TRODDE DU E-POSTMARKEDSFØRING VAR UTDATERT? HER ER 7 GRUNNER TIL Å TA DET I BRUK

    Av: Kristin Kongslie - 26. juli 2019

    TRODDE DU E-POSTMARKEDSFØRING VAR UTDATERT? HER ER 7 GRUNNER TIL Å TA DET I BRUK

    Du har kanskje hørt, eller selv tenkt at e-post som markedsføringskanal er på vei ut. Med et stort fokus rettet mot sosiale medier og endring i kunders kjøpemønstre, er det ikke rart at man tenker slik!

    For all del, det er riktig at man bør fokusere på nettannonser, Facebook og Google, men det betyr ikke at e-postmarkedsføring skal gå rett i glemmeboken. Nye tall viser nemlig at e-post som markedsføringskanal holdet seg stabilt god. På flere områder danker e-post til og med ut både sosiale medier og Google.  Her er 7 grunner til at e-postmarkedsføring er noe du bør ta i bruk!

     

    1. E-post leses på mobilen  

    52 % av all internettrafikk skjedde gjennom mobiltelefoner i 2018. I dag har de fleste nordmenn en smarttelefon som stadig tar over for ting vi før brukte datamaskinen til. Tallene viser at det å ha  mobiltilpasset innhold er viktig å tenke på når du som annonsør skal markedsføre bedriften din digitalt! Folk har med seg mobilen overalt og mobilen har etter hvert blitt den foretrukne plattformen å åpne e-post på. Det å tilpasse markedsføringen til mobilbruk er derfor lurt. Folk leser e-post hele døgnet! Noen tidspunkter er bedre enn andre, og undersøkelser viser at kl 10 på formiddagen er det mest optimale for utsendelse.

     

    2. De du skriver til er interesserte

    En stor fordel med e-postmarkedsføring er at du sender ut innhold til personer som allerede har vist interesse. Enten har de kanskje forhandlet med deg tidligere, eller så ønsker å gjøre det i fremtiden. De vil uansett holde seg oppdatert på dine nyheter! Ved å oppgi informasjon om seg selv har de tillat at du sender dem e-poster om nyheter, produktinformasjon eller andre aktuelle saker som er nyttig for mottakerne å lese. Den vanligste måten å rekruttere personer til e-postlisten er via kontaktskjema på nettsiden eller at kunden fyller ut et fysisk skjema. Dersom du driver en butikk, bør du har et skjema tilgjengelig ved kassa.

    Målet med markedsføring er å gjøre de riktige aktivitetene, og deretter å få solgt produkter eller tjenester som tilfredsstiller kundens behov! Hele tiden jakter man etter å nå målgruppen sin. Selv om sosiale medier har en enorm rekkevidde, hjelper ikke dette hvis annonsene dine forsvinner i mengden og ikke treffer de riktige personene. Fordelen med e-poster du sender ut, er at mottakerne sannsynligvis er i målgruppen din. Det er bedre å nå ut til færre, men riktige personer, enn mange uinteresserte. Det som til slutt teller er hvor mange konverteringer du får. 93 % av nordmenn bruker e-post, så det er få begrensninger på hvem du potensielt kan nå ut til.

     

    3. Du eier e-postlisten din

    I motsetning til kontoer du har på sosiale medier, er e-postlisten din hundre prosent din. Kontoer eller innlegg på sosiale medier kan slettes av årsaker som ligger utenfor din kontroll. Fordelen ved at du selv eier e-postlisten din er at det ikke er en tredjepart som skal rangere deg og kan hindre deg i å være synlig. Du havner rett i innboksen til potensielle kunder – uansett! Hverken budrunder eller budsjettbegrensninger stopper deg fra å få sendt ut budskapet ditt.

    Det at mottakere selv har godtatt at du sender ut innhold til de, gjør e-post til en GDPR-vennlig markedsføringskanal. GDPR, eller personvernforordningen som det heter på norsk, trådte i kraft i mai 2018. Formålet er å styrke forbrukeres mulighet til å kontrollere registrerte opplysninger om seg selv. De nye reglene påvirker markedsføringsbransjen ved at det ikke kommer til å være like enkelt å rette reklame mot akkurat de du ønsker å treffe. Det florerer av retargeting-annonser på internett og sosiale medier, men sannsynligvis vil det skje store endringer for retargeting fremover. Men med en e-postliste du selv har rekruttert personer til, vil ikke GDPR stå i veien for markedsføringen din.

