidlig i kjøpssyklusen – før de i det hele tatt har begynt å søke etter din løsning.


Bruk kontekstuell målretting for å få annonsene dine til å poppe opp på sider som er relevant for det du tilbyr. På denne måten treffer du mennesker som allerede leser innhold relatert til ditt område, og som kan være interessert i dine produkter eller tjenester.

Googles Displaynettverk kan også brukes til å minne folk på ditt produkt eller din løsning, ved at du bruker remarketing mot personer som har allerede har besøkt nettsiden din, men ikke konvertert.


7.2) Søkenettverk

Ved å annonsere i Googles søkenettverk, kan annonsene dine vises i Googles søkeresultater når noen søker på noe i relasjon med et av dine søkeord, og annonsen kan også vises i Google Play, Google Shopping og Google Maps.


Annonsene kan også vises på nettsteder tilhørende Googles søkepartnere, som kan være Youtube eller andre nettsteder som ikke tilhører Google.

 

Vil du vite mer om hvordan Google Ads kan bidra til økt trafikk inn til nettsiden din?  Last ned vårt gratis kundecase og les om hvordan Værtshuset økte sin trafikk med 40 % etter at de startet med Google Ads.

 

New call-to-action

 

Sondre Sandvik
Sondre Sandvik

Sondre er vår Head of Performance med ansvar for oppsett og optimalisering av annonsering i eksterne kanaler. Han brenner for å oppnå gode resultater på vegne at sine kunder. Sondre har en bachelorgrad i medievitenskap med fordypning i visuellemedier fra NTNU. Han har også en fagutdanning innen fotografi ved Norges Kreative Fagskole. Når Sondre ikke er på jobb tilbringer han tiden sammen med hunden sin Mynte. Sondre beskrives best som effektiv, analytisk og nerd.