GOD TRAFIKK, MEN FÅ KONVERTERINGER? HER ER 4 TIPS TIL HVORDAN DU KAN ØKE KONVERTERINGSRATEN

    Av: Sondre Sandvik - 28. juni 2019

    GOD TRAFIKK, MEN FÅ KONVERTERINGER? HER ER 4 TIPS TIL HVORDAN DU KAN ØKE KONVERTERINGSRATEN

    Markedsføring i dag er i konstant utvikling og omhandler langt mer enn å sette inn en annonse i avisen og håpe på å få flere kunder. Med gode, digitale løsninger kan du drive målrettet trafikk inn til nettsiden din. Det vil si de som faktisk er interessert i det du tilbyr. 

     

    For å få en oversikt over hvem de besøkende på nettsiden din er, hvor de kommer fra og hva de gjør kan man bruke Google Analytics som analyseverktøy. Har du en en god forståelse av hvordan de besøkende oppfører seg på nettsiden er det enklere å ta veloverveide beslutninger for hvordan du skal lage en god markedsstrategi. 

    Hvordan sikre at trafikken inn til nettsiden din er av god kvalitet

    Et mål i markedsstrategien kan være å oppnå høyest mulig konverteringsrate. En konvertering vil si at kunden gjør en ønsket handling, for eksempel gjennomfører et kjøp, melder seg på et arrangement eller laster ned en brosjyre. Men en konvertering kan også være så enkelt som at noen klikker seg inn på nettsiden din. Ofte vil et førstegangsbesøk først og fremst være merkevarebyggende, og etter gjentatte besøk øker sjansen for en konvertering. 

    Prosentandelen av de som gjør en konvertering kalles konverteringsrate. For å øke konverteringsraten, er man avhengig av at antall besøk på nettsiden øker. Men ikke all trafikk er god trafikk. Mange opplever at de som kommer inn på nettsiden forsvinner ut igjen med en gang uten å ha foretatt noen handling. Dette kommer sannsynligvis av at de ikke finner det de leter etter, at nettsiden fungerer dårlig, eller at innholdet på nettsiden ikke samsvarer med budskapet på annonsen eller søketreffet. 

    Det finnes flere måter å øke trafikken inn til nettsiden på. For å tiltrekke seg gratis trafikk gjennom søk må nettsiden og innholdet på nettsiden være optimalisert for søkemotoren. Det er det man kaller søkemotoroptimalisering (SEO). Det tar lang tid å opparbeide seg og krever ressurser og tid. For å raskere  å bygge opp et publikum som befinner seg i målgruppen kan man også benytte seg av betalt annonsering. Gjennom for eksempel Facebook eller Google, kan man kjøpe trafikk. Nedenfor kan du lese mer om hva som kan bidra til økt trafikk av god kvalitet, som igjen gir flere konverteringer og bedre effekt av markedsføringen.

    1. Du må kjenne målgruppen din 

    Det hjelper lite å betale for annonser som vises til helt andre personer enn de som faktisk er dine potensielle kunder. Hvis du er bevisst på hvem som er din målgruppe, vil du lettere kunne tilpasse markedsføringen din. Dersom du selger dameklær og annonseringen din stort sett treffer unge menn mellom 20 og 30 år, skal du ha flaks om du selger så mye som ett plagg. Retter du derimot annonseringen mot din målgruppe, er sannsynligheten for at du vil oppnå flere konverteringer langt større. En viktig faktor for å kjenne målgruppen sin, er å vite hvem som faktisk besøker nettsiden og klikker seg inn på annonsene dine. Kanskje du i utgangspunktet er ute etter å nå unge kvinner mellom 20 og 30 år, men det viser seg at de som faktisk viser størst interesse er kvinner mellom 30 og 40 år. Da kan det være andre kanaler som fungerer bedre for betalt annonsering enn hva som opprinnelig var planen.

