4 MÅTER DU KAN SELGE FLERE BILER VED HJELP AV GOOGLE ADS

Av: Sondre Sandvik - 22. januar 2019

4 MÅTER DU KAN SELGE FLERE BILER VED HJELP AV GOOGLE ADS

Kundenes kjøpsreise blir stadig mer digital, og det er derfor viktig at du treffer dem der de er når de søker etter biler på nettet. Her er fire måter du kan bruke Google-annonsering til å selge flere biler.

Visste du at Google har et eget uttrykk for det øyeblikket bilkjøpere vender mot digitale kanaler for å finne den perfekte bilen? “Micro-moments” avslører hvor i kjøpsreisen bilkjøperne er, hva de søker etter og hvilke spørsmål de har som må besvares før de tar en beslutning om å kjøpe eller leie en bil.


Med andre ord: verdifull informasjon du ikke har råd til å overse. Så hvordan kan du gå frem for å snakke til og veilede bilkjøperne gjennom kjøpsreisen – og hvordan kan Google hjelpe deg?


Sett opp annonsekampanjer som treffer kundene på hvert steg i kjøpsreisen

Det er ikke lenger nok å stole på at "word of mouth" alene skal kunne hjelpe dere med å tiltrekke nok kunder. Ifølge undersøkelser bruker hele 90% av bilkjøpere Google for å gjennomføre en kortere og mer effektiv research-prosess.


Det er hovedsakelig fem viktige “micro-moments” i kjøpsreisen. Disse øyeblikkene består av de viktigste spørsmålene dine kunder spør seg selv når de skal finne ny bil:

 

1) Hvilken bil er best?

Stadig flere bilkjøpere bruker video for å lære mer om de bilene de er interessert i. 69% av de som bruker YouTube når de skal kjøpe en bil, blir mer påvirket av dette enn tv-reklamer eller reklamer i aviser og magasiner.

2) Er denne bilen riktig for meg?

Tid brukt på å se videoer med testing av kjøretøy, gjennomgang av funksjoner og meninger om en bil, samt videoer av interiøret og eksteriøret av en bil, har doblet seg fra år til år.

3) Har jeg råd til den?

Antall søk på bilpriser er høyere enn noengang og vokser med 25% fra år til år.

4) Hvor burde jeg kjøpe den?

Søkeinteressen for “bilforhandler i nærheten av meg” dobles fra år til år.

5) Er dette en god deal?

Halvparten av alle bilkjøpere i dag bruker mobilen aktivt mens de er hos bilforhandleren for å sikre at de får den beste prisen.



Med denne informasjonen, kan du bygge betalte annonsekampanjer som treffer kundene på hvert av disse stegene – og dermed øke sjansen for å close flere kunder.

 Les også: Hvordan Google Ads kan hjelpe deg å få mer trafikk til nettsiden


KUNDECASE: SLIK ØKTE DE TRAFIKK TIL NETTSIDEN MED 40%


4 typer Google annonsekampanjer som sikrer deg flere kunder

1) Merkevarekampanjer

Merkevarekampanjer, eller “branded campaigns”, er en av de kampanjene som statistisk sett konverterer best. Det er fordi de kjøperne som søker etter din merkevare allerede kjenner til og stoler på din merkevare.


Slike annonser inkluderer søkeord som din bedrifts navn eller nettside, noe som gjør at kundene kan bli bedre kjent med din merkevare og at du får bedre kontroll over hvordan din bilforhandler fremstår på nett.


Ikke minst øker det sjansen for at du dytter ned konkurrenters kampanjer som forsøker å kapre dine kunder ved å rette annonsene sine mot dine merkevare-relaterte søkeord.

2) Dynamiske annonser

Tidligere nevnte undersøkelse viser at 65% av bilkjøpere søker etter spesifikke merkevarer og modeller når de skal kjøpe en bil. Dette drar dynamiske kampanjer stor nytte av. Slike kampanjer baseres nemlig på søkeord du legger inn, men også ord og uttrykk som er nært relatert til tekst som brukes på din nettside.


Dynamiske annonser genereres automatisk når noen søker etter noe som er relevant for de produktene du selger. Overskriften på annonsen baseres dermed på spesifikke søk og leder brukeren til den mest relevante siden på nettsiden din.


På denne måten kan du nå ut til en større målgruppe enn hva du gjør med en vanlig søkeordsbasert kampanje.

3) Generelle annonser

Generelle betalte kampanjer bør rettes mot søkeord som du ikke tradisjonelt sett har som mål å rangere for, men som stadig flere brukere søker etter. Dette kan for eksempel være:

  • “… nær meg.”
  • “hvor er nærmeste …”
  • “hva er den beste…”
  • “hvor bør jeg…”

Ved å dominere søk som “hva er den beste bilforhandleren i nærheten av meg” eller “hvor er nærmeste bilforhandler”, øker du sjansen for å dukke opp i lokalsøk – over konkurrentene dine.

4) Remarketing-kampanjer

Remarketing-kampanjer er rettet mot de menneskene som allerede har vært i kontakt med din merkevare – enten de har besøkt din bilforhandler eller din nettside. Målet med slike kampanjer er å øke bevisstheten til personer som har vist interesse for din bedrift, men som ikke har konvertert.


Innenfor slike kampanjer, deler man ofte opp i fire ulike typer:

  • Remarketing mot besøkende på nettsiden – Viser annonser til de som har besøkt nettsiden din.
  • Dynamisk remarketing – Viser annonser basert på hvilke kjøretøy som er mest relevant for den enkelte kunde.

  • Remarketing inne i forhandler eller butikk – Annonsen vises til personer som har besøkt forhandleren din for å øke tilliten og sjansen for at kunden kommer tilbake til deg og kjøper en bil.

  • Remarketing mot kunder som har kjøpt noe av deg – Disse er laget for å sikre at kunder kommer tilbake til deg gjennom å eksempelvis presentere tilleggstjenester som din forhandler kan tilby.


Vil du vite mer om hvordan man kan tiltrekke seg flere lesere inn til nettsiden gjennom Google Ads-annonsering? Les vårt kundecase og se hvordan Værtshuset økte trafikken til nettsiden med 40 %. 

 

New call-to-action

Sondre Sandvik
Sondre Sandvik

Sondre er vår Head of Performance med ansvar for oppsett og optimalisering av annonsering i eksterne kanaler. Han brenner for å oppnå gode resultater på vegne at sine kunder. Sondre har en bachelorgrad i medievitenskap med fordypning i visuellemedier fra NTNU. Han har også en fagutdanning innen fotografi ved Norges Kreative Fagskole. Når Sondre ikke er på jobb tilbringer han tiden sammen med hunden sin Mynte. Sondre beskrives best som effektiv, analytisk og nerd.