     

    4. E-poster leses!

    Det viser seg at e-postmarkedsføring har betydelig høyere konverteringsrate enn sosiale medier. E-post har en konverteringsrate på 6 %, mens den ligger på under 2 % for sosiale medier. Når det gjeldet CTR, altså klikk-raten; hvor mange som faktisk foretar seg en handling, er tallene for e-post og sosiale meder henholdsvis 3 og 0,5 %. Tallene lyver ikke, dette viser at det kan lønne seg å ta i bruk e-postmarkedsføring. Av alle e-poster som sendes, åpnes opp mot hver tredje. Dette høres kanskje ut som et lite tall, men sammenliknet med å sende ut et budskap i sosiale medier, er det cirka fem ganger så høy sannsynlighet for at mottakeren leser innholdet ditt.

    5. Godt egnet for innholdsmarkedsføring

    Har du ikke begynt med innholdsmarkedsføring enda? Innholdsmarkedsføring er å skape relevant innhold gjennom egne kanaler slik at man på sikt bygger tillitt til kunder. Målet er å skape en engasjert og tydelig målgruppe. Når det kommer til innholdsmarkedsføring via e-post er kvalitet bedre enn kvantitet. Dersom du er ukritisk når du setter sammen nyhetsbrev og sender ut e-poster hyppig, kan det oppleves som spam for mottakeren. Da har du plutselig mistet hele fordelen. Det er bedre å sende få, men personlige e-poster ut, enn én generalisert e-post til mange.

    6. Mulighet for segmentering

    For å optimalisere innholdsmarkedsføringen bør du tilpasse innholdet til mottakeren så mye som mulig. Dette er fullt mulig å gjøre via e-post. Hvis du for eksempel har en nettbutikk, kan du segmentere etter hvilke handlinger en kunde har foretatt seg. En kunden la kanskje et produkt i handlekurven, men forlot den igjen uten å kjøpe noe? Da kan det være en idé å sende en e-post med snarvei til den samme handlekurven som en liten påminnelse i etterkant. Av og til trenger man litt betenkningstid før man gjør et kjøp. Selvsagt vil det være mer relevant for denne kunden å motta innhold som allerede er av interesse, enn en generalisert e-post med tilfeldig produkter! Det krever litt mer ressurser, men vil sannsynligvis gi bedre avkastning også. Jo bedre du klarer å tilpasse e-postene dine, jo større effekt vil de ha.

     

    7. Det er billig 

    E-post krever lite pengebruk. Ingen skal ha betalt for annonseplasser, og det er heller ingen konkurranse om å være mest synlig for forbrukere. Det som derimot kreves er tid. Det tar tid å bygge opp e-postlister, og det tar tid å sette sammen gode e-poster. Du vil nok merke at dersom du legger mer tid i det, får du bedre resultater. Etter hvert blir det enklere og enklere for deg å se hva som fungerer og hva som ikke skaper engasjement. Dette er informasjon du kan bruke for å optimalisere innhold for mottakerne. Det er også enkelt å teste hvilket innhold som fungerer best. For eksempel kan du sende ut samme e-post, men med to ulike titler i emnefeltet. Da ser du raskt hva som gir best effekt.

     

    Kombiner e-post med sosiale medier

    Dette betyr selvsagt ikke at du skal glemme sosiale medier! Det beste er å finne balansen og kombinere e-postmarkedsføring, sosiale medier og nettannonser. De ulike plattformene har hver sine fordeler og ulemper. Viktig er det uansett å vite om hvilken potensiell effekt e-postmarkedsføring har, selv om rekkevidden kan virke beskjeden i forhold til for eksempel Facebook-annonser. Sosiale medier er en viktig kanal for å eksponere folk for merkenavnet ditt, mens e-post er nyttig for å skape gode kunderelasjoner.

     

     

    Kristin Kongslie
    Kristin Kongslie

    Kristin Kongslie er ansvarlig for B17-bloggen. Hun har utdannelse innen markedskommunikasjon fra BI og har solid erfaring fra markedsavdelinger. Kristin er kjent for sin struktur og gjennomføringsevne. Brenner for gode tekster og grafisk design.