    2. Du tiltrekker deg feil type trafikk

    Det er viktig at kundens søkeord og resultatene i søkefeltet henger sammen. Hvis du selger PCer som egner seg for gaming, vil det ikke være gunstig at disse dukker opp når man googler «beste PC for jobb». Bruk søkeord du tror dine potensielle kunder bruker når du skal sette opp søkeordannonser. Deretter må innholdet på nettsiden samsvare med budskapet i annonsen. Det viktigste er at når målgruppen din søker etter produkter du fører, så dukker du opp i søket. Hvis du ønsker å selge jobb-PCer for yrkesaktive kvinner og menn kan det for eksempel være lurt å kjøpe bannerannonser på ulike nettaviser som målgruppen ofte leser på vei til og fra jobb. Med søkeordannonser kan du spisse søket ditt fra kjønn og alder og helt ned til hvor søkerne befinner seg i landet. 

    3. Bruk sosiale medier for å nå riktig målgruppe

    Sosiale medier er gull verdt for å nå ut til riktig målgruppe. Her opplyser brukere om alder, bosted, utdanning og interesser. Hvis målgruppen din er høyt utdannede kvinner mellom 35 og 45 år kan du enkelt skille ut publikumet ditt. Velg den plattformen der du vet at målgruppen din befinner seg. Facebook og Instagram er blitt så store, med henholdsvis 3,4 og 2,3 millioner norske brukere, at her vil du uansett treffe mange. For høyt utdannede kvinner mellom 35 og 45 år, vil kanskje LinkedIn også være en god kanal for ditt budskap.

    En fordel ved å annonsere gjennom sosiale medier er fokuset på det visuelle. Instagram er perfekt for å vise frem produkter i bruk, gjerne med en liten filmsnutt. Sjansen for å treffe kunden i et godt øyeblikk er også stor. Når man blar nedover Instagram, har man gjerne også tid til å klikke seg inn på annonsen din.

    4. Annonser mot de som allerede har vist en interesse

    Trafikk på nettsiden fra personer som allerede har vist interesse er verdifullt da de sannsynligvis er i målgruppen din. Mange gjennomfører ikke et kjøp første gang de er innom en nettside, men hvis de et par dager senere ser det samme produktet igjen, kan det hende at sjansen er større for at man gjennomfører et kjøp. Ofte trenger man litt betenkningstid. En påminnelse i form av en annonse kan da fungere bra.

    Hengekøyer til bruk i skog og mark er i vinden for tiden. En videoreklame som viser hvordan hengekøyen brukes, og hvor idyllisk det er å våkne opp utendørs til fuglekvitter i soloppgangen, kan fort føre til et salg dersom riktig person ser filmen. I tillegg kan det være lurt å kjøre annonsering mot de som nylig har søkt etter hengekøyer eller annet friluftsutstyr. Da vet man at mottaker allerede har vist interesse fremfor en person uten noe som helst interesse for natur og friluft. For sistnevnte vil annonsen være lite effektiv, men derimot bare virke irriterende. 

    Sørg for å være i de kanalene hvor målgruppen din er

    Det er viktig at du har en strategi for hvordan markedsføringen din skal føre til konverteringer.  Har du stor trafikk, men få eller ingen konverteringer er det et tegn på at strategien din bør endres. Rett fokuset mot din målgruppe. Det må forstå hvem du skal snakke til. Dette høres kanskje ut som en selvfølge, men det er ofte årsaken til lave konverteringstall. Sørg for å markedsføre deg i de kanalene der du vet at målgruppen din befinner seg.

     

    Sondre Sandvik
    Sondre Sandvik

    Sondre er vår Head of Performance med ansvar for oppsett og optimalisering av annonsering i eksterne kanaler. Han brenner for å oppnå gode resultater på vegne at sine kunder. Sondre har en bachelorgrad i medievitenskap med fordypning i visuellemedier fra NTNU. Han har også en fagutdanning innen fotografi ved Norges Kreative Fagskole. Når Sondre ikke er på jobb tilbringer han tiden sammen med hunden sin Mynte. Sondre beskrives best som effektiv, analytisk og nerd.