4 TJENESTER SOM HAR GITT FORBRUKEREN EN ENKLERE HVERDAG

    Av: Anders Berg - 08. november 2019

    4 TJENESTER SOM HAR GITT FORBRUKEREN EN ENKLERE HVERDAG

    For at du i dag skal lykkes som tilbyder av en tjeneste må det først og fremst finnes et behov som gjør at forbrukerne etterspør tjenesten. For en markedsfører er det derfor gull verdt å vite hva som påvirker til kjøp, hvilke verdier ligger til grunn og hvordan påvirkes vi av miljøet rundt oss?

     

    Her er 4 bedrifter som har skjønt hva dagens forbrukere trenger:

     

    Kolonial- matvarer levert hjem eller til hentepunkt

    Kolonial gir oss muligheten til å handle matvarer på nett akkurat når det passer oss. Selv om de fleste matbutikker i dag har lange åpningstider, er det ikke alltid like lett å komme seg ut av huset. Det kan være at man er alene hjemme med små barn, at man er syk eller har fysiske utfordringer, eller at man rett og slett vil unngå å bruke masse tid i butikken. Fordi kolonial selvsagt har en egen app kan du og jeg sitte på toget og gjøre unna ukeshandelen. Skal du på hytta i helgen og vil slippe den timen det ofte tar å gjøre innkjøp med trøtte og sultne barn på slep, kan man enkelt bestille varer dagen i forveien og plukke de opp på en selvbetjent container på veien. 


    Hvorfor fungerer det så bra? Fordi vi i dag vil gjøre ting når det passer oss, og ikke være avhengig av når butikken velger å ha åpent. Tid er dessuten blitt mer dyrebar, og våre kjøpsbeslutninger påvirkes av alt som kan spare oss for tiden det tar å anskaffe seg en vare.

     

    Morgenlevering- nybakte bakevarer levert hjem før frokost

     

    Glemt å kjøpe brød? Det er typisk dagen før det er turdag i barnehagen. Med Morgenlevering kan man enkelt bestille rykende fersk brød som ligger på dørmatten din innen klokken 06.30 dagen etter. Du trenger ikke ta på deg annet enn morgenkåpen din og åpne inngangsdøra for å få tilgang til varene du har bestilt. Hvor genialt er ikke det? Ikke er det spesielt dyrt heller, selv om pris ikke er avgjørende for slike tjenester. Det handler om tilgjengelighet og fleksibilitet. Om muligheten til å være spontan. For det er ikke bare brød du kan få levert. Har du glemt morsdagen eller du bare vil overraske din kjære med en god frokost, så byr morgenlevering på alt fra blomster, sjokolade, frokost og lesestoff.

     

    MELD DEG PÅ GRATIS SEMINAR: FREMTIDENS MARKEDSFØRING


    Nabobil- finn leiebil i ditt område

    Å kjøpe en bil ansees som et stort kapitalkjøp. Ikke alle har økonomi eller tilstrekkelig behov for å eie en egen bil. Nabobils filosofi er at det skal være like enkelt å leie bil som å eie bil. Delingsøkonomi er på full fart inn i verdensøkonomien; ikke bare på grunn av bærekraft og miljø, men fordi teknologiske løsninger gjør tjenestene mer tilgjengelige via nettsider og apper. De yngre, spesielt i storbyene, synes det er meningsløst å eie en bil, men vil gjerne ha tilgang på bil når de har behov – til en billig penge. Dette behovet dekker Nabobil utmerket.

     

    Freska- la andre ta seg av vaskingen hjemme

    Husvask er kjedelig og tidkrevende – og i mange familier kilde til krangel. Ved å kjøpe seg fri fra dette vil man løse flere problemer samtidig. I dagens samfunn er helt naturlig at mor og far er i jobb og den tiden man har igjen ønsker man å bruke sammen med familie, på trening eller hobby. Ved å digitalisere bestillingen kan du gjennom enkle steg bestille alt fra husvask til vindusvask fra Freska – og ønsker du skjortene strøket? Legg det inn i bestillingen på nett. Som de selv sier: «Start et lykkeligere liv». Om du oppnår lykke gjenstår å se, men du slipper ihvertfall strevet med å vaske huset.

     

    Hvorfor lykkes de?

    Felles for de fire tjenestene ovenfor er at de fokuserer på vår tids mest verdifulle valuta: tid og mobilitet. De har satt kundens behov først, sett en etterspørsel i markedet og utviklet tjenester basert på hva forbrukerne ønsker og hva slags behov som er udekket.



    Disrupsjonsmønsteret er drevet frem av forbrukere. Tid er en faktor, en annen er behov, men det viktigste er endringen i menneskers adferd.


    Den andre viktige faktoren til at de lykkes er måten de markedsfører sine tjenester. Gjennom tydelig kommunikasjon i de rette digitale kanalene, treffer de nye kundegrupper rett i smertepunktet.
    For matleverandørene handler det om tidsbesparelse og inspirasjon – en løsning som bidrar til å løse nordmenns tidsklemme i storbyene. I tillegg legger de vekt på sunt kosthold.

    For Nabobil handler det om å dekke et behov akkurat der og da, samtidig som brukere føler de bidrar til miljøet og kan bruke penger på andre ting enn dyre billån og forsikringer. Og vær ærlig: å komme hjem til et rent hus med ferdigstrøkne skjorter frigjør verdifull tid. Tid du kan bruke på familien eller deg selv – viktige verdier som aldri går ut på dato.

    Tiden for endring er i full gang – spørsmålet er om du som bedrift evner å følge med endringen i dine kunders adferd? 

    Er du usikker? Meld deg på vårt gratis seminar den 11. desember og lær mer om fremtidens markedsføring.  

    New call-to-action

    Anders Berg
    Anders Berg

    Anders er tilflyttet nordlending og jobber som strategisk rådgiver og kundeansvarlig i byrået. Han har utdannelse fra Høyskolen Kristiania med bachelor i Innovasjons- og forretningsutvikling. Anders brenner for nytenkende markedsføring og er sjeldent redd for å presentere nye konsepter. Som erklært sportsfantast og tidligere håndballspiller følger han med på det meste som inneholder en ball, samt sykkel og vinteridrett. Ellers bruker han mye tid i skog og mark med beaglen Bobby!